Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försvunna funktioner


Viktor

Rekommendera Poster

Hej. Jag är inte direkt Mac nybörjare men jag hittar faktiskt ingenstans där det passar att ställa min fråga. Admin får väl flytta detta ifall det är fel.

 

Mitt problem.

 

Helt plötsligt så har vissa "kortkommandon" att slutat fungera för mig. Eller ska man kalla det för kortkommando jag vet inte, t.ex. så får jag inte längre upp handen för att flytta hela arbetsrutan inom det öppna fönstret när jag håller ner spacebar. Det är ju en funktion som ska funka i flera program som photshop, freehand m.fl. nu funkar det inte.

 

Inte heller kan jag få rektangulära markering/beskärningsrutor genom att hålla ner shiftknappen.

 

I photoshop så får jag inte fram "pippetmarkeringen" när jag trycker på alt när jag ska klona.

 

Det verkar som om mina funktionstangenter har gått ut i strejk.

 

Vad ska jag göra? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick hjälp på 99mac.se.

Om någon skulle råka ut för samma sak och hitta denna tråd så lägger jag upp det tips jag fick här också:

 

Kolla att tangentbordinställningarna i Systeminställningarna (ligger under Internationellt) matchar ditt tangentbord. Ska förmodligen vara Svensk Pro.

 

Problemet är att Mac OS använder cmd+mellanslag för att byta tangentbordsinställning medans Adobe använder mellanslag+cmd för att zooma in. Tryckar man då i fel ordning kan det bli så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...