Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Mac ska jag välja?


Spynx

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det är så att till vinter/vår så ska jag köpa en ny Mac. Nu är det så att det är flera modeller som snurrar i mitt huvud, och jag vet inte vilken jag ska välja. Man får höra lite nya nack- och fördelar här och där. Jag hade tänkt använda datorn främst till programmering och multimedia. Men hade vart kul att kunna spela lite då och då.

 

De datorer som jag är inne på är följande:

 

iMac, 12795:-

 

Fick en trea av möjliga fem av MacPro. Verkar vara ganska så bra. Men något konstig skärm.

 

Macbook vit, 10795:-

 

Fick en trea av möjliga fem av MacPro. Fördelen med denna är att den är bärbar och smidig, vilket verkar bra för mig som behöver plats på skrivbordet för pluggande. Men hade ett något konstigt tangentbord, enligt MacPro.

 

Mac Mini, 7995:-

 

Fick en femma av MacPro. Verkar vara en ganska så trevlig och snabb liten maskin. Dock så följer varken skärm eller tangentbord med. Och det kan bli dyrt att lägga till. Annars har jag väl inget mer att säga om den.

 

Har ni något mer förslag så kan ni posta det i tråden. Jag själv var först inne på en Macbook, men med tanke på dess betyg av MacPro så ändrade jag helt plötsligt min åsikt. Och satsade på en fräsch iMac, men där fanns det också en del brister. Min fråga är nu; vad är det för fördelar med dessa Macar?

 

Alla svar är välkommna. Tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på dina behov. Om du inte ser någon fördel med att kunna bära runt datorn så är det ju lite onödigt att betala för det (Macbook går alltså bort i så fall).

 

Sedan är väl grafikeriet bättre i iMac än i de båda andra, eller? Det har mest betydelse för spelandet, men man ska samtidigt komma ihåg att macen inte är (eller någonsin har varit) någon fantastisk speldator.

 

Du ska även räkna med att utöka primärminnet omgående. Om iMacen ligger på gränsen för vad din ekonomi klarar så kanske minin är ett bättre alternativ om du fläskar på ordentligt med minne i den (den är ju dessutom så j-a nim och snygg), särskilt om du redan äger en skärm.

 

Har du ingen skärm idag och din ekonomi klarar datorkostnad+minnesuppgradering (köp inte på Apple) skulle jag definitivt satsa på en iMac. Ser du fördelar med en bärbar så är ju Macbook det enda alternativet av de tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac är det bästa valet här.

Hade du haft en platt skärm och tangentbord (som inte är så dyrt) så hade jag rekommenderat Mac Mini. Jättenöjd med min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och utrymme behöver du inte vara rädd för när det gäller imac.. den är liten så liten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minin verkar inte heller ha problem med vare sig värme eller fläktar, knäpp tyst, liten och smidig, men lite begränsad gentemot iMac då det gäller grafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utav de som du räknar upp så hänger en del av beslutet på om du vill ha "börbarhet".....

 

Jag har köpt en specialväska till min iMac som gör den extremt flyttbar, dock ej bärbar som en MacBook. Allt går att lösa.

 

Grafiken är det som fungerar bäst på iMacen och nu nör jag köpt en så kan jag säga att skärmen är underbar. Skarp, ljusstark rapp och vacker.

 

Du kan dessutom köra in Windows och spela skjortan av vem som helst.

 

Dock håller jag md om att du behöver så mycket ram som möjligt, speciellt som du pratar om spel... då är ram och grafikkort samt skärm viktiga.

 

Jag har en Intel iMac 20" Vilken står ut på ett underbart sätt här hemma med sin skönhet. Jag haar också lyxen at äga en Powerbook 15" 1.67ghz vilket är en underbar maskin så jag kan väl förstå ett behov av bärbarhet.

