Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HD:en kolade av värmeslag


Semmelman

Rekommendera Poster

men återuppstod igen efter att ha svalkat ner sig. Dock känns det lite skakigt att förlita sig på den endast, och den vill inte gå i vila, och jag har lite brått, närmre till Kjell än till macoteket i hufvudstan och på Kjell säljer de Western Digital, de var ju inte det bästa märket förr, men det var förr, är WD något i närheten nästan lika bra och tillförlitliga som Seagate eller är det endast Seagate som gäller? Ang tillförlitlighet, resten sk-ter jag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Created
  • Senaste svar

Där ser man, den gick i vila…

Men likväl frågan kvarstår, vågar inte lita på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seagate hade jag valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten extern WD som funkar hur bra som helst...tror jag har haft den i ett halvår så det är klart den är ju inte gammal. Men den är tyst och uppför sig fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte välja Seagate hos Kjell tyvärr, så jag undrar om WD är ungefär lika pålitlig…

 

Längre än ett halvår vill jag att en HD ska fungera… :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte välja Seagate hos Kjell tyvärr, så jag undrar om WD är ungefär lika pålitlig…

 

Längre än ett halvår vill jag att en HD ska fungera… :D

378237[/snapback]

 

Hehe jo d e klart men jag räknar kallt med att min ska hålla den med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De modeller som är hållbarast idag är "förbättrade" i morgon, så det är inte lätt att veta. På jobbet har vi inte märkt något fabrikat som är bättre/sämre än andra. Där går en disk sönder varannan månad ungefär. Vi har drygt hundra datorer, en hel del av dem med fler än en disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det fanns nån som kunde uppfinna en hårddisk som var pålitlig… min första och viktigaste önskning. Mycket viktigare än snabbhet av både dator el disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om det fanns nån som kunde uppfinna en hårddisk som var pålitlig… min första och viktigaste önskning. Mycket viktigare än snabbhet av både dator el disk.

378246[/snapback]

 

Det kommer så snart vi slipper undan rörliga delar i diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

WD's gammla dåliga rykte härrör från slutet på 90-talet då de hade kvalitetsproblem. Men numera pga av att de fick så dåligt rykte så har de förbättrat sig avsevärt och introducerat lite unika lösningar. Bla en speciell kondensator inbyggd som är till för att försörja HD'n med ström i någon sekund om man skulle drabbas av plötsligt strömavbrott funktionen är avsedd för att HD'n skall kunna lyfta läsarmen från disken så att den svävar fritt vid strömavbrottet för att minska risken för förlust av data eller skada på disken. Har även ett speciellt utseende på Master Boot Record (MBR)som är bättre än konkurrenternas men det gäller bara för Windows.

 

WD är inte heller så högljudda längre. Dock är Seagate fortfarande snäppet tystare och är marknadens tystaste diskar dock inte de snabbaste eller säkraste men dock tillräckligt snabba och säkra. Mycket populärt märke med bra kvalitet. WD dock snäppet bättre numera på driftsäkerhet.

 

Hitachi fd IBM var tidigare högljudda osäkra diskar men är numera rätt skapliga men enligt mig något dyrare trots att de inte är bättre.

 

Sämst på marknaden är i dagsläget utan tvekan Maxtor vilka också är snäppet billigare ofta. Många får problem med Maxtor de krashar oftast av konkurrenterna men är dock snabba särskilt med 16MB cache.

 

Men det är egentligen inga större skillnader idag avseende hastigheter och tillförlitlighet. Skulle själv inte köpa en Maxtor idag i alla fall!.

 

Jag skulle välja en Seagate eller WD!

 

Och så ett litet visdomsord alla diskar kan och kommer att krasha det är bara en tidsfråga. Better safe :D then sorrow :( gör alltid back up på viktiga data! :ThumbsUp::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är Master Boot Record?

Jo jag backupar, men tyvärr inte daglidags, för lat.

Men det lät ju bra, kräver inte det absolut optimalaste, vill bara få näst bästa kvalitet, bara inte skit. Då får det bli WD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl fråga på en gång, vad hette det nu igen det man skulle formatera disken i för att använda till macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl fråga på en gång, vad hette det nu igen det man skulle formatera disken i för att använda till macen?

378274[/snapback]

 

Mac OS extended (journalförd) kör jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Jag köpte en Maxtor till PCn för ett par tre år sen.. helt värdelös, då den låter som ett tröskverk, slö känns den också, men det är mer subjektivt. Den andra som sitter i den datorn är Western Digital och fungerar utmärkt. Har också alltid hört bra saker om både WD och Seagate. Undvik Maxtor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Next question… man kan köpa IDE el SATA för samma pris, kan man köpa valfri å stoppa in i låda å plugga ini macen eller måste det va IDE? Eller är ngt val smartare om man säger så?

 

 

Glöm, såg att kabinettet tar IDE endast…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
WD's gammla dåliga rykte härrör från slutet på 90-talet då de hade kvalitetsproblem. Men numera pga av att de fick så dåligt rykte så har de förbättrat sig avsevärt och introducerat lite unika lösningar. Bla en speciell kondensator inbyggd som är till för att försörja HD'n med ström i någon sekund om man skulle drabbas av plötsligt strömavbrott funktionen är avsedd för att HD'n skall kunna lyfta läsarmen från disken så att den svävar fritt vid strömavbrottet för att minska risken för förlust av data eller skada på disken. Har även ett speciellt utseende på Master Boot Record (MBR)som är bättre än konkurrenternas men det gäller bara för Windows.

