Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac bättre än PC?


Pampoone

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver en bärbar och är i en dilemma mellan att välja en Mac, Macbook eller en vanlig PC. Vilken av dem är bäst och vf? Är inte Windows det bästa operativsystemet. Kan ngn där ute tala om för mig vilken jag ska köpa?

 

Tacksam för svar

 

/Nonoo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att du ska köpa en PC och det förträffliga windows om du älskar virus och trojaner.

Vi som älskar Mac vill använda vår dator till annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är krångligt, fult och blir ständigt perforerad av pestvara vilket gör den snudd när totalt oanvändbar i de flesta sammanhang.

 

Mac OS X är superenkelt att använda, skitsnyggt och får aldrig något av den pestvara kusinen får. Den anses av många vara "king on the hill" bland OS numera.

 

Har du fortfarande svårt för att välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gurkmajonäs är ganska gott på mackan. Funkar fint med lite dill och gräslök till. Men ägg gillar jag inte, däremot går sillen ganska bra på mackan. Fullkorn är det som gäller såklart, man vill ju va vän med sin mage..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Gurkmajonäs är ganska gott på mackan. Funkar fint med lite dill och gräslök till. Men ägg gillar jag inte, däremot går sillen ganska bra på mackan. Fullkorn är det som gäller såklart, man vill ju va vän med sin mage..

378582[/snapback]

 

Tack till årets tyngsta inlägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du en ny mac så kan du ju köra windows på dom så vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Köper du en ny mac så kan du ju köra windows på dom så vad är problemet?

378609[/snapback]

 

Men vitsen med att köpa en Mac är väl att man vill slippa Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vitsen med att köpa en Mac är väl att man vill slippa Windows?

378666[/snapback]

 

Precis, ingefär som att köpa en ny Merca fast envisas med att ha en gammal skodamotor från 1963 i den. Nä, windows kommer aldrig in i min Mac kan jag säga......är inte ens sugen på att byta till intel.......än :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mena inte så, självklart är det så. Men skulle man ändra sig efter så kan man ju få sitt Windows :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Jo, den enda anledningen till att använda Windows är väl om man vill använda något program som inte finns för Mac. Ett sådant exempel är Corel Paint Shop Pro som i sin senaste version är ett riktigt bra bildbehandlingsprogram, i stort sett nästan lika bra som Photoshop, men det kostar bara bråkdelen av det stora Photoshop. Men, att köpa en Intel-Mac och bara köra Windows i den känns ganska fegt. Som äkta switcher som jag är, har jag helt gått över till Mac, och då får jag ta det där med att jag inte kan använda Paint Shop Pro till min bildhantering. Snälla Corel, kan ni inte ta fram Mac-versioner av era program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix

anledning att skaffa mac:

 

1. Virus/trojaner, du slipper allt vad som kallas det

 

2. Du får med allt du behöver, slipper installera drivrutiner till allt och alla

 

3. Snyg design, simpel men snygg.

 

4. Visst, mac laptopps blir generelt jätte varma, men den är mindre än PC lapptops och snyggare =) slipper alla onödiga små knappar osm man generelt aldrig använder

 

5. Lättare användar gränsnit

 

6. Svårt att förstöra något, händer lätt i XP att en fil försvinner och allt blir jobbigt med varningsfönster som hoppar upp överallt och när man försöker fixa det, slutar det med att man måste omformatera datorn

 

7. Mac håller generelt längre tid än vad en PC gör =)

 

8. Snabbare än en PC =) (t.ex om man har en processor med 1.5 Ghz så kan mac klocka över det medans en PC kan inte det ;) vilket gör en mac bättre)

 

9. OS X är det stabilaste opperativsystemet, men inget är perfekt, men Mac är närmast ;)

 

10. Negativt om Mac... dunno! =) få som använder det? kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vitsen med att köpa en Mac är väl att man vill slippa Windows?

378666[/snapback]

 

 

:ThumbsUp::ThumbsUp::ThumbsUp: ... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret är väl ganksa givet när man ställer den frågan i ett Mac forum.

