Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa alias.


brange

Rekommendera Poster

Hejsan.

Gjorde ett alias för att packa upp massa .zip filer:

alias munzip='for i in *.zip;do unzip -o $i;done;'

 

Det fungerar utmärkt... tills jag stänger terminalen jag skapade det i, då försvinner det.

Någon som vet hur man sparar sånna här alias?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste lägga det i din .bashrc-fil, eller .tcshrc eller vad du nu kör.

Det går väl bra att lägga det i .login eller så också.

Alla dessa filer ligger i din hemmapp. Om du ska skapa en .bashrc eller .tcshrc beror på vilken shell du kör. Default när du har installerat Tiger är bash, men om du har uppgraderat från Panther så är det tcsh som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Kör tiger och har ej uppgraderat från panther.

Hade ingen .bashrc fil i min hemkatalgo(/Users/min-user/), men jag skapade en men det blev ingen skillnad.

 

Vart hittar jag .login filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Kör tiger och har ej uppgraderat från panther.

Hade ingen .bashrc fil i min hemkatalgo(/Users/min-user/), men jag skapade en men det blev ingen skillnad.

 

Vart hittar jag .login filen?

374135[/snapback]

För att det ska få effekt så måste du stänga ner terminalfönstret och öppna ett nytt.

Innehållet i .bashrc körs när bash startar. Jag lömde skriva att du också måste sätta exekveringsflaggan på den. Det gör du med:

chmod u+x .bashrc

 

 

Filen .login skapar du också själv på samma ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry!

 

Jag ljög nog lite för dig! För de flesta andra shells så heter filen .<shellnamn>rc t.ex .tcshrc, medan den för bash heter .bash_profile

 

Nedanstående hämtat från "man bash" i Terminalen:

When  bash is invoked as an interactive login shell, or as a non-interactive shell with the --login option, it first reads and executes  commands  from  the file /etc/profile, if that file exists.  After reading that file, it looks for ~/.bash_profile, ~/.bash_login, and ~/.profile, in  that order, and reads and executes commands from the first one that exists and is readable.  The --noprofile option may be  used  when  the shell is started to inhibit this behavior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar:)

Funkade bättre med .bash_profile;)

 

Kan man ställa in så att en viss sorts fil (*.zip) öppnas med ett kommando i terminalen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med en tråd man inte fattar ett jota av!

Man frågar sig dock stilla varför krångla med terminalen för att öppna zip-filer? Det är ju bara att markera de man vill öppna och sen öppna dom, not?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum: Jo, så kan man göra, men då packas alla upp i olika mappar.

Och om det då är ett "zip-arkiv" och man vill ha alla filerna i samma mapp, så kan det bli jobbigt att behöva flytta 40filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan använda kommandot "source" för ladda om denna typ av filer i ett existerande terminal fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ställa in så att en viss sorts fil (*.zip) öppnas med ett kommando i terminalen?

374185[/snapback]

Det går inte att ställa in så att en fil öppnas med ett kommadno i Terminalen, när du dubbelklickar på filen i Finder. Men det finns inget som hindrar att man själv unzip'ar filen från Terminalen.

 

Du kan däremot göra ett arbetsflöde i Automator, och anpassa det efter dina behov. i Automator, så klickar du först på Automator i den vänstra kolumnen, och drar sedan "Kommandotolksmanus" från andra kolumnen till den högra delen av fönstret. Där kan du nu skriva in ett eget kommandotolks-script. Spara sedan filen som arbetsflöde först, så att du kan göra ändringar i det, om det behövs.

 

Sedan kan du spara ner det som en insticksfil, för att t.ex få upp det som ett alternativ när du högerklickar på en zip-fil i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...