Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det safe nu?


hambern

Rekommendera Poster

Tänkte höra mig för lite, funderar nämligen på att lägga in en beställning på en MacBook . Ska mest ha den till att spela in, mixa och mastra musik med. Naturligtvis med Logic (Garage Band och Cubase kommer inte på fråga).

 

Dock har jag hört om en massa s.k. barnsjukdomar som fläktar som lever rövaren, och lever om, att de blir tokvarma pluss en del andra saker man stöter på i sånna här forum. Tänkte mest höra mer er vad ni tror - tror ni det kan vara safe att köpa en nu eller bör man vänta ännu ett litet tag tills Apple hunnit med och peta och dona lite till med burkarna? Eller är det överhuvudtaget något förnuftigt i att vänta?

 

(Har även tänkt använda Photoshop så det blir nog aktuellt med en windowsinstallation också. Någon som haft problem med detta?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara klokt att invänta andra generationens MacBook, så att de värsta barnsjukdomarna hinner rättas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid förväntas det ta? Jag vet att ingen kan säga med säkerhet utan alla typer av gissningar är just det - gissningar. Men det finns ju mer eller mindre kvalificerade sådana. Någon som vågar sig på en sådan? Jag har hört rykten som talar om efter jul och det känns alldeles för långt borta för mig - har en pc som krånglar nämligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långt som till efter jul tror jag inte på. Jag skulle nog tro att Apple presenterar nya bärbara lagom till Mac Expo i Paris, som brukar gå av stapeln i sept-okt.

 

Intel släpper ju nya processorer (Merom) nu för bärbara, så jag tror att Apple kommer att använda de nya processorerna så fort som möjligt. Eftersom de har fått kritik för att de nuvarande MacBook blir för varma, så ligger det i deras intresse att få ut datorer med Merom så fort som möjligt. Merom ska enligt uppgift förbruka signifikant mindre ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på en i helgen och en sak som jag inte fattat och som jag blev lite besviken på var det nya tangentbordet. Jämfört med MacBook Pro och den gamla iBook så är det ett steg tillbaka. Lite av suddgummitangetslooken från en gammal Sinclair Spectrum men med hårda tangenter.

 

Nu har jag ju inte skrivit med det så jag vet inte hur det är egentligen men första intrycket fick iallafall mig att genast stryka MacBook från listan övre "vill ha" saker. - tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långt som till efter jul tror jag inte på. Jag skulle nog tro att Apple presenterar nya bärbara lagom till Mac Expo i Paris, som brukar gå av stapeln i sept-okt.

 

Intel släpper ju nya processorer (Merom) nu för bärbara, så jag tror att Apple kommer att använda de nya processorerna så fort som möjligt. Eftersom de har fått kritik för att de nuvarande MacBook blir för varma, så ligger det i deras intresse att få ut datorer med Merom så fort som möjligt. Merom ska enligt uppgift förbruka signifikant mindre ström.

374668[/snapback]

Jag hoppas också att Merom kommer till MacBook innom kort, men enligt Apple Insider, så är inte det troligt.

charts-potential-pairings-0.gif

 

Värmeproblemen går ju att fixa bättre kylning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmeproblemen går ju att fixa bättre kylning.

374737[/snapback]

Om de får plats med bättre kylning i MacBookarna ja. Jag tror att det är ganska tajt med utrymme i dem. Med tanke på all kritik Apple har fått för värmeproblemen, så tror jag på Merom i både MacBook och MacBook Pro, men snabbare sådana i MacBook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det återstår att se helt enkelt. Nog kommer Apple att slänga in Merom i MacBook, frågan är nog bara när. Eftersom jag är i farten med att köpa en MacBook själv, så hoppas jag innerligt att det sker innom en snar framtid, men den som lever får se. Förhoppningsvis är vi klokare efter WWDC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att de kommer att visa upp nya bärbara på WWDC. Intel har ju inte släppt Merom än. Den släpps väl den 26 juli, om jag inte minns fel, och Apple lär inte hinna få in den i någa MB eller MBP till den 7 augusti. Däremot tror jag att de kommer att släppa nya MB/MBP lagom till Mac Expo i Paris, som jag skrev tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vänta till rev b som kanske kommer till höstkanten.. Mest troligast är att det kommer till WWDC 7-11/8 eller kanske AppleExpo 12-16/9 men man vet aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleExpo 12-16/9 men man vet aldrig.

