Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dyra grafikkort?


lotpot

Rekommendera Poster

Ska köpa en G4 MP 450mhz av en kille och tänkte då byta ut grafikkortet från ATI Rage Pro 128 till ett ATI Radeon 9600 Pro eller liknande. Nu är det så att Macoteket tar 1700 spänn för ett kort som på komplett kostar mellan 5-800:- beroende på tillverkare och minnesmängd. :angry:

I övrigt ser jag ingen skillnad på dem. Samma kort men Macotekets har "MacEdition".

Vad är skillnaden egentligen? Mer än priset alltså. MacEdition? Är det drivrutiner som kan laddas ner nånstans eller skiljer sig maskinvaran såpass att det berättigar det höga priset. Jag blir väldigt misstänksam mot detta. :devil:

Ett ATI Radeon 7000 kostar 395:- eller nåt mot, ja,... minns inte men över tusen spänn på macoteket. :rolleyes::wacko:

Nån som vet något om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ska köpa en G4 MP 450mhz av en kille och tänkte då byta ut grafikkortet från ATI Rage Pro 128 till ett ATI Radeon 9600 Pro eller liknande. Nu är det så att Macoteket tar 1700 spänn för ett kort som på komplett kostar mellan 5-800:- beroende på tillverkare och minnesmängd.  :angry:

I övrigt ser jag ingen skillnad på dem. Samma kort men Macotekets har "MacEdition".

Vad är skillnaden egentligen? Mer än priset alltså. MacEdition? Är det drivrutiner som kan laddas ner nånstans eller skiljer sig maskinvaran såpass att det berättigar det höga priset. Jag blir väldigt misstänksam mot detta.  :devil:

374002[/snapback]

 

"Mac edition" har en mackompatibel ROM som gör att kortet funkar i macen. Och det är ju rätt bra.

Kortet i sig är egentligen samma som PC-kort, vilket innebär att du kan flasha dom. (Installera ny fast mjukvara).

Jag har inte jättekoll på det, men det är nån på 99mac som flashar ett Radeon9700 för typ just en sånt burk som du ska köpa.

 

http://www.99mac.se/bildskaermar-och-grafi...0-flashing.html

 

Jag har för övrigt köpt Radon9600 Pro-kortet från macoteket för 1700 inklusive moms på utförsäljning. ^_^ ^_ ^

Kostar ju 2200 med momsen, nu.

 

Pröva att leta på eBay, finns en stor marknad för flashade kort där får jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he he, dom vet att ta betalt.... det är vad jag tror :lol:

 

tyvärr vet jag inget i grågan! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
He he he, dom vet att ta betalt.... det är vad jag tror :lol:

 

tyvärr vet jag inget i grågan! :(

374004[/snapback]

 

Vetefan varför det är så j*vla dyrt egentligen, fast det kanske beror på den minimala marknaden. Mac-grafikkort är ju BARA för Powermac. Och de som har råd att ha powermac byter snarare dator än grafikkort, eller byter först när korten är gamla, så det är inte direkt en het marknad att bygga mjukvara åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nu letar jag på ebay men hittar inget. Fan... ska det vara så svårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det säljs 30-40 gånger fler pc än Macar världen över och alla dessa pc behöver grafikkort och kan byta också grafikkort. För Macar har Apple redan 100% av marknaden för grafikkort i de nya datorerna och de enda som kan byta kort är Power Macarna vilka kanske bara utgör en 1/100 av den totala datorförsäljningen. Utav dessa kommer majoriteten köras med det grafikkort som följde med.

 

Så det går kanske tusen sålda pc-grafikkort på ett Mac-grafikkort vilket gör dem dyrare att utveckla, lagerhålla och dyrare att sälja. Konkurrensen är också närmast obefintlig, då det utöver Apple bara är ATI som gör eftermarknadskort med moderna grafikkretsar.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säljs 30-40 gånger fler pc än Macar världen över och alla dessa pc behöver grafikkort och kan byta också grafikkort. För Macar har Apple redan 100% av marknaden för grafikkort i de nya datorerna och de enda som kan byta kort är Power Macarna vilka kanske bara utgör en 1/100 av den totala datorförsäljningen. Utav dessa kommer majoriteten köras med det grafikkort som följde med.

 

Så det går kanske tusen sålda pc-grafikkort på ett Mac-grafikkort vilket gör dem dyrare att utveckla, lagerhålla och dyrare att sälja. Konkurrensen är också närmast obefintlig, då det utöver Apple bara är ATI som gör eftermarknadskort med moderna grafikkretsar.

 

//Thomas

374118[/snapback]

Jag tror att Apple nog har åkt snålskjuts på pcmarknaden när det gäller utveckling av grafikkort. Så annorlunda är de inte. För Apple borde det vara en skitsak att utveckla mjukvaran till grafikkorten. Jag tror inte heller att lagerhållningen är dyrare för apple än andra hårdvaruutvecklare. De har kanske avtalat med ATI att de ska klämma i Apples mjukvara i eprommarna. Designen är ju inte annorlunda för att kortet ska sitta i en Mac. De använder befintliga delar på korten för sina prylar.

Det är iaf vad jag tror :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Många PC-kort har en ROM-krets som inte rymmer Mac-ROM. Det skiljer från kort till kort, och det är möjligt att de senaste korten inte längre lider av detta (Radeon 9800 och 9600 gör det iaf).

 

Men Thomas har ju såklart rätt. De tar precis så mycket betalt som ger mest klirr i kassan. Billigare kort kanske inte skulle sälja speciellt många fler, och då är det ju ingen idé att sänka priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att de flesta lite bättre grafikkorten kräver 4x eller 8x AGP. PM G4 450 MP har bara 2x AGP.

 

Jag rekommenderar ett begagnat Geforce 2mx eller liknande. Då får du Quartz Extreme och 32 MB VRAM eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Köp på Ebay, jag fick mitt FX5200 128mb riktigt billigt, funkar super bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...