Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pricking skärm


Cloaken

Rekommendera Poster

Har inhandlat en ny 19" skärm till datorn (windows dator men hoppas jag postar i rätt forum), den kopplas in och på skärmen kommer det fram tre olika små prickar i tre olika färger (blå, grön och röd).

 

Modellen är LG 1917S-SN 19" TFT Silver analog.

 

Har varit i kontakt med Datorbutiken där jag köpt skärmen men inte fått något svar ännu, någon som har nån teori eller kanske en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räknas tyvärr som "normalt" med upp till 5 döda pixlar. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är ju bara ett par timmar gammal? Och min första skärm (även den en LG) är ju inte sådan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen är ju bara ett par timmar gammal? Och min första skärm (även den en LG) är ju inte sådan..

377946[/snapback]

Nej, de flesta skärmar är inte sådana. Men om bara helt felfria skärmar skulle säljas blev de minst dubbelt så dyra eftersom så många måste kasseras.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200602/01/2...733_PFA.dbp.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det finns tillverkare som garanterar 0 döda pixlar. Man borde inte köpa något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tillverkare som garanterar 0 döda pixlar. Man borde inte köpa något annat.

377950[/snapback]

Vilka tillverkare då? På alla modeller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vilka tillverkare då? På alla modeller?

377961[/snapback]

 

Samsung har garantin, vill jag minnas. Värt att kolla upp.

 

edit: nej inte samsung. de tillåter ett par: http://www.samsung.com/se/support/guarante...ixel_Policy.pdf

 

edit2: Jo! Samsung har "zero dead pixel policy", _om_ du råkar bo i sydkorea. :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit2: Jo! Samsung har "zero dead pixel policy",  _om_ du råkar bo i sydkorea.  :lol:  :lol:

377962[/snapback]

Ja, DET var ju gångbart här i Sverige. :P:P:P:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja, DET var ju gångbart här i Sverige.  :P  :P  :P  :P

377966[/snapback]

 

Mm jo. -_--_-

 

Ursäkta om jag ingav falskt hopp. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de flesta skärmar är inte sådana. Men om bara helt felfria skärmar skulle säljas blev de minst dubbelt så dyra eftersom så många måste kasseras.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200602/01/2...733_PFA.dbp.asp

377949[/snapback]

 

 

Så jag hade oturen att få just den defekta skärmen av tusentals, och det är bara att acceptera att jag kommer få ha en grön prick mitt på skärmen?

 

(Om nu inte datorbutiken faktiskt tar tillbaka den..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag hade oturen att få just den defekta skärmen av tusentals, och det är bara att acceptera att jag kommer få ha en grön prick mitt på skärmen?

 

(Om nu inte datorbutiken faktiskt tar tillbaka den..)

377984[/snapback]

Ibland kan pixlarna "lossna" om man gnuggar FÖRSIKTIGT på skärmen med fingret (INTE med nageln).

Se även artikeln. Det kanske finns Macprogram som gör samma sak. Eller ta med skärmen till en kompis med PC (rysning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen används på en PC.

 

Edit, nu är det två, nästan självlysande, gröna prickar på skärmen..har testat det där programmet och att "gnugga" men det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Skärmen används på en PC.

 

Edit, nu är det två, nästan självlysande, gröna prickar på skärmen..har testat det där programmet och att "gnugga" men det hjälpte inte.

378062[/snapback]

 

Funkar det inte första gången med programet kör igen man kanske måste kära flera timmar. Också viktigt att köra det efter att skärmen blivit varm dvs inte från kallstart för då är pixlarna trögare!.

 

Fungerar det fortfarande inte så har du riktigt döda pixlar dvs defekta.

 

Det här med huruvida döda pixlar stör eller ej har lite med tur att göra har man dem i nått hörn så gör det inte så mycket men mitt i bilden är en pina och jag skulle inte stå ut.

 

Jag tycker nog du borde få ny skärm av ren Good Will!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen används på en PC.

 

Edit, nu är det två, nästan självlysande, gröna prickar på skärmen..har testat det där programmet och att "gnugga" men det hjälpte inte.

378062[/snapback]

 

Lite måste det hjälpt, det var väl tre från början? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen används på en PC.

 

Edit, nu är det två, nästan självlysande, gröna prickar på skärmen..har testat det där programmet och att "gnugga" men det hjälpte inte.

378062[/snapback]

 

Ring dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung har "zero dead pixel policy" i Sverige på sina dyrare skärmar typ 193p plus, 970p mfl. ring samsung så kan du få info vilka skärmar som har "zero dead pixel policy" i Sverige.

 

Jag själv har en samsung 193P plus med "zero dead pixel policy".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren, Har ju iofs bara testat programmet en stund, sätter igång och har det igång längre den här gången. Pixlarna sitter ju så jäkla "bra" i stort sett mitt på skärmen så det är ju dom man ser hela tiden.

 

 

Justitia, både ja och nej, i början var det tre (en grön som lös starkt, och två mindre som inte såg lika stora/självlyande ut i röd och blå färg), två försvann men så kom det en självlysande grön prick i stället.

 

 

Ardri, jag väntar bara på att supporten ska öppna klockan 13.

 

Hunter_78, anledningen till att jag valde just LG var att den passade ihop med den första skärmen, tänkte se till att det här löser sig (så jag iaf får pengarna tilblaka) så får jag se hur jag gör med en ny skärm, tack för tipset iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett samtal med Datorbutiken så kan jag bara vara ett eko på vad som sagts här, jag har för få fel på skärmen (bara två pixlar) för att det ska täckas.

 

Nu får det väll bli att skicka tillbaka skärmen och stå för frakten själv.

 

Tack för hjälpen allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett samtal med Datorbutiken så kan jag bara vara ett eko på vad som sagts här, jag har för få fel på skärmen (bara två pixlar) för att det ska täckas.

 

Nu får det väll bli att skicka tillbaka skärmen och stå för frakten själv.

 

Tack för hjälpen allihopa!

378153[/snapback]

 

Kasst :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu i kväll när jag har skärmsläckaren på så ser jag två pixlar till som verkar vara knasiga, dom är inte (än iaf) lika klara som dom två första men dom finns där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu i kväll när jag har skärmsläckaren på så ser jag två pixlar till som verkar vara knasiga, dom är inte (än iaf) lika klara som dom två första men dom finns där..

378234[/snapback]

 

Tur i oturen, eller? Hur många "behöver" du för att få skärmen utbytt? (Tänk på att reklamera dessa pixlar också, även om det inte skulle göra någon skillnad just nu kan det vara bra för framtiden...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta börjar nästan bli komiskt, nu är det 6 stycken pixlar, tre som syns väl och tre som är svagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Detta börjar nästan bli komiskt, nu är det 6 stycken pixlar, tre som syns väl och tre som är svagare.

378255[/snapback]

 

Det är fan bra ju nu skall du ha ny skärm skräm skiten ur supporten latmaskarna vill ju inte jobba eegentligen så här i semestertider de föredrar att sitta och dricka kaffe!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort supporten öppnar i morgon klockan 13 ringer jag och säger som det är. Hade gärna sluppit allt det här men nu har jag ju iaf rätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...