 

Dom flesta som kört Mac ett tag kan inte förstå hur man kan vilja använda Windows Men visst finns det fördelar och det är t.ex. att det ibland , inom vissa områden, finns fler program för PC, men det börjar jämna ut sig mer och mer... vem behöver 50-elva olika bildbehandlingsprogram när man faktiskt oftast bara använder ett. Spel, finns faktiskt en del för mac också... men med dagens IntelMacar kan man installera Windows och köra spelen därifrån utan några problem. Jag har sjölv en sådan lösning... tills jag tröttnar på den.

 

Windows HAR virus, trojaner och spyware o allt vad det heter och Mac... har det inte.

 

Jag har surfat på nätet sedan -93 på macar och har aldrig haft ett enda virus men när jag installerade Windows på min Mac tog det 2 timmar så fick jag både virus, trojaner och spyware.... WOW säger jag bara... imponerande.

 

Macar är de absolut Vackraste/snyggaste/sötaste datornerna på marknaden.

Macar är de mest användarvänliga, enkla och tidssparande datorerna.

Macar har de mest hjälpsamma användarna, som bryr sig om sina datorer, och därvidlag får man snabbt hjälp när man behöver det och ofta gratis dessutom.

 

Fortfarande tveksam?

 

Driftsäkerhet... det finns folk som aldrig startar om sin Mac, den bara tickar och går... jag har en sådan dator! Den hakar aldrig upp sig och behöver startas om. Dock startar jag om den när jag vill spela spel på min Windowspartition...

 

Vill man, kan man, köra med Paralell Workstation och köra Windows som en virtuell dator i OSX men direkt under samma CPU (istället för em emulering som under de tidigare processorerna såsom G3, G4, G5...) och slipper starta om datorn när man använder Windows.

 

Men egentligen behöver man bara köra Mac OSX. :wub:

 

Lycka till med köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mr_lovejonz

Jag älskar mac men tänker vara uppriktig och säga varför du inte ska köra mac:

- Mycket hårdvara har ingen stöd på Mac.

- Många program finns inte på mac. Ok, många säger att det alltid går att hitta likvärdiga, men det är ibland skitsnack. Program som jag inte hittat någon BRA substitut för:

DC++, Wavelab/SoundForge, TOAD, IBM WSAD, etc.

- Så länge inte dina andra polare kör mac isolerar du dig från de andra genom att köra något helt annorlunda, även om man kan byta filer emellan utan problem så länge filens program finns på båda plattformarna.

 

Jag kör Mac hemma. Men måste tyvärr köra PC på jobbet (IT) och i musikstudion.

Skulle vilja köra mac överallt... kanske om 2 år? hoppas....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. macintosh får ej virus/trojaner/spyware i dagsläget.. och även OM det hade funnits så finns det ändå mycket mer säkerhet i OSX än i windows

 

2. unik design, både på datorerna och i operativsystemets användargränssnitt

 

3. allmänt lättare att fatta än windows irrationella system

 

4. en macdator blir inte ute lika snappt som en pc

 

5. trivs du inte med OSX (svär över min egen grav att du kommer göra det) så kan du ju alltid installera windows på den.. (eller ha båda installerat, för den som nu vill ha det.. ironi)

 

6. moral.. anser att vi är de enda som har rätt till att finnas på marknaden bland operativsystem.. vi var först med nästan allt och så kom microsoft och kopierade allt (mycket sämre blev det också), och blev rikast i världen på våra idéer. sånt tycker vi inte om

 

7. kraften i UNIX.. Macintosh blir inte segare med tiden, behöver inte defragmenteras, behöver nästan aldrig formatteras, macintosh kraschar inte så som windows

 

8. finder, dashboard, exposé, automator, kom-ihåg-lappar, dock, growl blablabla kan hålla på länge

 

9. RESPEKT!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DC++,

378771[/snapback]

Poisoned är mycket bättre!

Wavelab/SoundForge,

Logic Pro är mycket bättre!

TOAD,

Vad skulle det vara för fel på MySQL och Java eller PHP?

IBM WSAD, etc.

WebObjects är mycket bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar mac men tänker vara uppriktig och säga varför du inte ska köra mac:

- Mycket hårdvara har ingen stöd på Mac.

- Många program finns inte på mac. Ok, många säger att det alltid går att hitta likvärdiga, men det är ibland skitsnack.

- Så länge inte dina andra polare kör mac isolerar du dig från de andra genom att köra något helt annorlunda, även om man kan byta filer emellan utan problem så länge filens program finns på båda plattformarna.

