Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HD:en kolade av värmeslag


Semmelman

Rekommendera Poster

Vad har du fått på näsan förresten Telly??

378573[/snapback]

En hudfärgad alien?

(Säg inget till någon annan, men det är en halv hand (knogar och fingrar) och dess spegelbild.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Created
  • Senaste svar

Backup är nog det bästa... Men en sak säger jag bara...ALDRIG mer en HD från Maxtor...

Under min tid som datoranvändare har jag fått HD-krasch 2 gånger och det har varit Maxtor bägge gångerna. Så när jag köper en ny dator nästa gång så byter jag ut maxtordisken direkt (eftersom Apple verkar använda sig av Maxtordiskar som standard). Idag kör jag med Seagate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He, nu förstår jag, spegeldörrar på garderoben… :)

 

Konstigt, kopierade över ca 20GB från den gamla till den nya, den nya blev lika varm som den gamla blev när den svimmade igår, den gamla är sval å skön… den nya ligger men den är gjord så med gummifötterna, den gamla låg förut men står nu, men tycker inte det kan göra så stor skillnad, hmm… kanske hade vart bättre me fläkt…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He, nu förstår jag, spegeldörrar på garderoben… :)

378594[/snapback]

 

Jag tror att det är PhotoBooth... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup är nog det bästa... Men en sak säger jag bara...ALDRIG mer en HD från Maxtor...

Under min tid som datoranvändare har jag fått HD-krasch 2 gånger och det har varit Maxtor bägge gångerna. Så när jag köper en ny dator nästa gång så byter jag ut maxtordisken direkt (eftersom Apple verkar använda sig av Maxtordiskar som standard). Idag kör jag med Seagate.

378591[/snapback]

 

Apple kör med lite av varje, de har haft Western Digital, Quantum Fireball, i min Mac Mini verkar sitta en hårddisk tillverkad av Intel??

post-113-1154121279_thumb.jpg

I frugans iMac sitter det en ExcelStor Technology J360

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple kör med lite av varje, de har haft Western Digital, Quantum Fireball, i min Mac Mini verkar sitta en hårddisk tillverkad av Intel??

post-113-1154121279_thumb.jpg

I frugans iMac sitter det en ExcelStor Technology J360

378603[/snapback]

 

 

I min sitter det en Western Digital Caviar. Intel har bara tillverkat ett litet kretskort eller liknande... B)

post-11483-1154122034_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta död på diskussionen: Det spelar ingen roll vad ni köper, för man ska ändå ha backup. Ska det vara nåt, ta disken med längst garantitid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Backup är nog det bästa... Men en sak säger jag bara...ALDRIG mer en HD från Maxtor...

Under min tid som datoranvändare har jag fått HD-krasch 2 gånger och det har varit Maxtor bägge gångerna. Så när jag köper en ny dator nästa gång så byter jag ut maxtordisken direkt (eftersom Apple verkar använda sig av Maxtordiskar som standard). Idag kör jag med Seagate.

378591[/snapback]

 

Hur ofta inträffade dina båda HD-kraschar? Förresten, när jag tog fram Maxtors hemsida, hittade jag faktiskt en länk till support för Seagate-hårddiskar, så numera borde det vara hugget som stucket vilket märke man använder. De har förmodligen gått ihop nu. Här kommer mitt bevis:

 

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/m...=/en_us/Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är PhotoBooth...  :whistling:

378600[/snapback]

Japp! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta inträffade dina båda HD-kraschar?

 

Den första kraschen var för tre år sedan. Komm tillbaks från julledighet och märker till min fasa att disken står och tickar/knorrar. Skickade in disken till en reparatör då det inte gick att nå den på något sätt. Den var förbi all räddning, tecknikern sa att skivan var så sönderskrapad att den var genomskinlig.

 

Den andra kraschen var bara för två månader sedan. den bara dog efter en omstart. Kunde som tur rädda allt innehåll. Tar förvisso backup men bara på projektrelaterade filer.