 

WD är inte heller så högljudda längre. Dock är Seagate fortfarande snäppet tystare och är marknadens tystaste diskar dock inte de snabbaste eller säkraste men dock tillräckligt snabba och säkra. Mycket populärt märke med bra kvalitet. WD dock snäppet bättre numera på driftsäkerhet.

 

Hitachi fd IBM var tidigare högljudda osäkra diskar men är numera rätt skapliga men enligt mig något dyrare trots att de inte är bättre.

 

Sämst på marknaden är i dagsläget utan tvekan Maxtor vilka också är snäppet billigare ofta. Många får problem med Maxtor de krashar oftast av konkurrenterna men är dock snabba särskilt med 16MB cache.

 

Men det är egentligen inga större skillnader idag avseende hastigheter och tillförlitlighet. Skulle själv inte köpa en Maxtor idag i alla fall!.

 

Jag skulle välja en Seagate eller WD!

 

Och så ett litet visdomsord alla diskar kan och kommer att krasha det är bara en tidsfråga. Better safe :D  then sorrow :(  gör alltid back up på viktiga data! :ThumbsUp:  :w00t:

378261[/snapback]

 

Hjälp! I måndags fick jag just en ny MAXTOR-HD monterad i min Mac. Anledningen till att jag valde det märket är att det sitter en Maxtor i datorn jag använder på jobbet, och den bara går och går. Vi får hålla tummarna för min nya egna! I min externa LaCie mini FireWire finns en Western Digital, liksom i USB-hårddisken, en LaCie Porsche. Ingen har hittills kraschat, så vi får väl hålla tummarna för den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Jag har diskar från olika tillverkare. Bl a 2 st Maxtor-diskar, i min server, och hittills har dom fungerat. Den ena är nog 2-3 år gammal och den andra börjar väl närma årsdagen. Så, för mig, är Maxtor synonymt med lika god tillförlitlighet som alla andra billiga diskar har.

 

Tror det var en IBM-disk som dog i min G3 back in days.

 

Någon gång händer det dock alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så ett litet visdomsord alla diskar kan och kommer att krasha det är bara en tidsfråga. Better safe :D  then sorrow :(  gör alltid back up på viktiga data! :ThumbsUp:  :w00t:

378261[/snapback]

Instämmer.

 

Man måste inse att man förr eller senare drabbas av översvämning, åsknedslag, brand, tjuvar, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel eller annat elände och tar regelbundna backuper. Backuperna lagras naturligtvis på annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett par år sen var maxtor utsatt för en rejäl kvalitetssänkning, läste om många som hade problem med nya diskar. Tycker oxå att jag läst här om många som haft problem med LaCie men det kanske beror på att de är vanligt förekommande? Annars skulle jag vilja ha en LaCIe för de är snyggast…

 

Funderar på om jag ska köpa en till ny disk och sätta in i gamla kabinettet, eller var det kabinettet som fick värmeslag, disken funkar bra nu… vad tror ni? HD:en höll på och arbetade med konvertering av bilder en timme kanske och plötsligt låste den sig och höljet var väldigt varmt, efter ett par timmar funkade den efter omstart, tror ni det var disken el höljet, disken låter troligare väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om jag ska köpa en till ny disk och sätta in i gamla kabinettet, eller var det kabinettet som fick värmeslag, disken funkar bra nu… vad tror ni? HD:en höll på och arbetade med konvertering av bilder en timme kanske och plötsligt låste den sig och höljet var väldigt varmt, efter ett par timmar funkade den efter omstart, tror ni det var disken el höljet, disken låter troligare väl?

378445[/snapback]

Sitter det en fläkt i kabinettet? Funkar den fortfarande? Om "ja" på båda räcker det att byta hårddisken. Om fläkten gått sönder skulle jag köpa nytt kabinett (komplett med HD).

 

Sitter det ingen fläkt i kabinettet? Då är det nog hårddisken som ska bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aluminiumkabinett utan fläkt, HD:en som skulle bytas, fast nu behåller jag den i helhet som backup på nya HD… (ja jo jag ska bränna DVD som backupbackup oxå). :)

Kanske man kan dra slutsatsen att kabinett med fläkt är bättre…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man kan dra slutsatsen att kabinett med fläkt är bättre…

378557[/snapback]

Nej, bara högljuddare. ;)

Det är bara om nätaggregatet också sitter i lådan som man behöver fläkt.

 

Har själv två PocketSmart och en AluSmart och de funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var Alusmarten som kolade, men vaknade… några år gammal alla fall, den nya WD fick jag tre års garanti på, det var bra!

Nu är den igång alla fall, svårast var att klämma in stickproppen i nån ledig slot, fick flytta om sladdarna lite, hatar de där tjocka adapterklumparna, på den här satt det alla fall en kort sladd med vanlig kontakt som passar lätt i ett grenurtag!

230GB ledigt… :w00t:

 

Vad har du fått på näsan förresten Telly??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...