378771[/snapback]

 

Jag har kört Mac sedan 1995 och har hittills inte saknat nåt i hårdvaruväg. Det beror naturligtvis på vad man är i behov utav... Det som en svär över att det inte finns rör inte den andre i ryggen. Man får kolla upp vad som finnes alternativt inte finnes för det man tänker använda datorn till och anpassa sig därefter. Sedan ett antal år tillbaka så funkar Macarna med USB-tillbehör så det problemet med SCSI-prylar speciellt för Mac är historia. Köpte mig nyligen en ny skrivare och knallade bara in i en PC-affär och inhandlade en!

 

När det gäller program har jag det mesta jag behöver. Dock finnes inte t ex Nationalencyklopedin eller Route 66 för Mac längre. Men å andra sidan så kommer jag snart att införskaffa en IntelMac så då är ju de problemen väck! Dessutom kan jag fortfarande köra NE i Classic-läge i min G5:a. Och kartprogram finns det andra varianter utav. Dessutom återkommer fler och fler program till Mac.

 

Och vad gäller att isolera sig såsom Mac-användare, det har jag inte haft några problem med heller. Visserligen har jag en och annan Mac-kompis som jag fått råd utav men den som inte har någon Mac-kompis till en början letar nog snart reda på nån. Antingen där han/hon bor eller via andra kanaler – MacWorld Forum t ex...

 

Visst finns det fortfarande en del kvar att önska när det gäller Mac. There is no such thing as perfect when it comes to computers! Men i jämförelse med PC-världen så är det peanuts!!!

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

UNIX is an operating system, OS/2 is half an operating system, Windows is a shell, and DOS is a boot partition virus.

 

post-1077-1154205844.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag personligen gillar mest med Mac:en är dess mjukvara. Mac OS X är by far det bästa operativsystemet jag någonsin använt. Det finns precis allt man kan tänka sig, och lite till. Systemet är nämligen späckad med små riktigt användbara innovativa funktioner. Låt mig ta några exempel:

- Windows: ALT + TAB; hoppa mellan programmen i en mindre lista av ikoner som poppar upp i mitten av skärmen. ALT + TAB går framåt, ALT + SHIFT + TAB går bakåt.

- Mac OS X: ALT + TAB; en lista av ikoner poppar upp i mitten av skärmen. Denna listan blir kvar så länge man håller ALT nedtryckt. Man kan navigera i listan med samma system som Windows ELLER med musen! Man kan fatiskt använda musen för att klicka på det programmet man vill öppna. Om man däremot vill stänga ned program, är det bara att markera ikonen och klicka på Q och se hur programmet stängs ned.

 

- Windows: Visa skrivbordet; högerklicka på startmenyn och välj "Visa skrivbordet" i den undermeny som poppar upp där du klickade.

- Mac OS X: Klicka på F11 och alla fönster dras åt sidan! Håll inne SHIFT när du klickar för att få en upphöjd effekt.

 

- Windows: NTFS/FAT32 = Slött. Att hantera mindre filer i NTFS är och förblir ett "hästgöra". SEGT och fruktansvärt buggigt ("flyttar"-dialogen som aldrig stängs ned någon?). Filsystemet måste dessutom defragmenteras...

- Mac: HFS+ (och möjigen ZFS i framtidens operativsystem!); snabbt, smart och um.. snabbt. Ett exempel på filsystemets snabbhet är spotlight som du får fram genom att klicka på förstoringsglaset ellet Apple + Spacebar. Både stora som små filer hanteras riktigt bra.

 

- Windows: trådlöst nätverk; stick o handla någon billig router på kjell o company och hoppas att dess drivrutiner finns fför Windows XP.

- Mac OS X: sätt på ådin mac mini (eller vad du har) och aktivera internetdelning under fildelning - och vips du har ett mycket bra trådlöst nätverk så länge datorn är på!

 

Windows XP är oordning. När du installerar ett program där placeras det filer i Documents and Settings/användare/Local Settings | Application ...., program, registret --- lite överallt! När man sen ska bli av med skiten så använder man oftast ett halvkasst avinstallationsprogram vid namn UnWise... vilket lämnar massor av spår av programmet kvar i bland annat registret och, om nu programmet installerat viktiga DLL:s i systemmappen, under Windows.

