Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken version av Techtool för Mac OS X 10.2.8?


andrea

Rekommendera Poster

Hej! Jag har trubbel sen jag började med Techtool-cd:n häromdagen. Nu vill jag vara säker på att jag använder rätt Techtool, jag har version 10.2.8. Vilken techtool ska man ha till den och kan man ladda ner det någonstans? Samt kan jag ladda ner 10.2.8 någonstans? Hittar nämligen inte den cd:n här hemma. Ja, ni hör ju att jag har problem.....

 

Hoppas på lite tips/andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kan inte ladda ner Mac OS 10.2.x. Lagligt vill säga.

 

Råder dig att leta efter din skiva, eller köpa ny.

Det är inte bra att vara utan sin installationsskiva, som dels innehåller Skivverktyg, och i en del fall Apple Hardwaretest om det är en DVD-skiva

 

Du ska använda Tech Tool Pro 4.0.3 som kan ta Jaguar

senare versioner är för Panther och Tiger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör de tre skivorna "återskapa program"? Är det de skivorna jag skall använda? Eller ska jag ta den som installerar själva Mac OS? Jag har version 10.1.4 sedan jag köpte den och har sedan uppdaterat lite allteftersom. När jag försöker installera köpecd:n med Mac OS X säger datorn att jag inte kan skriva den gamla versionen över en nyare. Lite moment 22 över det hela... När jag knäpper på datorn nu blinkar en mapp/frågetecken bara. Kom gärna med fler tips gott folk, det här går inget vidare.

/andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aj aj..

Tror att det var först i 10.2 som man kan göra en Arkiv/install..

 

Är det 10.1 du har så är nog bara möjligheten att radera din hårddisk och installera nytt.

Men då försvinner allt du har på datorn, och det hade du kanske inte tänkt dig.

 

Prova med att sätt i din Installationsskiva, välj svenska som språk och klicka dig fram.

Sedan borde du prova med Skivverktyg uppe i menyn, och Välja Reparera skiva..

 

Lite osäkert om det är så lyckat förstås, om det är Jaguar, dvs 10.2.8, och använda 10.1 verktyg.

Du borde leta vidare efter din 10.2 skiva.

 

Känner du ingen som har 10.3, då hade du kunnat installera det med Arkiv/Install

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blinkande mappen betyder att datorn inte hittar ett system...

Prova hålla ner alt-tangenten vid uppstart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det gör mig inget om allt på datorn försvinner, jag har backup på en annan hårddisk, eftersom datorn började krångla för någon vecka sedan och då gjorde jag backupen. Alltså, kan jag ta de tre återinstallera...-skivorna och köra så blir datorn som när jag köpte den, eller är det dumt nu när den är uppdaterad till 10.2.8? De är ju för 10.1.4.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte när den blev uppdaterad till 10.2.8, kan jag inte ha gjort det med såna där småuppdateringar som kommer då och då, tänker jag? Jag har inte hela 10.2.8 på någon cd för jag har det rättså sorterat bland skivorna.

Tack för hjälp! Ska prova med alt-start och läsa länkarna du skickade också. Måste tyvärr lida igenom en dag på jobbet först.. /andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivorna med Återskapa kan du lägga åt sidan.

Ta fram Installationsskivan, välj Skivverktyg som jag nämnde, Formattera skivan, och installera in 10.1, för det var den du hade väl.

 

Inte så bra Mac OS X, lite buggigt. men du får i alla fall igång din dator.

 

Vad är det för backup, har du clonat över på en extern disk via Firewire på så sätt som jag rekommenderat i många inlägg. I så fall har du ju alla chanser att starta upp från den, och clona tillbaka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då lägger jag undan återinstalleraskivorna. (Men vad är de till?)

Jag tror att jag redan provat skivverktyg och att repareraknappen då inte gick att trycka in. Och att datorn även säger att den inte kan installera en äldre version av Mac OS när en nyare är installerad.

Jag såg något om ej intryckbar repareraknapp på någon av länkarna du sände, att det skulle bero på att man slängt viktiga grejer i systemet, men det har jag absolut inte gjort.

Det börjar kännas som att jag måste lämna in datorn på lagning. Har precis kostat på en analog display för 3.300:-. Nu blir jag osäker, jag kanske borde köpa en ny dator istället? Men det vill jag helst inte.

/andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ska du behöva köpa ny dator, vi fixar till detta. :)

Möjligen skulle du köpa nytt Mac OS X

 

När du startat upp från din installationsskiva, och fått fram Skivverktyg

 

Ska du klicka på Partitionera

 

 

post-113-1152687880.jpg

 

Välja format Mac OS Extended, eller om inte det står, välj HFS+

 

Sedn trycker du Partitionera längst ner

 

Därefter gör du installation

 

Edit:

Nu har jag lite nyare Mac OS X än du har, så våra bilder kan se annorlunda ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din installationsskiva bör väl ut som min här

 

post-113-1152688464.jpg

 

Vad återskapa-skivorna är till för har jag inte heller kommit på riktigt.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, kanske måste jag köpa nytt Mac OS och jag tittade lite på det, men version 10.4 går inte eftersom jag inte har dvd-spelare. Och 10.3 hittade jag inte ens till salu.. Så det måste jag titta lite mera på.

