Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mac i ett windows nätverk!


Hellstrom

Rekommendera Poster

hej!

 

skaffade mig en Macbook för några veckor sedan efter år av pc. har nu kopplat in den på ett nätverk med 2st windows burkar!

 

hur gör ja för att dom skall kunna hitta mig i en arbetsgrupp?

 

och sen undrar ja hur man delar ut filer i en mac?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Gå till Program -> Verktygsprogram -> Directory Access. Klicka på hänglåset och autentisera med ditt admin-lösenord.

Dubbelklicka på "SMB/CIFS", och ange rätt workgroup.

 

Du delar ut ditt hemkonto genom att aktivera fildelning i Systeminställningar -> Delning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Och välkommen ska du vara! :cake:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar.

 

men kan man inte välja vilka mappar man ska kunna dela ut? är en van windows anvädare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
tackar.

 

men kan man inte välja vilka mappar man ska kunna dela ut?  är en van windows anvädare!

378199[/snapback]

 

Inte som förvalt. Jag tror att du kan välja själv om du tankar ner Sharepoints.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12512

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej..

 

har en fråga till =) hur ställer man inte så att mitt nätverk är "öppet" så att ja inte behöver göra användare åt alla som ska in på datorn?

 

vill att man inte ska behöva logga in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
okej..

 

har en fråga till =)  hur ställer man inte så att mitt nätverk är "öppet" så att ja inte behöver göra användare åt alla som ska in på datorn?

 

vill att man inte ska behöva logga in

378223[/snapback]

 

Logga in måste man alltid göra. Alternativt loggar man in som "Guest" och kommer åt mappen Delat i hemmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

provade köra sharepoint lite men det strulade för mycket så jag tog bort det..

 

men mitt problem är nu att när ja gör vanlig fildelning så visas bara min musik mapp.. den delade ja ut med sharepoint men tog bort delningen och programmet.. så ja fattar inte varför den fortfarande är utdelad. nån som har nån ide ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in måste man alltid göra. Alternativt loggar man in som "Guest" och kommer åt mappen Delat i hemmappen.

378268[/snapback]

ehr, fråga lite OT kanske.. (?) Måste Guest-kontot vara installerat på macen för att man ska kunna använda det som inloggning i nätverket? -cheers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in måste man alltid göra. Alternativt loggar man in som "Guest" och kommer åt mappen Delat i hemmappen.

378268[/snapback]

För att dela ut vilka mappar som helst så är det Sharepoints som krävs, men det har ju inget självklart gränssnitt.

 

Men sharepoints ändrar bara inställningar som redan finns i datorn, så inställningarna du gör där försvinner inte för att du raderar programmet.

 

Bara att ladda ner igen och ställa saker tillrätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...