Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HD:en kolade av värmeslag


Semmelman

Rekommendera Poster

På WD hemsida står att när jumpern är väck har man "Single, standard installation". På HD stod det master och singel… f*n vad krångligt…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Created
  • Senaste svar

Nu är jag jäkligt sur, snart binder jag datorn runt halsen och hoppar i stadsfjärden, efter att ha slängt den jävla hårddisken ända till western.

 

Ingen som har en idé? Hur bygla på nåt annat sätt?

 

Så här är det, kan öppna en stor mapp med hundratals bilder i i filläsaren och han genererar tumnaglarna fint och relativt snabbt på min gamla HD, när jag gör exakt samma, bara öppnar samma mapp (eller en mindre) fast på den nya HD:en så genererar han flera tumnaglar men fastnar sen och badbollen snurrar, då har jag valet att vänta flera minuter tills den slutar snurra men då får jag inte klicka nånstans el så får jag försöka stänga programmet. Photoshopet verkar inte gilla nya HD:en, varför??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På WD hemsida står att när jumpern är väck har man "Single, standard installation". På HD stod det master och singel… f*n vad krångligt…

378819[/snapback]

OK, då ska jumpern vara väck.

 

Hur är disken formaterad? Den kanske säljs PC-formaterad?

Kör Apples skivverktyg och välj Mac OS Extended (journalförd).

 

Begränsningen på 128GB gäller bara interna diskar, via det inbyggda IDE-gränssnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oformaterad så jag formaterade den i Mac OS Extended journalförd, eller raderade för det står ju inte formatera av ngn anledning…

 

Nu då efter att jag jumprade som den ska va (?) "raderade" jag den igen för säkerhets skull för det stod nåt om att man skulle "initiera" den på WD hemsida, vad det nu är, formatera gissar jag… fan vad jag är trött på datorvärlden där ingenting benämns med ett uttryck utan med dussintalet olika så man får gissa på precis allting. Men tumnaglarna radas bara upp till en del innan allt låses, precis som tjugo ggr innan. Nu är jag jävligt less på skitdisken och jumprar å allt, köpte den igår för att snabbt backupa för att jag skall åka till Norge i morgon och nu sitter jag här utan ngn backup och minneskorten måste tömmas för nya kort, åt helvitte med WD. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivkontroll säger den är felfri och den funkar ju bra för övrigt, kopiera till filer och så går snabbt, sval, men när PS ska visa tumnaglarna blir den varm efter ett tag och låser sig, kanske i omvänd ordning. Så rätt är vi tror jag, men varför funkar inte photoshöpet ihop med disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar varför på det breda kontaktdonen på släden så sitter det två piggar man kan bygla med jumpern som blev över, verkar misstänkt, men vågar inte prova, då kortsluter man kanske hela södra Sverige…

 

Tänk om det skulle va master/w/slave ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple kör med lite av varje, de har haft Western Digital, Quantum Fireball, i min Mac Mini verkar sitta en hårddisk tillverkad av Intel??

post-113-1154121279_thumb.jpg

I frugans iMac sitter det en ExcelStor Technology J360

378603[/snapback]

 

 

I min sitter det en Western Digital Caviar. Intel har bara tillverkat ett litet kretskort eller liknande... B)

378607[/snapback]

Det stämmer bra tt WDC är en Western Digital Caviar. Den som Poca har är en Seagate-drive, som man ser på att modellbeteckningen börjar med bokstäverna ST.

Förmodligen är det IDE/ATA/SATA-styrkretsarna som är tillverkade av Intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det skulle va master/w/slave ändå?

378909[/snapback]

 

Nej, det ska det inte.

 

Pröva att formatera/radera disken igen med Apples Skivkontroll. Denna gång klickar du (också) på knappen "Radera ledigt utrymme" och väljer att skriva över med nollor.

 

OBS 1: Detta raderar disken så se till att ha backup.

OBS 2: Detta kan ta flera timmar innan det är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog bygla CS = Cable Select

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog bygla CS = Cable Select

378950[/snapback]

Det kunde inte jag i mitt ena kabinett, men det är nog inte samma som Jochums.

Jag måste sätta "Master" (utan slave).