 

I Mac OS X lägger sig alla viktiga filer (som jag har uppfattat det dvs) under två mappar: antingen en global biblioteksmapp eller en lokal. Den globala innehåller grejor som ska gälla för alla konton, medann den lokala är.. tja, för resp. konto. På så sätt är det lätt att ta bort konfiogurationsinställningar och vara säker på att allt spår från whatever programvara är borta. Dessutom finns det "två" typer av program-mappar: globala och lokala. Om du t ex. lägger in VLC i den globala programmappen, kan alla användare använda programmet med sina egna personliga inställningar. Om du däremot lägger programmet i din hemmapp, är det endast du som kan använda det. Bra struktur och ordning.

 

När man talar om datorspel idag tänker man oftast på PC-världens extrema projekt. Det finns en hel del mycket bra spel till Mac - både with native origin eller portadfe från PC:n. En del portar (*host*Sim City 4 *host*) är dock halvhjärtat omskrivet... vilket märks i systemkraven.

idSoftware och Blizzard är några av de företagen som verkligen ger ut kvalitetsspel till alla (Linux, Mac, Windows) plattformar. DOOM 3 flyter exakt lika bra som i Windows! Visst, spelen är lite dyrare - mer som konsolspel - men med tanke på att mac endast består av 2% (?) av publiken så är det inte så konstigt.

 

För att snacka hårdvara har jag bara ett klagomål: grafikkortet. Visst, de nya grafikkorten är bra, men inte toppen. Fast det är klart: skaffar man sig en G5 är det lätt att byta ut :P.

Har som tidigare skrivet inget ont att säga om AirPort (nätverk och typ router), hårddisk, ljudkort, RAM etc.

 

Hmm, skaffa mac!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zanathel: Jädrigt bra jämförande sammanställning! Hade jag inte haft Mac redan hade jag blivit sugen på att skaffa en! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har 2.5% marknadsandelar enligt IDC. Folk som har minst en Mac hemma är betydligt fler, 10-15% enligt många, vilket borde vara betydligt mer intressant för mjukvarutillverkande företag som id software.

 

VRAM kan vara mindre i en Mac därför att den har virtualiserats precis som vanliga RAM.

 

Doom 3 har aldrig fungerat speciellt effektivt i en Mac, och gör det inte fortfarande vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

mac är den enda designade datorn

osx det enda snygga sammanhängande operativsystemet.

 

 

linux visst det är fint, sen har du ett system med 100 tals oliak GUI's.

varje app har sin egen design )=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju använt mac sedan -05 o sitter på en Macbook nu så då borde det ju vara pritty nöjd med X. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig någonsin trivts så bra med ett interface (& funktionsduglighet) som OSX.

 

Är ingen mactaliban dock. OSX är dock smart, riktigt smart.

 

Som jag nämnt tidigare så är jag rädd för de nya macdatorerna, deras problem. Ett OS borde inte vara synonymt med EN dator ( u get the point ). Jag är supernöjd med min ibook, men skulle gärna vilja kunna osx på vilken annan dator som helst utan hinder. Kanske en dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har switchat och först tänkte jag köpa en bärbar PC, men så fick jag upp ögonen för Macen igen. I alla fall, det jag slås av med Macen är att allt fungerar så jäkla mycket bättre. Man måste alltid fixa och trixa med windows. Nyss satt jag och trilskades med ZoneAlarm (brandväggen) i mitt XP Home, den startade typ varannan omstart och när den inte startade så funkade inte surfningen alls.

Ett annat problem nyss var att jag ville köra MacDrive för att komma åt macdiskar från XP, vilket direkt krockade med ett annat program och det tog liksom inte slut bara för att jag då avinstallerade det trillskande programmet, nej in i felsäkert och lyfta bort drivers.

 

För att då dra en parallell till macen så satt jag förut i dag och lurade på om man skulle kunna få den att skriva ut på en HP Laserjet 1000 (en uttalad windowsskrivare) hittade en grej på internet, tankade ner, funkade direkt. Här ska tilläggas att även utan drivrutinen så hittade macen skrivaren och identifierade den korrekt som en Laserjet 1000.

 

Macen bara funkar helt enkelt. Man behöver inte mecka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...