Men jag ska prova sakerna du sa när jag kommer hem. Som tur är har jag en dator till hemma så jag kan maila ut desperata rop på hjälp och en massa dumma frågor samtidigt som jag meckar, så det är lite skönt.

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den är grå. Jag vet vilken den är. Jag har haft den i och undersökt lite. Jag försökte reparera också, och datorn hittade fel. Men sedan gick det inte att reparera dem, för skylten Repair gick inte att trycka på.

 

Men jag skall alltså inte ens in på den fliken utan in på Partitionera. Det ska jag prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS 10.4 finns att köpa på CD också, man får säga till om det, kostar lite mer visst.

Mac OS 10.3 ligger på 3 CD-skivor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar ju verka som att nytt operativsystem är det som gäller för mig. Ska prova de sakerna du sa först, så får jag se sen. Håhåjaja vad ledsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om jag känner någon som har 10.3 fast för bärbar, kan jag använda den då? Eller är det skillnad mellan bärbar och stationär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har han köpt en fristående version av 10.3 (Panther) så är det ok, men är det de skivorna som medföljde datorn så går de inte. :(

 

Det bör nog förstås gå att koppla ihop datorena och klona över det från den bärbara...krävs en firewirekabel emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det låter för svårt. Jag skall prova med Partitionera ikväll. Så får jag ta mig en ny funderare om det inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, jag körde inte Partitionera, utan istället om installerade jag OS X och bockade för att gamla OS X skulle raderas, då gick det bra att instalera 10.1.4 över 10.2.8. Nu funkar datorn igen men jag är tillbaka lite där jag började: Skärmen flimrar lite och rör på sig, längst ner är en bred svart rand. Och det var just för detta som jag började köra techtool och alla problem började en gång i tiden. Någon som har något bra förslag på vad man kan göra för att bli av med det?

 

Samt jag undrar, vad är egentligen att partitionera? Är det samma som att omformatera?

 

Hoppas på mer hjälp av nån duktig. /andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt jag undrar, vad är egentligen att partitionera? Är det samma som att omformatera?

373069[/snapback]

Tyvärr har jag ingen hjälp att erbjuda på rak arm, angående ditt problem med skärmen :(

 

Däremot kan jag svara på ovanstående fråga. Att partitionera innebär att man delar in hårddisken i flera separata volymer, så att det ser ut som flera mindre hårddiskar. För det mesta så innebär en partitionering att allt på din hårddisk kommer att raderas.

 

Dock finns det program som gör så att man kan partitionera om, utan att något raderas. På de nya Intel-Macarna ska det visst gå att partitionera om, utan att något raderas, med Apples eget Skivverktyg. Det går dock inte på PPC-baserade Macar för närvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar nämligen på om jag ändå skulle ta om göra det, partitionera alltså, trots att det verkade räcka med att bara installera om OS X. Jag har ju redan raderat allt nu iom det så det spelar liksom ingen roll. Får datorn sig en riktig megauppryckning när man partitionerar?

Funderar även på att köra techtool igen, det hjälpte faktiskt mot den svarta remsan förra gången, fast det tyvärr skapade det andra problemet, men det har jag ju fixat nu. /andrea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar nämligen på om jag ändå skulle ta om göra det, partitionera alltså, trots att det verkade räcka med att bara installera om OS X. Jag har ju redan raderat allt nu iom det så det spelar liksom ingen roll. Får datorn sig en riktig megauppryckning när man partitionerar?

  Funderar även på att köra techtool igen, det hjälpte faktiskt mot den svarta remsan förra gången, fast det tyvärr skapade det andra problemet, men det har jag ju fixat nu. /andrea

373071[/snapback]

Partitionera behöver du bara göra om du vill ha flera separata volymer. Det hjälper inte mot annat. Däremot kan du testa att radera skivan helt, och installera från grunden. Tyvärr kan det ju vara så att det är ett hårdvarufel, som gör att din dator inte fungerar som den ska.

 

Jag håller tummarna för att det inte är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte det jag har gjort nu då? Jag installerade om OS och bockade för att den gamla OSX skulle raderas? Allt jag hade i datorn är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna raderas, men hårddisken formateras inte om. Det går fortfarande att med vissa verktyg återställa en del av dina filer. De filer som inte blivit överskrivna av ominstallationen kan återställas. För att ordentligt radera hårddisken, så måste man köra Skivverktyg från installations-CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där, du fick igång den i alla fall :ThumbsUp:

 

Men detta med flimret låter knepigare, kan tänka mig att det är grafikkortet eller själva skärmen som är kass.

 

Tror inte heller att Partitionera hjälper mot det. Att jag skrev Partitionera i stället för radera var just att du skulle formattera om din hårddisk.

Man kan precis som som Mizhou skrev dela upp hårddisken i flera bitar, men även bibehålla den som en enhet.

 

Prova gör det, att exprimentera skadar aldrig, du har ju ändå inget att förlora.

Mer än att du förlorat 10.2 och fått det betydligt sämre 10.1 inlagt i datorn.

 

(Du borde minst haft en Panter 10.3 i den ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...