 

Vilken du än väljer kommer du att sääja, Wow vilken snygg dator, samt, Wow vad bra den är :wub::wub::wub::wub::wub:

 

Lycka till :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag satsar på en iMac med 1 GB minne. Men det hade samtidigt varit skönt med en Macbook, eftersom att jag gärna skulle vilja sitta ute och i solen. Men å andra sidan sitter jag inte vid datorn lika mycket på sommaren som jag gör på vintern.

 

Ser nu dessutom att Tangentbord och Mus följer med iMacen. Vilket bara är positivt då jag endast gillar att sitta vid Apple-prylar.

 

Fortsätt att ge förslag så är ni snälla. För jag är inte helt säker på en iMac :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen skärm idag och din ekonomi klarar datorkostnad+minnesuppgradering (köp inte på Apple) skulle jag definitivt satsa på en iMac. Ser du fördelar med en bärbar så är ju Macbook det enda alternativet av de tre.

372588[/snapback]

Varför ska jag inte köpa på Apple Store? :huh::ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget fel i att köpa på Applestore.

Har du råd ska du inom ett år köpa till Applecare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att min Mac kommer att gå sönder. Så länge jag inte sysslar med sånt som jag inte kan hantera så tror jag att den kommer att hålla sig. Satsar på en iPod 30 GB efter Macen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag inte köpa på Apple Store? :huh::ermm:

372671[/snapback]

Därför att det är dyrt att köpa minne på Applestore. Det kan ha sin poäng på en mini eftersom de är lite kluriga att öppna, men för övriga macmodeller är det pengar i sjön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att det är dyrt att köpa minne på Applestore. Det kan ha sin poäng på en mini eftersom de är lite kluriga att öppna, men för övriga macmodeller är det pengar i sjön.

372728[/snapback]

Ja, men jag tycker att det verkar smidigt med att kunna lägga på det samtidigt som man köper den. Sedan får man ju gratis installation av minnet också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

iMac, 12795:-

 

Fick en trea av möjliga fem av MacPro. Verkar vara ganska så bra. Men något konstig skärm.

 

372555[/snapback]

 

Vet inte vad du menar med konstig skärm men 17" varianten har ingen vidare skärm. 20" har en bättre skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj... jag har missat att vara med... kanske är sent ute med mitt svar av val av dator =)... tjejen tar min tid för mycket... men nog ingen som saknat mig ^_^ ... ser att en lycklig mac mini ägare har kommit till :D... kul =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag äger då ingen Mac Mini. Men funderar på att skaffa en :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjo, har du redan skärm så vore de bra val :) en dualcore i så fall.. har du inte skärm måste du ju köpa till och är ändå uppe i priset på en iMac.. det är min synpunkt iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en buget variant av iMac med 17'' skärm också. eMacens efterträdare för 9300 kr. Men den har samma grafikkort som Mac Mini och utan Superdrive samt har 80 GB hårddisk. Och ingen fjärrkontroll... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjoh men måste vara student.. eller lärare

fast funderar sj på köpa den..... den, eller en macbook. va tkr ni ? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbooken är grymt bra! Om du väljer något av de andra alternativen blir du blek!

Och det vill du väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så lutar jag åt iMac framförallt då grafikkortet är värt att kalla grafikkort. Bärbar är överdrivet. Vi har en iBook G3 men den bärs sällan runt. iMacen är tillräckligt bärbar.... Sen är iMacen grymt frän..... :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Jag tror också att imacen är den mest prisvärda datorn om du inte behöver en bärbar

. Det är ju trots allt med flyttbar än mac minin, eftersom du inte behöver flytta mer än en enhet, och därigenom en strömsladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så lutar jag åt iMac framförallt då grafikkortet är värt att kalla grafikkort. Bärbar är överdrivet. Vi har en iBook G3 men den bärs sällan runt. iMacen är tillräckligt bärbar.... Sen är iMacen grymt frän..... :wub:

372937[/snapback]

 

Macbooken pallar i allfall HL 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...