Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilket program för att "rippa" musik från CD?

bash

Recommended Posts

Finns det ett bra rip-program där man kan använda sig av LAME-codec:et till MAC? Typ som EAC är till Windows? Programmet ska kunna ta innehållet från en CD och göra om det till mp3:or.

/Daniel

Jäpp! Du kan pröva Max. En annat bra program för kodning av musik mellan olika format är xAct, men jag är osäker på om det klara just den omvandling du vill ha.

Både två är gratis. :ThumbsUp:

iTunes rippar inte med LAME, men du kan istället rippa till AAC (MPEG4). LAME är iofs en av de bästa codecsen för att rippa till mp3-formatet, som dock är rättt gammalt nu. Det var Frauenhofer Institut, som en gång i tiden utvecklade mp3, som inte har något att göra med det icke existernade MPEG3, utan är MPEG1 layer 3. AAC är också utvecklat av Frauenhofer Institut, och där rättade de till alla de misstag som de gjorde, när de utvecklade mp3-formatet. AAC är alltså klart överlägset mp3.

Det är inte bara vad jag tror. Jag har gjort blindtest med flera jag känner, där de har fått lyssna på samma låt, som jag rippat med olika codecs för mp3, och även i AAC. De kunde direkt höra skillnaden, och alla tyckte att AAC var det klart bästa. Naturligtvis rippade jag i ett antal olika bitrates, och också med både CBR och VBR.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...