Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Något mystiskt fel...


aRon-

Rekommendera Poster

Nu spökar min Powerbook på riktigt :o

När jag idag skulle sätta mig för att lyssna på lite musik så vägrade datorn starta... den visade apple-ikonen och laddade men stängde sedan av sig själv, detta upprepades gång på gång. Efter en viss frustration tog jag fram min installationsskiva och c-startade datorn för att testa att reparera skivan. Men någonting verkar vara allvarligt fel. När jag reparerar skivan med skivvertyg så får jag följande meddelande:

 

Skivkontrollen misslyckades

Skivvertyget avbröt reparerar "Macintosh HD" på grund av följande fel:

Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

 

 

Sedan står det följande i ruten för reparationen:

 

Kontrollerar filen Extents Overflow

Kontrollerar katalogfil.

Nycklarna fungerar inte (röd text)

Rekonstruuerar B-träfskatalogen. (grön text)

Enheten Macintosh HD kunde inte repareras (röd text)

 

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel (röd text)

 

En HFS-enhet kontrollerades

1 enhet kunde inte repareras p.g.a. ett fel (röd text)

Försökte reparera 1 enhet

1 enhet kunde inte repareras (röd text)

 

När jag går in för att installera om OS-X så finns där inte någon målenhet att installera på.

 

Jag skulle verkligen behöva hjälp med detta problem som till synes kommit från ingenstans. Min bror startade datorn igår för att se på film men säger att han inte gjorde någonting särskilt, men nu när jag startar den så blir det alltså som jag ovan beskrivit. Hjälp! :cry:

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan krävas att du kör Reparera skiva med Skivverktyg både 2 och 3 gånger.

Har du prövat detta.

 

Väljer du alternativ när du försöker installera om Mac OS X?

Vänta med ominstallation till du prövat med skivverktyg ett par ggr till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

 

Jag har försökt reparera mer än 10 ggr, det står precis samma sak varje gång :/

Jag väljer inte alternativ när jag ska installera. Alternativ visas som grå och är ej valbar.

 

När jag tittar på maskinvaruöversikt så står det.

Rörelsedetektor (sudden motion sensor):

Status: Aktiverad

Version: 1.0

Jag funderar kring om detta innebär att den slagit till, och att detta kanske kan var anledningen till att jag inte kommer åt min hårdisk? Jag kanske är helt ute och cyklar...

 

Precis samma problem som tidigare kvarstår, jag börjar bli orolig för min lilla älskling...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du backup på ditt innehåll på hårddisken?

 

Om du har det, kan du istället välja att formattera om din hårddisk med hjälp av Skivverktyget.

Allt raderas som du vet. Därefter ska det gå att installera om Mac OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag har inte backup tyvärr... köpet av extern hårdisk har tyvärr skjutits upp alldeles för länge :/

 

Om detta är enda sättet så vore det synd... har ganska mycket på datorn som jag inte vill förlora. :ermm: Tycker det är så himla konstigt, allting fungerade så himla bra tills det bara blev så här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskwarrior är ett program som fixar det mesta, har du ingen i bekantskapskretsen som har en dylik skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så använder ingen i min bekantskapskrets mac... ush det blir väl till att formatera, verkar väl inte vara så mycket annat jag kan göra. Skulle verkligen vilja finna källan till problemet, då skulle det kännas mer ok att formatera :/

 

Tack för hjälpen iaf Poca, du svarar, som alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var bor du någonstans, hjälpen kan finnas närmare än du tror..

Finns det någon som säljer Mac i ditt grannskap och har service?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag bor I nyköping för tillfället... du kanske har rätt! om det inte finns något i Nyköping så kanske Norrköping har något!

Värt att kolla upp.

 

Om någon har något annat förslag på vad problemet kan vara så skriv gärna. Det är väldigt underligt, hårdisken framstår i ljusgrå text i skivvertyg där den annars är mörkare, som t.ex. installationsskivan är nu.

Det känns som att jag förlorat rättigheterna till mina egna prylar. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske helt fel ute, men testa att zappa PRAM, skadar ju inte..

Starta datorn och håll genast ner alt, äpple samt p och r-tangenten. Låt startljudet plinga 3 ggr, släpp upp knapparna och låt datorn försöka starta upp.

 

Gör den inte det så gör du en ny start, men denna gången håller du ner äpple samt s-tangenten.

 

När texten rullat färdigt och du ser promten skriver du in följande efter den: fsck -yf. Tryck på Enter

OBS: Lägg märke till mellanslaget innan - tecknet

 

Kommer det ett OK efter promten så är den klar att startas om och du skriver Reboot och trycker Enter.

Om det inte står OK, skriver du in fsck -yf en gång till och enter, upprepa detta några ggr för att se om du får OK

 

Förhoppningsvis ska detta hjälpa..

 

Nästa steg är att du gör en säker start om inget av ovanstående hjälpt

Håll ner shifttangenten när du startar upp, hoppas detta funkar, då kan du kanske rädda fina filer över till en annan dator.

 

Så radera inget förrän vi provat det mesta

 

Det finns ett knep till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade de tips du gav ovan, men inget av dem gav resultat tyvärr :/

alt, äpple samt p och r, resulterade i att datorn försökte starta upp sig men istället valde att efter en tids laddande stänga av sig själv (precis som det blir när jag startar den vanligt).

Försökte reparera med fsck -yf, 4 ggr... men det gick aldrig igenom. När jag försöker med säker start så kommer det upp lite text och i bakgrunden visas ett ruta som på olika språk förklarar att jag ska stänga av datorn med knappen.

 

knepigt detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du satt i mer minne i datorn själv, att du fick en Kernal Panic ger mig den tanken att det kan vara ett strulande minneschip.

 

Har du extra insatt minne så plocka ur det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa "tricks" kräver en annan Mac och en Firewirekabel, och starta upp din dator i Target Mode.

 

Då kan man ev. "rädda" allt du har på din disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte satt in något eget minne i datorn, har inte satt in något annat heller för den delen. :blink:

 

Okej men då får jag helt enkelt se efter om det finns någon butik med service i närområdet, eller ringa applestore och prata lite med dem. Har inte tillgång till någon extra mac, så antar att detta blir enda möjligheten. :cry:

 

Tack för tiden, skriv gärna igen om du kommer på någonting nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Såg just att jag inte skrivit hur det gick till slut, kändes som det var dålig stil eftersom folk är så hjälpsamma här.

 

Jag lämnade in macen på närmaste service-ställe och det enda som kunde göras var att byta hårddisk. De visste inte vad som var fel, hårddisken hade bara lagt av. Nåväl, jag fick den på garantin så det var väl okej, då det endast var en månad eller så kvar på garantin. Ni sitter jag med en ny, men tom hårddisk. :P

Jag har lärt mig att man bör ha en extern hårddisk att spara viktiga saker på... så det är ju positivt iaf ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det ordnade sig. Hårddiskar har en tendens att gå sönder ibland.

 

Hoppas du kan återskapa en del av det du hade på den gamla disken och att dina förluster kan minimeras :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...