Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekorderlig trådlös router


SoccyPowa

Rekommendera Poster

Är det någon som sitter på tips på en bra trådlör router för hemmet. Eftersom bredbandet är på 100 mbit så vill man gärna ha en med rejäla prestanda från Lanet till Wanet. Jag har kollat lite och i stort sett hittat, inte mycket, men i alla fall en i form av Netgear WRN854 som tydligen ska skyffla igenom en 91 mbit enligt någon sida. Fast den går ju på nästan 1800:-.

Man får det man betalar för, men är det någon som har tips på någon mer snabb liten jäkel? :ThumbsUp::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla efter routrar med SuperG WLAN, dessa har prestanda som skall vara på 108Mbit. Du måste också tänka på routerns WAN-port. Kolla att denna har en hastighet som överskrider 100Mbit. En del (framför allt billigare) routrar har WAN-portar som är långsammare än LAN-portarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

108 mbit och liknande är i första hand marknadsföringstrick och har väldigt liten förankring i verklig prestanda. Vanligen är det olika slags komprimering som används. Dessutom kräver dessa trix att både router och trådlösa kortet har samma finess vilket givetvis bara finns hos en och samma tillverkare. Ingen effekt på Macar med andra ord.

 

Med andra vill d-link, netgear med flera att du köper både deras router och deras nätverskort på samma gång och det är väl det som är det dubbla i sammanhanget. Dubbla försäljningen alltså! :rolleyes:

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså speeden på det trådlösa nöjer jag mig helt klart med 54 mbit, det som jag vill uppnå är att trådade datorer 100 mbit och även de trådlösa ska kunna maxa ur mellan wan och lan. Som jag läst på sidor så är det rejäla flaskhalsar mellan lanet och wanet, många konsument routrar har en troughput mellan lan/wan på typ 10-30 mbit och det vill man ju inte ha, man vill ha så nära 100 mbit som möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Link Gamer Lounge 4300 klara ca 80MB/s i throughput genom WAN->LAN. Kostar ca 1200:- numera och kan verkligen rekomenderas. Stabil och snabb som få! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan nån förklara varför wanporten ibland är långsammare än lanporten det är väl samma teknik "ethernet" sedan så hur kollar man hastigheten i sin wanport och hur liger det till med moden måste de inte ockå ha hög hastighet??? förklara gärna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Routern ska ju routa också, det tar tid! :)

 

Lite äldre modeller hade endast en 10 mbit Ethernet på WAN-sidan. Snabbare än så fanns knappt för hemanvändare. Numera sitter det 100mbits-kapabla portar men det som drar ned hastigheten är själva routingen. Du får bara si och så med processorkraft för ett par hundralappar.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

usch nu vill jag oxå ha gigabit ethernet hemma men måste man inte köra cat 6 kabel eller funkar cat 5 för gigabit??

 

 

jag får ut ungefär 75 mbit överförningshastighet mellan mina knytpunkter vid nuläget 60 meter cat5 och tre knypunkter

 

 

om jag skulle ha gigabit ethernet i alla komponenter kan jag räkna med 750 mbit genomström eller ser kurvan annorlunda ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

usch nu vill jag oxå ha gigabit ethernet hemma men måste man inte köra  cat 6 kabel eller funkar cat 5 för gigabit??

379566[/snapback]

 

Cat5e ska räcka eller? Tror det i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har för mig att jag sett Cat 5 patchkablar där det står "gigabit"på men de är aldrig längre än en meter. dessutom kan det ju varalite si och så med det.

 

vi får avakta tills nåt av proffsen kliver in.

 

 

då kan jag passa på att fråga en annan sak, efter gigabit ethernet vad kommer då..... fiber? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Cat5e eller Cat6, men det ska fungera med befintliga Cat5 också. Skillnaden är att gigabit är mycket mer störningskänslig och Cat5 är knappast en hjälp där. 60 meter oskärmad cat5 borde bli rena rama antennen. :)

 

Vad du får ut i genomströmning kan variera helt och hållet. Det rent av bli lägre än 75 mbit eftersom gigabit är mer störningskänsligt.

 

Väntar du några år kan 10 gigabit över partvinnad koppar kanske bli en möjlighet.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om vi ska gå tillbaka till huvudfrågan lite, jag har nämligen ungefär samma undringar. Har precis fått BBB:s 100Mbit uppkoppling in i huset, men då jag sitter på en Airport Express kan jag typ utnyttja 1/10 av den totala kapaciteten i uppkopplingen. Jag är framför allt intresserad av att routern ska klara att ge mig 54 Mbit från WAN -> WLAN. Någon som har någon förslag på en bra router som funkar med Mac och PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54Mbit är bara den teoretiska hastigheten. Kanske om man sitter 10 cm ifrån antennen. Realistiskt kan man få ut en 20-25MBit. Vill du verkligen ha snabbt bredband så använd kabel istället =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var ju synd. Men om vi instället inriktar oss på att WAN -> LAN ska vara minst 100MBit, och även en trådlös accespunkt inbyggd, vad finns det då för bra alternativ? Någon som har erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maclaes@telia.com
Ok, det var ju synd. Men om vi instället inriktar oss på att WAN -> LAN ska vara minst 100MBit, och även en trådlös accespunkt inbyggd, vad finns det då för bra alternativ? Någon som har erfarenhet?

400712[/snapback]

 

 

En Netgear DG 834Gt ger 108mb och fungerar utmärkt för 3pc och 3maccar hos mig inga problem alls. Bra pris också. :bultandehjarta:

 

/maclaes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...