 

Jag har haft Maxtor i alla mina burkar från fabrik (utom min iBook som har en Fujitsu) samt de senaste två omgångarna på jobbets 6 datorer. Dom använder kanske Maxtor i PM modellerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HJÄLP!!!

Det går inget bra det här!!! Nu är goda råd dyra! Den nya HD:en blir oxå varm som fan medans den gamla är sval nu, HD:en låser sig i Photoshop och är sen låst, funkar bra innan jag öppnar PS. Kört skivverktyg och inget fel, reparerat skivbehörigheter på den interna och kört alla cronscript, det jag inte kan göra i PS på den nya kan jag dock göra på den gamla utan att den blir varm å låser sig. Vad kan felet va, varför blir den varm?? Bytt firewireport i datorn utan skillnad. Måste jag uppdatera firmwaret på disken? Den funkar ju bra förövrigt i Finder tills jag kör PS, verkar som den inte gillar PS just?

Hjälp?!?! Idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp! Ingen som hör mig?!

Nu öppnade jag min gamla HD för å se hur den var byglad: "device 0 master", den nya hade jag för mig byglade vi "cable select", kan det bero på det? Ska det va master 0 eller cable select på en extern? El gör det ingen skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp! Ingen som hör mig?!

Nu öppnade jag min gamla HD för å se hur den var byglad: "device 0 master", den nya hade jag för mig byglade vi "cable select", kan det bero på det? Ska det va master 0 eller cable select på en extern? El gör det ingen skillnad?

378754[/snapback]

Jag tror att det bör vara "Master" när den sitter i ett FW-kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya stod på cable select…

Men jag har tre andra konstiga alternativ att välja på, "Slave"; "Master/w/Slave Present"; "Singel or Master"… ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya stod på cable select…

Men jag har tre andra konstiga alternativ att välja på, "Slave"; "Master/w/Slave Present"; "Singel or Master"… ???

378758[/snapback]

När du sätter en disk i en (modern) dator ska den stå på cable select. Funkar även för två diskar.

 

I en omodern dator eller i ett kabinett ska den stå som "master" om den är ensam. (I ett kabinett är den alltid ensam.)

 

I en omodern dator med två diskar på samma kabel ska den ena vara master och den andra slave. I vissa fall måste man då välja "Master/w/Slave Present" på den disk som ska agera Master.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???

Har ju en huvuddisk i datorn med systemet, osså en gammal extern firewire med "master 0", osså denna nya externa firewiren, ska den va "master/w/slave" eller "Singel or master" då?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS låser sig i filläsaren, undrar om det beror på nån glitch som blev förut el om jag valde fel master?

 

Ja ja får väl testa mig fram…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???

Har ju en huvuddisk i datorn med systemet, osså en gammal extern firewire med "master 0", osså denna nya externa firewiren, ska den va "master/w/slave" eller "Singel or master" då?

:)

378765[/snapback]

Det jag beskrev gäller per kabel, IDE-kabel för att vara exakt. Den kabeln är en bandkabel med 40 eller 80 ledare (med de är lika breda i båda fallen).

 

Alltså har den interna hårddisken har INGET med den externa att göra.

Har du två (eller fler) IDE-kablar internt har de INGET med varandra att göra.

 

Eftersom den externa inte har en slave ska den vara "singel or master".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen? PS låste sig grovt och hela systemet. Ska testa master/w/slave nu. Eller var det så att det var nåt gammalt fel från förut, …ska jag omformatera skivan och göra om? Men då vill man ju veta säkert vilket val man skall göra…

Börjar me att testa m/w/s…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helvittes. Gick lite bättre till en början. Sen låste det.

Så har jag förstört disken nu med alla olika byglingsförsök??

Ska jag ta tillbaka singel o master och omformatera skivan och be till Gudarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Single och Master innebär att bygeln tas bort, men det finns en plats för en bygeln på släden, det är väl inte meningen man ska kortsluta nåt på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanihelvitte har jag köpt för stor hårddisk?? Läste i en granntråd att äldre macar inte stödde större än 128GB hårddisk, trodde min G4 500Mhz inte var så gammal. Så är det därför det strular??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...