Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pass till Norge?


Semmelman

Rekommendera Poster

Nja, du behöver inte passet rent formellt, men i praktiken kan det ju vara praktiskt att ha en ID-handling med dig. Jag bär i princip alltid passet med mig. Undantaget är när jag cyklar utan "packning" eller när jag jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska medborgare behöver inte pass vid resa i Norden. Dock kan det ju som ClCdCm säger vara praktiskt att kunna styrka sin identitet.

 

Edit: ett ord fattades

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde körkort räcka då…

 

Till Danmark om man åker med bil kan jag återgälda med är det viktigt att man oxå har med registreringsbeviset, men inte i bilen…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde körkort räcka då…

 

Till Danmark om man åker med bil kan jag återgälda med är det viktigt att man oxå har med registreringsbeviset, men inte i bilen…

378299[/snapback]

 

Ja, körkortet borde räcka inom Norden. Är man dock svensk medborgare men inte har ursvenskt utseende misstänker jag att det kan uppkomma situationer där det underlättar att kunna styrka medborgarskapet... (Har hört en del historier sedan 11 september.) :(

 

 

Angående registreringsbevis har väl alla numera det nya EU-registreringsbeviset som är i två delar? Den ena skall alltid vara i bilen och den andra används vid försäljning etc och skall ALDRIG förvaras i bilen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Borde körkort räcka då…

 

Till Danmark om man åker med bil kan jag återgälda med är det viktigt att man oxå har med registreringsbeviset, men inte i bilen…

378299[/snapback]

 

Förra våren åkte jag buss ända ner till gränsen mot Tjeckien innan jag fick visa passet. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra våren åkte jag buss ända ner till gränsen mot Tjeckien innan jag fick visa passet.  ^_^

378308[/snapback]

 

Min farmor har klarat bussresa Sthlm - Paris t o r helt utan pass! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra våren åkte jag buss ända ner till gränsen mot Tjeckien innan jag fick visa passet.  ^_^

378308[/snapback]

Du kanske var på svenskt territorium så länge du var ombord på bussen?? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Min farmor har klarat bussresa Sthlm - Paris t o r helt utan pass!  :w00t:

378311[/snapback]

 

Coolt. :D

 

Du kanske var på svenskt territorium så länge du var ombord på bussen??

Ja kanske det. :whistling::whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt.  :D

378313[/snapback]

 

Mmm, men hon var rejält nervös vid varje gränspassering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passfriheten inom Schengenområdet (+ norge) är ju ganska intressant. Man får resa utan pass, men man måste kunna identifiera sig. Och alla svenska id-handlingar utom pass är ogiltiga utomlands... Passfrihet? :blink::blink::blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passfriheten inom Schengenområdet (+ norge) är ju ganska intressant. Man får resa utan pass, men man måste kunna identifiera sig. Och alla svenska id-handlingar utom pass är ogiltiga utomlands... Passfrihet?  :blink:  :blink:  :blink:

378323[/snapback]

 

Inte längre helt sant eftersom sedan oktober förra året finns nationellt ID-kort, vilket du kan resa med inom Schengen. Lite dyrt bara tycker jag; 400 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körkort är väl bara en acceptabel ID-handling inom Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En granne sa att man behöver passet för att åka till Norge. Kan väl inte vara sant väl??

378282[/snapback]

 

Är de svenska medborgare dina grannar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bodde och jobbade i Norge förra sommaren, och jag hade inget annat än svenskt körkort med mig och jag hade inga problem. Tänkte inte ens tanken att det skulle vara några problem. Hade våran finskregistrerade bil + familjen med också och jag tror ingen annan hade pass med heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då duger inte mitt körkort då??

378358[/snapback]

 

Det krävs inte pass för resa inom Norden om du är svensk medborgare.

 

Körkortet visar inte vilken nationalitet du har, men normalt får man inget problem att resa i Norden enbart med svenskt körkort. Som jag nämnde ovan kan jag dock tänka mig att det är svårare för de som inte ser helt ursvenska ut eller kanske pratar svenska med brytning. Är tullpersonalen på dåligt humör kan jag tänka mig att de tycker att såna personer måste bevisa sin nationalitet.

 

Kolla gärna vad polisen skriver om pass: http://www.polisen.se/inter/nodeid=3929&pageversion=1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Jag har uppfattningen att det mesta beror på vädret, men även omständigheterna.

 

Förra året (eller var det förr-förra) när det var någon stor sporttävling i Finland så fick alla inkommande visa pass, och det flaggades extrastort med på TV´n. Som om dom var stolta över det.

 

Mellan England och Frankrike är dom griniga när man åker båt.

 

Bila har jag gjort mellan Tyskland, Frankrike, Belgien, Italien, Österrike utan att behöva visa pass under 4-5 år.

 

Mellan Österrike<->Ungern, Tyskland<->Polen vill dom se pass. Dock räcker det med att visa förstasidan där det står Suomi Finland mellan Österrike och Ungern så viftar dom iväg en.

 

Polen->Sverige är äkta Sovjet. Först vill Polisen se och scanna passen. Sedan frågar tullen vad man har gjort i Polen. Det har hänt två somrar i rad, och vad jag kunnat se: alla bilar som anlänt.

 

Flyger man så vill dom se pass överallt typ.

 

Det var vad jag har upplevt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jag använde mitt leg som var för gammalt under mina 4 år i england.

Fungerade utmärkt, passet använde jag bara när jag åkte in och ur landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra året (eller var det förr-förra) när det var någon stor sporttävling i Finland så fick alla inkommande visa pass, och det flaggades extrastort med på TV´n. Som om dom var stolta över det.

378529[/snapback]

Det var extra säkerhetsåtgärder under friidrotts-vm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...