Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Foto till DVD


macwitty

Rekommendera Poster

Jag har letat runt utan att finna svar på detta - om jag missat någon diskussion de jag om ursäkt och tar tacksamt emot länken till denna

 

Mitt problem är att jag har tagit massor av digitalfoto som jag gärna vill skicka till släktingar som inte har dator (jo det finns fortfarande sådanan människor) men DVD spelare till TV (och möjlighet att spela in VHS till de som bara har det)

 

Jag har ingen speciell programvara för DVD-tillverkning utom iDVD men det rör sig om runt 1 000 bilder och det borde finnas enklare sätt än att plocka in dem en och en.

 

Bilderna är jpg och 2048x1536 pixlar.

 

Någon som har en lösning?

 

Undrar Macwitty

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du kan kombinera iPhoto och iDVD till att få bildspel som fungerar på alla dvd-spelare. Annars klarar rätt många dvd-spelare att visa jpeg-bilder som är brända direkt på cd.

 

Men egentligen: 1000 bilder? Jag tror inte att så många kommer att orka titta på dem alla. Dvd är inte värst smidigt för den mängden.

 

Kill your Darlings. Ta ned bilderna till de 100 bästa och förpacka det snyggt med bildtexter, datum och din personlighet. Det kommer att uppskattas mer om du väljer de tio bästa bilderna från hela julafton 2005 än om du har 100 bilder varav tio i följd när ni äter skinka. Där kommer iDVD att vara riktigt hjälpsamt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

Ska försöka med det.

(Deras DVD-spelare har inte klarat tidigare försök med att bränna ner dem direkt)

 

Håller klart med om att 1000 bilder inte är något de flesta skulle gilla (i vart fall inte jag) men det rör sig om ett par års bilder och mottagarna är äldre släktingar som kan sitta och kolla album eller bildbuntar i evigheter. Det är inte jag som försöker prångla ut dem utan deras försynta fråga efter att de suttit vid min bärbara i timmar och tittat på bilder. Hur de orkar? Ja, det är kanske en gåta vars svar kommer med åldern.

 

MacWitty

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har alla dina bilder i iPhoto, så dela in dem i kategorier, efter var de är tagna eller så.

Du lägger upp ett nytt album för varje kategori. Sedan gör du ett bildspel av varje album.

 

I iDVD ska du sedan kunna lägga till dina bildspel, och kan då göra ett kapitel för t.ex varje plats (eller tillfälle) du har fotograferat på. Det underlättar navigeringen på DVD-skivan. Speciellt om man inte vill se hela skivan på en gång. Man kan ju då se ett kapitel i taget, och det blir lättare att sedan hitta tillbaks till bilder tagna vid ett speciellt tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Har just börjat lägga in bilder i iPhoto

(Blir själv trött av antalet men som sagt jag är kanske inte gammal nog ...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...