Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trådlöst mellan dator och stereon


Genberg

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur man får trådlöst ljud från macen till en vanlig stereo? Om man inte har den där bakvända airport/bredbandslösningen...

Och helst inga jättestora prylar heller. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in Airport Express så får du alla dina svar... bakvänd bredbandslösning?

hmmmm är det Airport Expressen du menar då?

 

Den e ju jättesmidig och lite dessumtom :wub: samt lättanvänd och snygg :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in Airport Express så får du alla dina svar... bakvänd bredbandslösning?

hmmmm är det Airport Expressen du menar då?

 

Den e ju jättesmidig och lite dessumtom :wub:  samt lättanvänd och snygg :ThumbsUp:

374361[/snapback]

 

Ja... jag har kanske fel, men måste man inte få in bredband genom den grejen för att det ska funka att skicka ljud tillbaka? (Det påstår i alla fall en karl som på Apple store Sveavägen... Ju mer jag tänker på det, desto knäppare låter det i och för sig.) Jag surfar på 3G, så i så fall är det fel för mig.

 

Och en annan grej: Vad är egentligen de här AP Extreme och Express för grejer, snabba versionen? Är det helt enkelt 1.0, 2.0, etc? Finns det fler? Har suttit på en G4 utan airport länge, så jag har inte brytt mig förrän nu när jag har Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... jag har kanske fel, men måste man inte få in bredband genom den grejen för att det ska funka att skicka ljud tillbaka? (Det påstår i alla fall en karl som på Apple store Sveavägen... Ju mer jag tänker på det, desto knäppare låter det i och för sig.) Jag surfar på 3G, så i så fall är det fel för mig.

374567[/snapback]

Du behöver inte ha en bredbandsuppkoppling för att det ska fungera att strömma musik mellan din dator och en AirPort Express. En AirPort Express har dessutom en USB-kontakt där du kan ansluta en skrivare, så att du kan skriva ut från din MacBook, utan att ha en kabel från datorn.

 

Det kommer alltså att fungera alldeles utmärkt att koppla en AirPort Express till stereon, och bara ha den för att strömma musik från din dator, förutsatt att du har AirPort-kort i datorn förstås (vilket jag tror sitter i alla MacBook).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad krävs för kontakt i Stereon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en annan grej: Vad är egentligen de här AP Extreme och Express för grejer, snabba versionen? Är det helt enkelt 1.0, 2.0, etc? Finns det fler? Har suttit på en G4 utan airport länge, så jag har inte brytt mig förrän nu när jag har Macbook.

374567[/snapback]

AirPort Extreme och AirPort Express är två olika basstationer. Båda kör 802.11g (54 Mbit/s) och är också kompatible med den äldre standarden 802.11b (11 Mbit/s).

AirPort Express kan du som sagt ovan använda för att strömma ljud mellan dator och AP Express, som du kopplar till din stereo. Detta är en finess som saknas på AirPort Extreme-basstationen.

 

Den senare har dock andra finesser, som inte AP Express har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Auxingången i en äldre Stereoanläggning förmodar jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det e enkelt.

 

En Airport Express har tre användabara kontakter. En för Ethernetkontakten för bredbandet, en USB kontakt för t.ex. en skrivare som gör att du verkligen blir trådlös i hemmet :D och sist men inte minst en 3,5 mm Analogt/optiskt digitalt ljud för koppling till lämplig stereo eller ett 5.1-system.

 

Som du hör är den väldigt mångsidig och jag fattar inte själv varför jag ännu inte har köpt en själv.

 

Med en MacBook,som har ett inbyggt Airportkort, kan du då sitta var som helst i hemmet och surfa, skriva ut dina alster samt strömma musik till din stereo med hjälp av iTunes och all kompabilitet mellan hårdvara och mjukdito :wub::wub::wub:

 

Kan det bli bättre :lol::lol:

 

Vem det än är som har sagt att det inte går att strömmam usik utan att samtidigt vara ansluten till internet är en klump... åtminstone okunnig i ämnet ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är man beredd att lägga 600 spänn på Keyspan Remote Express får man en fjärrkontroll direkt till Airport Express och behöver inte ha datorn bredvid sig.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mizza och Pozza och ni andra för bra o upplysande svar! Lita aldrig på gubben i butiken är sensmoralen.

 

Nu väntar jag bara på trådlös elförsörjning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu väntar jag bara på trådlös elförsörjning  :P

374693[/snapback]

Ja tack! Det vill jag också ha. I och för sig går det ju att fixa, men vem skulle vilja leva i ett sådant magnetfält?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tack! Det vill jag också ha. I och för sig går det ju att fixa, men vem skulle vilja leva i ett sådant magnetfält?

374694[/snapback]

 

 

Vadå????? En katt och en ebonitstav är det enda som behövs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå????? En katt och en ebonitstav är det enda som behövs!

374700[/snapback]

Nja! Det kan iofs ge lite spänning i livet, men är inte ens i närheten av mitt efternamn. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man beredd att lägga 600 spänn på Keyspan Remote Express får man en fjärrkontroll direkt till Airport Express och behöver inte ha datorn bredvid sig.

 

//Thomas

374672[/snapback]

 

Misstänker att du har testat den där fjärrkontrollen en hel del, rätt?

 

När man justerar volymen, är det då iTunes volymen den styr?

