Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac bättre än PC?


Pampoone

Rekommendera Poster

Jag hämtade min MacBook på Macoteket i Uppsala igår...

Jag har kört Mac av och till under många år, andras, men inte haft en egen. Har kört PC sen typ 1994 och har haft 4 stycken, varav 3 bärbara. De bärbara har gett upp sig själv, men den sista - en Acer TravelMate 225x, har fungerat riktigt bra - för att vara en PC - sen 2003. Det är först på sistone som den har uppvisat Windows sedvanliga tendens till självförstörelse. Att ha en Windowsmaskin, är att ha en tidsinställd bomb som förstår datorn. Som ett elakt virus som smyger sig på och förstör mer och mer. Jag har ett problem med "IMAP32.DLL", det kommer upp felmeddelanden om saknandet av ordningsnr si och så. Kommer upp hursomhelst och närsomhelst, saknas helt logik. På grund av det här felet fungerar inte vissa mjukvaror, exempelvis Corel Photo Album som inte har gått att installera fast jag försökt hur många gånger som helst och hämtat hem nya och nya och ja... Sen i våras har min e-post låda kraschat en gång i veckan, det har varit tradigt att jaga gammal säkerhetskopia och mina vänner började le konstigt åt mig... "Systemåterställning" har hjälpt delvis, men inte helt. Jag har varit tvungen att återinstallera den gamla mailfilen, sån tur är så har jag regelbundet tagit en säkerhetskopia av den...

 

Så, för mig handlar det om... jag är trött på PC, jag orkar inte längre, jag mår inte bra, jag blir stressad och mitt liv fungerar inte. Att byta till Mac var för mig ett medvetet val för bättre livskvalitet. Mac har färre problem och blir det problem så är de enklare att lösa.

 

Macen är användarvänlig, allt har mer färg och är gulligare, sötare, roligare och mer kreativt - men det är ett annat tänkande och första gången man sätter sig vid en Mac så blir man fundersam. Mac:en saknar en Start knapp, den har inte ett menysystem på samma sätt.

 

"Dockan" i nederkant är hur trevlig som helst och man kan släppa grejjer där eller ta bort, den kan förstoras och förminskas och lägga på andra ställen. Den ersätter till viss del Windows "Start".

 

När man öppnar hårddisken på en Mac, så får man upp ett fönster där man kan nå massa olika delar. Det motsvarar i stort att klicka på "Den här datorn" på Windows. På en Mac ligger programmen i mappar, till skillnad från Windows så består inte programmen av 7011 olika delar, utan det är en symbol / ikon per program. Så det råder ingen tvivel om vilken man ska klicka på. På Windows har man Start för att dölja programmappen, det är en genväg till programsymbolen, och den är nödvändig där för man skulle inte hitta programsymbolen bland de 7011 andra symbolerna i den programmappen - på Mac:en finns inte detta problem, programmen ligger under "Program", vill man inte ha ett där så kan man släppa på dockan, eller skapa genvägar - alias - och lägga på andra ställen, eller i annan mapp. På Mac är det lätt att få till det på ett sätt som just du föredrar och gillar, som passar ditt sätt att tänka och ditt ordningssinne. Mac har gjort mer rätt från början. Sen är ju filsystemet överlägset också...

 

Programvarorna är lite annorlunda, ser lite annorlunda ut i menyer och så - men man vänjer sig snabbt.

 

En nackdel är att en del banker inte stödjer Mac:s webbläsare Safari, men jag har bytt till Firefox och den fungerar, den är lika lättanvänd också. Mac:ens mail, kalender, adressbok etc är enkla, fina program. Och så är ju iTunes underbart...

 

Jag ämnar köra Windows i Mac:en, inte för att jag gillar Windows, men för jag har en hel del program för den plattformen - bl a har jag gjort webbplatser i SiteSpinner och de är i ett eget format som jag inte kan exportera till Mac, så jag tänker fortsätta köra SiteSpinner. Sen så har jag ju massa dokument gjorda i Lotus WordPro som heller inte fungerar rakt av på Mac utan måste konvertera, men jag tänkte göra det efterhand... och köra Lotus SmartSuite tillsvidare under Windows på Mac:en. Exportera till RTF går bra och de läses fint av Pages i iWork '06 som jag har investerat i. (jag tycker inte om Microsoft Word).

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mac är en Picassotavla och en PC är en billig, massproducerad vattenpistol från Taiwan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
[...] till skillnad från Windows så består inte programmen av 7011 olika delar, utan det är en symbol / ikon per program.

384829[/snapback]

 

Det är ju tjusning med Windows, att leta efter den mest färgglada ikonen :w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om jag tycker windows är så plåttrigt. + jag körde utan virus program utan att få virus genom att enbart ha bradnvägg, och automatiska updateringar på.

 

sen skinnade jag om det med WindowsBlinds o.s.v. så det blev mer funktionellt.

 

Men det är ändå massa saker som är fel, med Windows.

 

det är relativt dyrt, det är inte innoverande , det ser exakt likadant ut som windows 95. alla principer är kvar, inga nya funktioner som är direkt revolutionerande hur du använder datorn.

 

 

Det är i grund o botten 2D,

 

 

Mac OS X får man med när man köper en snygg dator, så det är bra. Det kanske höjjer priset men det är det värt, sen är OSX mkt mer inoverande + det är det enda OperativSystem jag vet som typ, enbart är Open GL baserat, därför det har så grymma effekter.

 

 

 

Eller det känns som så, har man Windows är det bra för då vill man spela spel som utnyttjar alla coola open gl effekter, har man mac os x, är man mer intresserad av att operativsystemet som man ändå tillbringar mest tid med ska ha dom effekter.

 

gaming is secondary

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...