Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Meny + tangentbord?


lnu

Rekommendera Poster

Hej,

går det att styra menyerna i OSX med tangentbordet? Och i så fall hur? Jag har switchat ganska nyligen och saknar möjligheten att som i windows hålla nere alt-tangenten och med hjälp av alla understrykta bokstäver navigera i menyer.

 

Tack för ett bra forum med snabba och sakliga svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många menyalternativ har snabbkommandon, som du når genom att oftast hååla ner tangenten med ett äpple, och sedan trycka en bokstav eller siffra. Snabkommandon står till höger om respektive menyalternativ.

Ett annat sätt att navigera bland menyerna är att först trycka control-F2, och sedan navigera med piltangenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att navigera bland menyerna är att först trycka control-F2, och sedan navigera med piltangenterna.

 

Perfekt, precis vad jag var ute efter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att navigera bland menyerna är att först trycka control-F2, och sedan navigera med piltangenterna.

373094[/snapback]

 

Åh, den kunde inte jag! Skoj att lära sig nåt nytt! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan du navigera Dock med control-F3, och specialmenyerna till höger med control-F8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska tillägga att många kommandon är liknande de i Windows, eftersom Windows har hämtat inspiration från Mac. T.exx så är kommandona för att klippa ut, kopiera och klistra in samma bokstäver som i Windows, men man ska byta control mot äpple-tangenten, så att control-x blir äpple-x för att klippa ut.

 

Äpple-X = klipp ut

Äpple-C = kopiera

Äpple-V = klistra in

Äpple-Z = ångra

 

Äpple-O = öppna (Open)

Äpple-S = Spara

 

osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många menyalternativ har snabbkommandon, som du når genom att oftast hååla ner tangenten med ett äpple, och sedan trycka en bokstav eller siffra. Snabkommandon står till höger om respektive menyalternativ.

Ett annat sätt att navigera bland menyerna är att först trycka control-F2, och sedan navigera med piltangenterna.

373094[/snapback]

 

Min brightness på iBook:en höjs när jag trycker ctrl+F2. Vad ska vara markerat när man slår kombinationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva följande tangenter: fn-ctrl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min brightness på iBook:en höjs när jag trycker ctrl+F2. Vad ska vara markerat när man slår kombinationen?

373107[/snapback]

Ahh! Sorry!

På bärbara så måste man hålla ner tangenten nere i vänstra hörnet. Den är märkt med "fn".

Som standard fungerar funktionstangenterna som kontroller för ljudstyrka, ljusstyrka med mera. För att använda dem som vanliga funktionstangenter, så måste man alltså hålla ned tangenten "fn".

 

Det går att konfigurera om i systeminställningarna, så att man istället håller ned "fn" för att reglera ljusstyrka med mera.

 

Du ska alltså trycka "fn"-control-F2, som det är konfigurerat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att navigera bland menyerna är att först trycka control-F2, och sedan navigera med piltangenterna.

373094[/snapback]

Funkar inte för mig. Har stationär dator med Mac OS X 10.4.7 och Apples vita tangentbord (första modellen).

Är det någon inställning någonstans jag måste kryssa i?

 

EDIT:

Aha, man måste använda musen i alla fall och dra ner första menyn och SEDAN kan man återgå till tangentbordet. Det är ju ingen fördel när man sitter och skriver. Kan man inte slippa använda musen alls????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir äpplet markerat när du trycker ctrl + F2? I såfall drar du ner menyn med nedåtpil-tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir äpplet markerat när du trycker ctrl + F2? I såfall drar du ner menyn med nedåtpil-tangenten.

373201[/snapback]

Nej, inget händer när jag trycker ctrl-F2.

 

Dessutom: Om man klickar fram en meny kan man använda piltangenterna direkt, utan att klicka ctrl-F2.

 

Så frågan kvarstår: Hur får jag ctrl-F2 att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker du verkligen ctrl? Inte äpple eller alt alltså!

 

HUr som helst, jag har en ny fråga:

Hur får man upp ett minimerat fönster, fortfarande med tangentbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker du verkligen ctrl? Inte äpple eller alt alltså!

 

HUr som helst, jag har en ny fråga:

Hur får man upp ett minimerat fönster, fortfarande med tangentbordet?

373263[/snapback]

 

 

här fungerar det utmärkt med ctrl - f2

 

fast jag kör ju panther iof...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker du verkligen ctrl? Inte äpple eller alt alltså!

 

HUr som helst, jag har en ny fråga:

Hur får man upp ett minimerat fönster, fortfarande med tangentbordet?

373263[/snapback]

Med ctrl-F3, som tar upp Dock på samma sätt som ctrl-F2 aktiverar menyn.

Sedan är det bara att styra med piltangenterna genom Dock'en tills du kommer fram till det program du vill starta, eller det dokument som du minimerat tidigare.

När du kommit fram till den som du vill ha upp, så trycker du på enter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ctrl-F3, som tar upp Dock på samma sätt som ctrl-F2 aktiverar menyn.

Sedan är det bara att styra med piltangenterna genom Dock'en tills du kommer fram till det program du vill starta, eller det dokument som du minimerat tidigare.

När du kommit fram till den som du vill ha upp, så trycker du på enter.

373404[/snapback]

Både ctrl-F2 och ctrl-F3 funkar hemma på min iBook G4 och iMac G4.

Det funkar dock INTE på jobbets PowerMac G4.

Alla datorer har 10.4.7 och Apples originaltangentbord.

 

Hmmm, jobbdatorn har en KVM-switch. Kanske den "dödar" dessa kommandon? Man byter dator med ctrl-F12, nämligen. Får kolla när jag är tillbaka på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysteriet löst.

Systeminställningar->Tangentbord och Mus, fliken Kortkommandon, fäll ner Tangentbordsnavigering, kryssa i efter behag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysteriet löst.

Systeminställningar->Tangentbord och Mus, fliken Kortkommandon, fäll ner Tangentbordsnavigering, kryssa i efter behag.

373576[/snapback]

Tackar Telly!

 

Där fanns visst fler, som inte jag heller visste om. Konstigt att de verkar vara ikryssade på vissa maskiner, och inte på andra. Det borde ju vara samma grundinställningar på alla datorer. Antingen borde de vara på för alla, eller av för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Telly!

 

Där fanns visst fler, som inte jag heller visste om. Konstigt att de verkar vara ikryssade på vissa maskiner, och inte på andra. Det borde ju vara samma grundinställningar på alla datorer. Antingen borde de vara på för alla, eller av för alla.

373952[/snapback]

På Macen på jobbet så har jag kört Mac OS 10.2, uppgraderat till 10.3 (alla varianter), uppgraderat till 10.4 (alla varianter) utan att ha gjort någon "ren" installation. Så det är kanske så att de var avstängda i 10.2 redan???? Eller så har jag stängt av dem för åratal sedan och glömt bort dem.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är kanske så att de var avstängda i 10.2 redan????

374159[/snapback]

Det finns en stor sannolikhet för att det kan vara så, men jag har inte kollat. Jag dock att t.ex i Terminalen så är dete kommandotolken bash som är standard om man installerat en ren Tiger, medan det var tcsh i Panther. Om man uppgraderade frrån Panther till Tiger, så fick man alltså behålla tcsh som förinställd kommandotolk, och var tvungen att ställa om själv om man vill ha bash.

 

Om ni inte veet vad bash och tcsh är, så bry er inte om det. Det var bara exempel på att man kan få annorlunda resultat om man har uppgraderat till Tiger, än om man har gjort en ren installation av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...