374757[/snapback]

Ahh! Du hittade datumet för årets Mac Expo i Paris. Jag tittade efter det förut, men hittade det inte.

Förmodligen är jag för trött. Dags att sova nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne och snackade lite med personalen på Mac här i Göteborg och han sade att produkternas hållbarhet i säljsammanhang är ungefär 9 månader, så det lär dröja ungefär 9 månader from. att de släppte MacBooken till en ny version kommer ut.

 

Blir väl till att vänta till jul eller så får man köpa en nu... Svårt beslut :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Var inne och snackade lite med personalen på Mac här i Göteborg och han sade att produkternas hållbarhet i säljsammanhang är ungefär 9 månader, så det lär dröja ungefär 9 månader from. att de släppte MacBooken till en ny version kommer ut.

 

Blir väl till att vänta till jul eller så får man köpa en nu... Svårt beslut :(

374871[/snapback]

 

-eller inte.

Det finns alltid ny teknik bakom hörnet.. Om barnsjukdomarna inte går att leva med kan man ju plåga Apples support ett år med dem. Man ska köpa en dator när man behöver den som sagts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är de nuvarande MacBookarna så dåliga att de inte är köpvärda? Så vitt jag hört verkar en massa människor vara relativt nöjda med sina maskiner och som sagt, det kommer ju alltid nyare och bättre teknik hela tiden och om man ska vänta på det bästa så väntar man nog förgäves.

 

Så, är de MacBookar som levereras nu i så pass bra skick att ni här skulle säga att det var värt att slå till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Barnsjukdomarna är många....

Käns lite lurigt om jag ska rekomendera MacBooken till min kompis som behöver en dator när hon ska jobba i Kina.

Hon vill ha en Mac eftersom hon vant sig med Mac i skolan.

MacBooken är på pappret perfekt, så man får hoppas att dom fixat till det mesta redan nu... Har Det gulnande plasten åtgärdats? hörde att Apple skulle ha ordnat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade som strategi att vänta till de värsta barnsjukdomarna lagt sig innan jag köpte en Intel Maskin, men nu har jga köpt mig en iMac och den är superbra.

Jag har i huvudsak läst gott om MacBooken och tror man skall ha otur om man får de problem som det skrivs om.

Med alla problem som finns skrivna om iMacen innan så trodde jag att jags kulle få problem med allt möjligt och att inga program skulle fungera ens ok.... men här är den och den tickar på, på ett förtjusande sätt. :D:D:D

 

Bestäm dig när du e redo, och lycka till :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar verkligen ingenting på apple....jag leker "the waiting game" tills det kommer en rev b eller c av mbp innan jag vågar. Förhoppningsvis har dom rett ut det mesta då. MacBook är jag inte ens intresserad av...jag tycker den känns "billigare" än iBooken. Flickvännen vill iof ha en :P Jag blev helt såld på min kompis 17" MBP men som sagt jag väntar. Har man en bra ppc-maskin i dagsläget så finns det inte mycket anledning till att uppgradera ännu enligt mig. Minin däremot den hade jag vågat köpa, den verkar stabil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en MBP i snart en månad. Jag har testat datorn med det mesta (dock inget spel, då jag är helt ointresserad av), men mycket annat.. hela paketet i Final Cut Studio, integrerade OSX program, Office, Toast, iLife..

Jag har verkligen inte märkt mycket negativt.. men vissa saker givetvis; t.ex. nuvarande versionen av PhotoShop tuggar i allt som har med kraft att göra i datorn, men ändå fungerar det fint.. ibland märker jag att iTunes tar på sig ett par minuter att starta, men när det väl är i gång är det toppen. Att MBP:n tycker om värme är det en fakta, men det stör inte mig faktiskt.. Det är undersidan av datorn som blir varm, men jag har inte ofta den på mina knä.. Så jag tycker inte att jag kan se eller uppleva andra barnsjukdommar hos min dator. Den är tyst, fin, snabb och trevlig..

Jag väntade egentligen ett bra tag sedan första modellen av MBP kom. De pinsamma "barnsjukdommarna" som kom med de första versionerna, kan jag garantera att de är borta från min dator! :)

post-8906-1153652050_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en MBP i snart en månad. Jag har testat datorn med det mesta (Jag har verkligen inte märkt mycket negativt..