 

Men försöka duger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog bygla CS = Cable Select

378950[/snapback]

Fast det var så jag började, med samma fel, undrar om det är chippet som gör att det är USB och firewire på kabinettet som är undermåligt i och med att det är för två typer på samma låda? (Obs har inte ngn USB kontakt i samtidigt) Kanske funkar bättre med enbart firewire på lådan?

 

Kan prova med CS en sista gång…

 

Idag är sista dagen jag har bytesrätt så kom gärna med idéer innan jag åker och byter den och sen beställer en alu fr macoteket. Suck.

 

Undrar om felet sitter i firewirechippet eller i HD:en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg just denna tråd.

 

Jag köpte en alulådda från Dustin av typ MAPOWER med FW o USB2.

 

FW delen på den var helt värdelös då den fungerade precis lika dåligt som det du beskriver.

Spenderade ett antal timmar utan att få de o fungera.

USB delen var helt ok. Körde via Adaptec USB2 pc-card vilket ger i de närmaste samma prestanda som FW på min maskin.

 

Disken blev väldigt varm samtidigt som datorn blev totalt nerlastad.

 

Ångrar att jag inte köpte en till alulådda från Macoteket då de faktiskt fungerar.

 

Kan vara samma chip i din lådda som i MAPOWER.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vi kommit närmare pudelns kärna då?! Varm och nerlastad, det låter ju som samma!

När jag tar info på lådan så mesta infon jag får är att det är en modell "OXFORD IDE Device LUN 0", vet inte om det säger nåt om själva chippet. Kolla i lådan är nog ingen idé heller eftersom jag inte vet vilken sak som är själva styrchippet.

 

Men köpa USB2 kort är nog inget för mig, tänker köpa ny dator inom en framtid kanske. Då blir det byte då om inget annat inkommer i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det stor chans att det är lådan som är dålig å inte hårddisken alltså ifall jag fattar rätt?

Då kanske jag ska behålla disken å försöka hitta en bättre låda då i Norrköping? För appleaffären där är inte macoteket om jag förstått rätt men de kanske har en låda i rätt prisläge alla fall…

 

Såvida inte firewire är på väg att dö ut, då skulle man köpa USB-kort…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titade i min lådda.

Sitter en Oxford semiconductor FW911PLUS i den.

 

USB2 via pccard är inte kul.

Har några 2,5" ext diskar. Måste ha förlängningssladd på ena grenen till USBn på baksidan av min PB pga att kortet inte orkar mata disken. Sen måste man komma ihåg o ta ur kortet annars kraschar maskinen hårt när man sätter den i vila.

 

Köp en ny FW låda. Ta den på öppet köp så du kan testa den.

Min Macotek-låda spinner ner disken efter ett tag.

Fördel; Blir inte varm.

Nackdel; PBn spinner upp den ibland o de tar flera sekunder som känns som timmar...

 

Använder samsung diskar för övrigt. Enda diskar som har krashat för mig de senaste åren har varit IBM Deskstar. Men de var ju erkänt dåliga.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om Oxford tillverkar alla firewire-chips å har olika versioner, bra å dåliga, eller om det finns olika tillverkare, då kan man tjäna på att ta reda på om det sitter Oxford i innan köp. :)

 

Nu bär det av, byter allt tror jag å köper ny hd + låda på ett annat ställe å testar, om det inte går får jag väl beställa fr macoteket. Skit att bo i en mac-u-lands-stad…

 

Tack för hjälpen Magh, och telly m fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om Oxford tillverkar alla firewire-chips å har olika versioner, bra å dåliga, eller om det finns olika tillverkare, då kan man tjäna på att ta reda på om det sitter Oxford i innan köp. :)

380987[/snapback]

Oxford är välrenommerade vad gäller IDE-FW interface chips. Så antingen har ditt interface gått sönder, eller så är det något fel på hårddisken. (Jag sätter en peng på chipet eftersom hårddisken är ny.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag göra en lång historia kort? Nä, kan nog inte det, tar den långa:

