Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra i widgets


nysta

Rekommendera Poster

tjenare!

är helt ny på det här med mac och osx.

det jag vill göra är att ändra så det står celsius och inte farenheit i väderwidgeten som finns att välja. Vill också ändra stad från stockholm till karlskoga om det går.

Skulle gärna vilja ändra i börswidgeten så den visar svenska börsen och aktier.

Någon som vet hur man gör??

 

kom på en till sak.. när jag surfar i safari.. kan man på något enkelt sätt surfa i typ fullskärm eller nått liknande? tycker fönstret är lite väl litet ibland.. och vill inte hålla på att behöva dra i nedre hörnet till den storleken jag vill ha utan typ "maximera" som man gör i windows.. går de??

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kom på en fråga till om safari..

kan man få upp någon sorts rullist över sidor man varit inne på som man får i internet explorer?

som tex istället för att skriva www.aftonbladet.se så kan jag klicka ner rulllisten och sen markera det så kommer jag dit. har vi macare något sånt?? =)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Klicka på det lilla i-et i widgeten så vänder den sig och du kan ställa in vad du vill.

post-493-1152725919_thumb.jpg

post-493-1152725928_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
kom på en till sak.. när jag surfar i safari.. kan man på något enkelt sätt surfa i typ fullskärm eller nått liknande? tycker fönstret är lite väl litet ibland.. och vill inte hålla på att behöva dra i nedre hörnet till den storleken jag vill ha utan typ "maximera" som man gör i windows.. går de??

372810[/snapback]

 

Kan gå med tredjepartsmjukvara. Ska kolla.

 

Kanske Saft?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20346

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
kom på en fråga till om safari..

kan man få upp någon sorts rullist över sidor man varit inne på som man får i internet explorer?

som tex istället för att skriva www.aftonbladet.se så kan jag klicka ner rulllisten och sen markera det så kommer jag dit. har vi macare något sånt?? =)

372827[/snapback]

 

Klicka på boken i bokmärkesraden och sen på "Historia".

 

Annars kan du skriva "a" så kommer "ftonbladet.se" att läggas till automatiskt, om du har varit på sidan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

widgetens inställningar ändrar du genom att klicka på det lilla i-et som brukar finnas längst ner i höger hörn. då flippar widgeten till baksidan där du har alla inställningar som går att göra.

 

 

maximera brukar inte finnas som standard på fönster i mac-världen...det närmsta du kommer är gröna +-knappen högst upp till vänster som heter "expand" (har jag för mig) men den ger inte riktigt samma funktion.

men om du drar ut fönstret till den storlek du vill ha så kommer safari att minnas det till nästa gång du öppnar ett nytt fönster.

 

safaris history har du under menyn historik....och safari kommer automatiskt ihåg vilka sidor du vart inne på tills du tömmer minnet. den lär sig tom. vilka sidor du oftast brukar vilja gå in på och ger dessa adresser som förslag före de andra som ligger i minnet.

du väljer hur länge adresserna ska ligga i minnet någonstans i safaris inställningar.

 

 

 

oj här skriver man långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
oj här skriver man långsamt.

372848[/snapback]

 

Nej det är jag som skriver fort. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha båda två!

detta forum gör ju att man utvecklas minst dubbelt så fort i osx!! =) som förövrigt bara blir roligare och roligare.

 

/daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja ändra i börswidgeten så den visar svenska börsen och aktier.

372810[/snapback]

Den är lite knepigare. Tekniskt är det inget svårt att ändra i en widget, då dessa består av HTML och JavaScript samt CSS. Det knepiga är dock att få tag på informationen. I Apples widgets så hämtas börskurserna, i form av en XML-fil, från en server i USA. För att vi ska få svenskabörskurser, så gäller det alltså att svenska börsen har en server, där de låter en hämta information i form av just XML.

 

Man måste alltså få tag på en URL till en sådan server. Kanske kan man skriva ett mail till någon ansvarig på Stockholmsbörsen, och få tillgång till en sådan XML-feed. De måste ju ha det på något sätt, eftersom t.ex Text-TV i vissa kanaler presenterar börskurserna för den svenska börsen.

Frågan är bara om man kan få tillgång till den gratis, eller om börsen tar betalt för att tillhandahålla denna information.

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...