376750[/snapback]

 

Det låter ju kanonbra... då hoppas jag att det finns fler som köper nu till skolstarten :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en MBP i snart en månad. Jag har testat datorn med det mesta (dock inget spel, då jag är helt ointresserad av), men mycket annat.. hela paketet i Final Cut Studio, integrerade OSX program, Office, Toast, iLife..

Jag har verkligen inte märkt mycket negativt.. men vissa saker givetvis; t.ex. nuvarande versionen av PhotoShop tuggar i allt som har med kraft att göra i datorn, men ändå fungerar det fint.. ibland märker jag att iTunes tar på sig ett par minuter att starta, men när det väl är i gång är det toppen. Att MBP:n tycker om värme är det en fakta, men det stör inte mig faktiskt.. Det är undersidan av datorn som blir varm, men jag har inte ofta den på mina knä.. Så jag tycker inte att jag kan se eller uppleva andra barnsjukdommar hos min dator. Den är tyst, fin, snabb och trevlig..

Jag väntade egentligen ett bra tag sedan första modellen av MBP kom. De pinsamma "barnsjukdommarna" som kom med de första versionerna, kan jag garantera att de är borta från min dator!  :)

376750[/snapback]

 

mjo men.. var i en en affär med applestuff nu för nån dag sedan..... och såg en MBP.. kände på den. brände sig nästan ? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjo men.. var i en en affär med applestuff nu för nån dag sedan..... och såg en MBP.. kände på den. brände sig nästan ? :S

376797[/snapback]

 

Hmm, som sagt jag känner inte igen detta problem på samma sätt i min dator. Jag känner aldrig någon extrem värme i normala fall. Jag gör det däremot enbart när jag ställer datorn på mina knä och arbetar på den, vilket jag mer eller mindre slutat med.

 

Nå, man kan prata om detaljer hur mycket som helst. Men jag känner att jag har en dator som abslut inte är den perfekta, men som helt uppfyller mina krav i dags läget. Då videoredigerar jag, skriver, bränner, lyssnar på musik och ser på film och bilder..

 

Jag önskar oxå att den inte tyckte så mycket om värme.. Jag vet inte vad detta innebär långsiktigt - i framtiden. Men jag har i alla fall garderat mig för de kommande 3 åren med AppleCare Protection Plan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapade en tråd för att jag ville forumiterna här skulle övertyga mig - o det gjorde dom, mycket bra tom!

 

MEN - jag läser VÄLDIGT mycket om olika problem... Värme, ljud, skärmar, optiska enheter m.m. m.m. - vilket gör mig otroligt tveksam och gör att man vill vänta tills alla "fel" hittats och åtgärdats.

 

Jag kan hålla mig till September - inte till Jul... trist att det ska vara sådana problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Apple formligen har vräkt ut bärbara med Intel så är det inte så konstigt om det dyker upp felrapporter. Om ALLA böckerna skulle vara behäftade med dessa fel skulle Apple gå omkull men så är det inte. Men helt klart finns det övergångsproblem men frågan är om fel-% har ökat eller är det fler fel därför att det sålts fler datorer. Vissa kommentatorer menar att Apple har darrig kvalite just nu och det är ju inte så märkligt när man lanserar helt nya produkter med ny teknik. Köper du nu så behöver du nog inte vara orolig. Apple brukar städa efter sig. De är noga med kvalitetsryktet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar. Men jag kan inte direkt säga att jag blivit mindre orolig. Inte för att jag inte kan hantera en dator som är lite knagglig, men när man väl lägger ut en massa pengar vill man ju iallafall att det ska fungera så bra som möjligt.

 

Just nu ser det ut att bli att vänta tills de nya processorerna stoppas in i burkarna och hamnar de bara i macbook pro så får man väl köpa en sådan då. Största nackdelen med den är att den har firewire-gluggen på höger sida där jag vill ha musen och eftersom jag väldigt ofta kommer att använda mitt externa ljudkort så tror jag att kabeln kan komma att vara lite i vägen. Men det får man väl issåfall ta.

 

Så, precis som snuben ovan, tror aj att jag väntar till september och ser vad som finns tillgängligt då. Men lite trist är det att apple gör såhär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...