Var inne på en annan affär först för att kolla kabinett, de hade inte men killen där trodde på min beskrivning att det var nåt fel på disken. Nåväl, hos Kjell en så får jag veta att bytesrätt gäller inte disk utan bara kabinett och att de skickar disken på felsökning till Skåne och det tar kanske några veckor och om de inte hittar ngt fel så är det inget fel utan fel på mig som har mac så då får jag alltså behålla disken till ingen nytta, möjligen får jag ta ett snack med nån chef för ersättning, men med den dystra utsikten kom vi på gemensamt alla fall att jag skulle behålla disken å köpa nytt kabinett för att sen återkomma om disken fortfarande är felaktig, då är det ju mer troligt att det är fel på disken istf kabinettet. Så jag gack ut på stada för att finna mig ett kabinett, vilket visade sig vara omöjligt. Då tänkte jag att jag får slänga in HD internt å se ifall den går igång, chansade på cable select och slängde in den, startade och vips var den uppe och den bestod photoshops eldprov, elddop el vad det heter. Så så där hamnade vi till slut, med en fungerande intern HD, inte så illa! Får köpa till ett kabinett av macoteket som funkar bättre - förhoppningsvis - eller så behåller jag det så här men jag gillar externa bättre.

 

Så farhågorna ni/vi hade var rätt, det var chippet som var dåligt el dåligt optimerat el okompatibelt med mac eller vad ni vill. Så se upp med firewire-kabinett från Kjell, hårddiskar går bra verkar det som. Den snurrar fint, kan dock inte avgöra om den är varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga förresten, gamla disken interna hade fyra rader piggar med en bygel längst till vänster, låter det troligt kunna vara cable select? (fanns ingen lapp på den om det) Om jag har den master och den andra cs kan det bli problem framöver eller är det så att väljer man fel att det inte funkar alls så man vet att det inte funkar, eller kommer felen smyga sig på en om något år när man inte har en susning om vad som hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga förresten, gamla disken interna hade fyra rader piggar med en bygel längst till vänster, låter det troligt kunna vara cable select? (fanns ingen lapp på den om det) Om jag har den master och den andra cs kan det bli problem framöver eller är det så att väljer man fel att det inte funkar alls så man vet att det inte funkar, eller kommer felen smyga sig på en om något år när man inte har en susning om vad som hänt?

381241[/snapback]

Byglingar skiljer sig från märke till märke och till och med mellan modell och modell av samma märke. Ingen standardisering här inte!

 

Det märks på en gång om byglingen är fel, det är inget som kommer smygande efter några år. (Om byglingen är fel funkar ingen av diskarna: Antingen försöker båda ta befälet, eller så väntar båda på att den andre ska ta befälet och inget händer i något av fallen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, tack för svar, som jag misstänkte!

 

Fast lite konstig att flera olika byglingar fungerade i den externa jag hade tillfälligt?

Men då kanske det var fler som funkade… el nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, tack för svar, som jag misstänkte!

 

Fast lite konstig att flera olika byglingar fungerade i den externa jag hade tillfälligt?

Men då kanske det var fler som funkade… el nåt.

381260[/snapback]

Det finns fler än en bygling som fungerar (och fler än en som inte fungerar).

 

En disk måste vara Master och det kan den bli med "master"-bygling och "Cable select"-bygling.

Den eventuella andra disken måste då vara slave och det kan den bli med "slave"-bygling och "Cable select"-bygling.

Och så har du alla kombinationer av ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har två frågor… hur vet jag om min nya nu interna HD går i vila? Ser ju inte det i aktivitetskontroll? Och kan ju inte höra det bland allt övrigt surr.

 

Satte ju in den internt efter att ha suttit i kabinett, borde jag ha omformaterat den, verkar ju funka bra än så länge men är det kortsiktigt att inte omformatera den i det "läge" som den ska va? Kan ju inte känna om den blir varm heller…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är den formaterad nu? Det ser du i Skivverktyg.

 

Sätter du datorn i vila ska inget surra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ju rätt formaterad alltså, men tänkte om det var nåt "under huven" som görs som man inte vet när man formaterar den i en låda och sen tar ur den… äsch, glöm det kanske…

 

Jomen diskarna ska ju gå i vila om de inte används på några minuter fast datorn är på, det är det jag menar, disken går ju i vila när jag sätter datorn i vila naturligtvis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...