Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur få bäst signal?


nysta

Rekommendera Poster

Tjenare!

Just nu sitter jag och skriver ute på balkongen precis vid havet i Grebbestad..

sprillans ny macbook och soligt.. livet leker =)

 

Startade upp datorn på balkongen idag och hittade då flertal nätverk.. dock bara ett av dom som var öppet. det är mellan halv och full signal när jag sitter på balkongen.. den är högt belägen och nästan bara hav runt om till andra hus.. så där går väl signalen rätt så långt om den kommer från någon granne längre bort.

 

Men så fort jag går in (stort glasparti till dörr) så försvinner hela signalen.. alltså måste jag sitta ute för att få surfa.. vilket är mindre kul när solen ligger på på skärmen som det gör på förmiddagarna samt om det regnar =)

 

Försökte då koppla på min airport extreme eller express eller vad den nu heter (den lilla)

till det nätverket och förstärka signalen in i huset.. men det fick jag reda på funkar inte.

 

Finns det något finurligt sätt att förstärke signalen från grannen så jag även kan sitta inomhus?

 

Vill bara sitta och kunna semestersurfa lite när man tar ledigt från snickrandet =)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något finurligt sätt att förstärke signalen från grannen så jag även kan sitta inomhus?

 

Vill bara sitta och kunna semestersurfa lite när man tar ledigt från snickrandet =)

 

/Daniel

373281[/snapback]

 

Tja,

 

svaret är nog: typ inte. Det enda man kan göra är att bygga en förstärkarantenn om man vill få in grannar. Antennen måste vara ansluten (fastlödd) till det trådlöskort man har i datorn. Finns lite olika teorier om vilken antenn som är bäst; ombyggd koaxkabel, stekpanna, galler från fläkt, burk etc etc... Man måste hitta det som passar en själv. Men det är förstås en omständig o riskabel insats. Jag har byggt lite olika antenner och fäst dem i en USB-dongel, som iofs inte var kompatibel med Mac, delade jag internet från PCn & anslöt med Macen via min egen trådlösa router.

 

Tråkigt nog är det mer komplicerat än så, finns lite olika värden man mäter. Man kan t.ex. få in 20 nya nät, men inget är såpass stark att man kan surfa på det, inte ens det närmaste som man redan kanske fått in från början osv: kontentan här är att det är svårt att optimera en antenn. Sen ska man ju förstås fästa den på rätt ställe med lödkolven också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt upp nån form av spegling som vinklar in signalen till dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns lite olika teorier om vilken antenn som är bäst; ombyggd koaxkabel, stekpanna, galler från fläkt, burk etc etc... Man måste hitta det som passar en själv.

373305[/snapback]

 

 

Jag fäste ståltråd i mitt airportkorts antennsladd, och gaffade sen fast andra änden i en stålgalge som jag hängde i taket. Då fick jag in grannens nätverk hur bra som helst :-)

Alla lösningar är bra utom de dåliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fäste ståltråd i mitt airportkorts antennsladd, och gaffade sen fast andra änden i en stålgalge som jag hängde i taket. Då fick jag in grannens nätverk hur bra som helst :-)

Alla lösningar är bra utom de dåliga...

373315[/snapback]

Jag har allt det där - stålgalge, gaffa och grannens nätverk. :whistling:

Var hittar jag airport-kortets antennsladd någonstans? :unsure::P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en macbook - ingen aning...

På min stationära G4 var det lätt, jag bara öppnade den och letade rätt på airportkortet och där var sladden :-)

Om det går att komma åt airportkortet så ser du sladden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airportkortet är väl inbyggt i Macbook, och är inte åtkomligt.

Antennen löper nog runt bottenramen..

373354[/snapback]

Hälften rätt! :D

Antennen löper runt ytterkanten av lådan i powerbooken, som man kan se hos iFixit, men det är rätt lätt att komma åt både kortet och antennuttaget.

 

Det svåra verkar vara att få till en koppling ut ur själva höljet, eftersom det ju inte är överdrivet med utrymme i en bärbar för moddningar. Kanske kunde man använda det pensionerade modemuttaget till en antenn om man har ordentligt behov av en bättre antenn och inte är rädd att rota inuti sin silverfisk. :ermm:

 

Men om man får tag på en fin liten passande antennkontakt, så kan man lätt provköra om man tar ut batteriet. Det borde väl gå att knipsa en sådan antennsladd från t.ex. en iMac G3 som lagt av, eller något liknande, och sedan bara skarva lite. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, helt rätt, förstås, Poca.

 

I en MacBook är det förstås annat som gäller och Airport -kortet sitter inbyggt utav bara s-n. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du testa att helt enkelt sno på dig badbrallorna och sticka ner mot havet och swimma lite. Det känns mer sommar än att surfa internet.

Trevlig semester! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...