Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SCISI adapter


Alexander #1

Rekommendera Poster

Alexander #1

Hej !

 

Finns det någon form av adapter så jag kan koppla mina SCISI aparatrer till min nya Imac ?

 

Snart har jag en Imac iallafall :)

 

Skulle verkligen vara till nytta nu när jag fått farsans alla gamla data prylar.

 

AGFA Arcus II

EZ drive 135 mb

Zip läsare

44 MB 5.25" läsare plus yttligare 2 scannrar.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Frågan brukar komma upp då och då och svaret är Jajjamensan! Adaptern är en beige G3 (kostar sällan mer än några 500-1000 kr beggad) med inbyggd scsi som kan kör OS 9 där drivrutiner och liknande fortfarande fungerar. Sedan kopplar du ihop dem med nätverk och överför filerna den vägen till den nya datorn. :)

 

Fast du har ju redan en 8600, så den fungerar nog lika bra. Gärna med OS 9 eftersom det är lättare att fildela med OS X 10.4 då.

 

Det fanns scsi-usb-adaptrar för många år sedan men det är inget som är pålitligt. De sålde dåligt eftersom de inte löste problemen. I den mån själva kopplingen fungerar finns sällan drivrutiner för OS X som hanterar de där gamla prylarna. Har du en Intel-Mac minskar chanserna ytterligare.

 

Det som finns är en scsi-Firewire-adapter från Ratoc, men listan över prylar som fungerar är tunn.

 

Många av prylarna du nämner är museiföremål. Om du är ute efter att rädda dokument från diskarna är din 8600 ditt säkraste kort.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Frågan brukar komma upp då och då och svaret är Jajjamensan! Adaptern är en beige G3 (kostar sällan mer än några 500-1000 kr beggad)

 

Inte kan man väl ta 1000 kronor för en gråsugga? :rolleyes::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander #1

Ok...det är mestadels scannern jag vill använda den var ju en proffsscanner för ett antal år sedan och är väl ganska bra idag med ?

 

Bifogar ett par bilder på den ;)

post-13341-1154261401.jpg

post-13341-1154261544.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns scsi-usb-adaptrar för många år sedan men det är inget som är pålitligt.

378604[/snapback]

Jag köpte en från Orange. Den gick sönder två gånger under garantitiden och jag fick en ny varje gång. När den sedan gav upp för tredje gången så var garantitiden slut, så jag gav också upp. Jag köpte en ny skanner och den nya är mindre, snabbare och bättre. Den gamla var en Agfa Studiostar och den nya är en Epson 4990 Photo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en USB-SCSI-Adapter på kjelloco som är till för just ditt problem!

Men kolla upp priset först! då kanske du köper en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en USB-SCSI-Adapter på kjelloco som är till för just ditt problem!

379034[/snapback]

Var då???

 

"Din sökning på scsi resulterade i 3 träffar."

 

Alle dessa tre var kablar, inga adaptrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Även om det mot förmodan skulle finnas någon ny scsi-usb-adapter ska man skatta sig lycklig om man får något som är mer avancerat än en gammal hårddisk att fungera.

 

Vad gäller Arcus II-skannern finns det rätt stor chans att en Canon eller Epson av "lite bättre än budget"-modell är flerfaldigt snabbare och avsevärt bättre. Dessutom fungerar de med OS X direkt på usb.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vart inne på kjellocompany´s sida? titta ordentligt! men som sagt det priset

jag såg var 279:- och för det får du en ny scanner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vart inne på kjellocompany´s sida? titta ordentligt! men som sagt det priset

jag såg var 279:- och för det får du en ny scanner!

379833[/snapback]

Jo, jag var där inne och sökte. Hur hittade du den? Har du en länk? Eller åtminstone ett beställningsnummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag var där inne och sökte. Hur hittade du den? Har du en länk? Eller åtminstone ett beställningsnummer?

379869[/snapback]

 

Om du inte hittat den, sök på 38347

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Om du inte hittat den, sök på 38347

379923[/snapback]

 

Äuhm, det är en adapter (i ordets verkliga betydelse) för koppling mellan 50-pinnars scsi och den 25-pinnarskontakt Apple använde på Macarna.

 

Misstas ofta för paralllellport och viceversa.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittat den, sök på 38347

379923[/snapback]

Jo, den har jag hittat. MEN det är bara adapter mellan två olika SCSI-kontakter, inte en omvandlare USB-SCSI. Faktiskt inte en omvandlare alls.

 

Ojdå. Jag såg nu att Thomas Ytterberg konstaterat samma sak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser du att den existerar

380195[/snapback]

Jodå, men inte finns den hos Kjell & Co, inte. ;):P^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...