Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken version av Techtool för Mac OS X 10.2.8?


andrea

Rekommendera Poster

Nej, skärmen är inte kass, jag har precis haft den inlämnad och de böt analog display. Men om jag partitionerar, ska jag då trycka på ok eller det andra alternativet - minns ej vad det hette- i rutan nere till höger? Partitionera om man väljer att inte dela hårddisken i flera delar betyder alltås detsamma som att omformatera?

 

Techtool ytterligare en gång för flimmerskärm tror ni alltså inte på?

 

Åh, jag bryr mig inte att jag inte har 10.3! Jag är glad bara den lilla burken fungerar! ;o)

/andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du trycker på Paritionera nertill på skärmen, helt rätt. Då blir det formatterat.

 

Använder du dig av Mac OS 9 kan du kryssa i den rutan med.

Vill du då köra Mac OS 9 på egen Partition kan du dela upp din hårddisk om den är stor, annars inte.

Har du t.ex en hårddisk på 80-120 GB så är det praktiskt att just Mac OS 9 på c.a 10GB.

 

Eller så kan man ha två partitioner och ha två Mac OS x installerade. Väldigt praktiskt om man som i ditt fall lägga Tech Tool pro på båda partitionerna, då behöver du aldrig starta från CD-skivan när du vill använda Tech Tool

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dum fråga: Men det står alltså inte Partitionera i en klickbar ruta under den fliken, utan man kan trycka på OK eller ett annat alternativ som jag inte kommer ihåg nu, tror det Replace eller Reset eller liknande. Trycker man OK då bara? Tycker det verkar bra att formatera, så att det blir en clean start liksom.

Bra, då bockar jag i 0S 9 också. Den är på 40 GB så det verkar bäst att behålla den som en eftersom den ändå är så liten.

Tänk vad bra att man kan ställa så många frågor här. Det är ju verkligen lärorikt. Hoppas ni inte tröttnar på mig! /andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tröttnar aldrig, och du, det finns inga dumma frågor :ThumbsUp:

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag partitionerat, installerat os X 10.1.4 en gång till och kört techtool deluxe och apple hardwaretest-skivan. Det är inget fel nånstans. Men tyvärr är den flimriga instabila skärmen kvar. Inte roligt. Får surfa vidare efter andra eMacare med samma problem och se om jag hittar någon lösning. Kom gärna med tips! /andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga. Vilken uppdateringsfrekvens är skärmen inställd på. Om du har för låg frekvens kan skärmen flimmra om du höjer uppdateringsfrekvensen så kanske det försvinner. En tanke bara... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

75 Hz bör du ha på en CRT-skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ser man det någonstans? Jag har aldrig ändrat några frekvenser någonstans så jag skulle tro att det är på fabriksinställning.

+ Jag hade ju datorn inne på service för en månad sedan och de böt s k analog display = typ som bildröret. Det kan inte vara så att de gjorde ett taskigt jobb och att jag kan försöka reklamera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar > Bildskärmar

post-113-1152810233.jpg

 

Nu har jag plattskärm och lägre inställningar, prova med 75 Hz Upplösning 1024x 768

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringsfrekvensen är inställd på 89 och går inte att ändra av någon anledning, de andra frekvensalternativen är inte klickabara.

Nu har jag suttit framför den här datorn i en timme och den har inte börjat flimra ännu. Jag har heller inte rört vid inställningarna för att dra ut/höja/flytta bilden etc, tänker att det liksom triggar igång flimret... Tror jag ska försöka köra på fabriksinställningarna ett tag här för att inte väcka den björn som sover...... Tyvärr måste jag ju då även ha en jätteful blå bildskärm med swoosh och en jättestor dock längst ner som är ivägen hela tiden. känner på mej att det här är ett väldigt ovetenskapligt sätt att förhålla sig till datorer.. ;o)

Är det ingen som tror på att reklamera reparationen av analog display som jag gjorde för en månad sedan?

Gud vad jag lärt mig mkt på alla fel ändå. Känner mig faktiskt ganksa mallig över att jag pysslat runt med olika installationer och annat de senaste dagarna. Verkligen tack för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är duktig Andrea, så du har rätt att sträcka på dig. :ThumbsUp:

 

Lite underligt att du inte kan ändra på uppdateringsfrekvensen.

Nu äger jag ingen eMac och vet inte vad som är "normal" inställning på den, men visst tusan måste det gå att ändra.

 

Så jag tänkte at du skulle få prova ytterliggare ett "tricks" :)

 

Zappa Pram!

Du har kanske läst andra inlägg, och då brukar vi föreslå den åtgärden i vissa sammanhang.

 

Gör en omstart, och kvickt som den håller du ner fyra tangenter..

alt, äpple, p och r-tangenten.

 

Låt startljudet plinga minst 2 ggr, sen släpper du upp tangenterna, datorn fortsätter uppstarten.

Kolla sedan om det finns möjlighet att ändra Bildskärmsinställningarna.

 

Det klarar du lätt som en plätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite om PRAM

 

och Här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du det ska jag verkligen testa, imorgon. Vill inte drabbas av datorlagningspanik så nu tittar jag lite på teve och gör en flimmercheck då och då i lagom takt. Hittills inget flimmer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...