 

Med fjärkontrollen som följer med de nya macarna så kan jag inte styra endast iTunes volymen och det gör mig smått galen över att inte kunna köra front row och där enkelt sänka volymen på stereon med fjärrkontrollen, då ändrar den datorns systemvolym och det är ju till ingen nytta när jag kör ut iTunes i stereon... grrrr...

 

Någon som vet hur man kan tvinga apples remote till att styra iTunes volymen istället för systemvolymen?? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man kan tvinga apples remote till att styra iTunes volymen istället för systemvolymen??  :cry:

374721[/snapback]

Säkerligen en miss från Apples sida, som de borde rätta till till version 2 av Front Row, och kanske i kombination med Leopard. Skicka gärna lite feedback till Apple, och tala om att du är missnöjd med hur det fungerar idag.

 

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... jag har kanske fel, men måste man inte få in bredband genom den grejen för att det ska funka att skicka ljud tillbaka? (Det påstår i alla fall en karl som på Apple store Sveavägen... Ju mer jag tänker på det, desto knäppare låter det i och för sig.) Jag surfar på 3G, så i så fall är det fel för mig.

 

Och en annan grej: Vad är egentligen de här AP Extreme och Express för grejer, snabba versionen? Är det helt enkelt 1.0, 2.0, etc? Finns det fler? Har suttit på en G4 utan airport länge, så jag har inte brytt mig förrän nu när jag har Macbook.

374567[/snapback]

 

 

Dom verkar lika inkompetenta på Humac i Västermalmsgallerian/Kungsholmen. Jag frågade om jag kunde strömma musik trådlöst med airport express om datorn, bredbandsuttaget och stereon befinner sig på 3 olika ställen. Svaret var nej så jag köpte inget hos dom.

På Macoteket frågade jag också och dom sa att det gick bra om jag köpte 2st Airport Express och ja, det funkar!

 

OBS: En nackdel är att allt har c:a 2s fördröjning, irriterande när man letar efter en låt coh fort vill lyssna något ögonblick på flera låtar i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Med en MacBook,som har ett inbyggt Airportkort, kan du då sitta var som helst i hemmet och surfa, skriva ut dina alster samt strömma musik till din stereo med hjälp av iTunes och all kompabilitet mellan hårdvara och mjukdito :wub:  :wub:  :wub:

374611[/snapback]

 

 

Insåg just den odiskutabla bristen med den här lösningen: Det är bara iTunes-ljudet man får till stereon. T ex webbradio funkar inte.

 

Tillbaka till sladdarna. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag visade i annan tråd, så är denna en idealisk pryl att sända till radion.

 

post-113-1155375907_thumb.jpg

http://www.directman.com/system/search/product.asp?id=65

 

Beställde en igår.

 

Risken är förstås att grannar inom 10 meter får höra min favoritmusik i sin radio :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program (AirFoil), som löser detta, så att du kan skicka ljud från vilket program som helst via AirPort Expressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program (AirFoil), som löser detta.

384146[/snapback]

 

Airfoil, vilken räddare!

 

Radiomojängen, Poca... Jag har en sån till bilen. Där är kvaliteten tveksam. Dessutom är den batteridriven. Inte tillräckligt elegant lösning för min smak, sammantaget. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airfoil, vilken räddare!

 

Radiomojängen, Poca... Jag har en sån till bilen. Där är kvaliteten tveksam. Dessutom är den batteridriven. Inte tillräckligt elegant lösning för min smak, sammantaget.  ;)

384149[/snapback]

 

 

Fungerar AirFoil bra?

 

Jag laddade ner demoversion men det kändes inte riktigt som om att det var problemfritt.

När jag har använt programmet och stänger av det ger det en brussignal i högtalarna, tills man antingen spelar något i iTunes eller startar Air Foil igen...

 

Men detta kanske bara uppstår i demoversionen???

 

Är programmet annars värt sina $20(?)?

 

/ j.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airofoil funkar bra. Om du har den registrerade verisionen så kommer den inte att brusa utan fungerar lika bra hur länge du än spelar.

 

Jag har dock haft ett problem. Jag lyssnar på webradio genom en widget. Denna widget har jag inte lyckats strömma till min stereo. Ngn som vet hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste det själv. Krävdes bara en uppdatering. Nu funkar allt perfekt!!!

 

Airport express is the shit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Misstänker att du har testat den där fjärrkontrollen en hel del, rätt?

 

När man justerar volymen, är det då iTunes volymen den styr?

 

Med fjärkontrollen som följer med de nya macarna så kan jag inte styra endast iTunes volymen och det gör mig smått galen över att inte kunna köra front row och där enkelt sänka volymen på stereon med fjärrkontrollen, då ändrar den datorns systemvolym och det är ju till ingen nytta när jag kör ut iTunes i stereon... grrrr...

 

Någon som vet hur man kan tvinga apples remote till att styra iTunes volymen istället för systemvolymen??  :cry:

374721[/snapback]

 

Jag har haft Remoten i snart två år, kopplad till datorn är den programmerbar (och finns i en billigare variant). Mot APExp är den som kommer och justerar bara iTunes volym. Inte för att jag använt den till det utan jag ändrar volym via förstärkaren.

 

Varför använder du inte bara stereons fjärr, eller är det något hinder där?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...