Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Script


omega

Rekommendera Poster

Vart lägger jag in script som körs vid uppstart. jag har gjort ett bashscript so´m mountar en nätverksdisk. men jag vill att detta skall köras automatiskt då ja startar datorn :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart lägger jag in script som körs vid uppstart. jag har gjort ett bashscript so´m mountar en nätverksdisk. men jag vill att detta skall köras automatiskt då ja startar datorn  :whistling:

372241[/snapback]

Det låter som om du borde lägga det i /etc, och sedan anropa ditt script från /etc/rc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du borde lägga det i /etc, och sedan anropa ditt script från /etc/rc

372245[/snapback]

 

Jo jag har försökt det. men den verkar inte lägga en ikon på skrivbordet osv. men den finns under /mnt.

 

får söka vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har försökt det. men den verkar inte lägga en ikon på skrivbordet osv. men den finns under /mnt.

 

får söka vidare..

372247[/snapback]

I och för sig så är /mnt standard i Unix, men i Mac OS X måste du mounta under /Volumes för att det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och för sig så är /mnt standard i Unix, men i Mac OS X måste du mounta under /Volumes för att det ska fungera.

372248[/snapback]

ah okej. får kolla på det..

 

Ahh nu fungerar det. tack så mycket!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod!

 

När jag tänker efter så skulle du också kunna mounta den för hand en gång, och göra ett alias (genväg) till den, som du lägger till dina startobjekt. Då slipper man scipt helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod!

 

När jag tänker efter så skulle du också kunna mounta den för hand en gång, och göra ett alias (genväg) till den, som du lägger till dina startobjekt. Då slipper man scipt helt och hållet.

372250[/snapback]

 

Okej. det lät lite smidigare. vart skall jag lägga den genvägen/alias'et då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. det lät lite smidigare. vart skall jag lägga den genvägen/alias'et då?

372251[/snapback]

Måste den mountas vid boot, eller kan den mountas vid inloggning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste den mountas vid boot, eller kan den mountas vid inloggning?

372252[/snapback]

 

 

vid inloggning helst. men vid boot fungerar. så har jag det väl nu iom scriptet, men jag skulle vilja ha et vid inloggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod!

 

När jag tänker efter så skulle du också kunna mounta den för hand en gång, och göra ett alias (genväg) till den, som du lägger till dina startobjekt. Då slipper man scipt helt och hållet.

372250[/snapback]

Tänkte just på samma sak.

 

SystemInställningar->Konton, fliken Startobjekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte just på samma sak.

 

SystemInställningar->Konton, fliken Startobjekt

372256[/snapback]

 

Kanon tackar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte just på samma sak.

 

SystemInställningar->Konton, fliken Startobjekt

372256[/snapback]

Då kommer den att mountas vid inloggning. Det kan ju vara så att han absolut måste ha den mountad vid uppstart av datorn, och då blir det lite knepigare, men det ska nog också gå.

Det är inget fel med att göra ett script, som omega har gjort, men man får vara beredd på att det kan försvinna vid en systemuppdatering, då Mac OS X tyvärr skriver över en del konfigurationsfiler i /etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. Om man lägger till den i en användares Startobjekt, så mountas det bara när DEN användaren loggar in, och inte när andra loggar in på andra konton. I så fall måste man natingen lägga till aliaset i alla användarnas Startobjekt, eller fixa så att den mountas vid booten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer den att mountas vid inloggning. Det kan ju vara så att han absolut måste ha den mountad vid uppstart av datorn,

372258[/snapback]

...men han skrev "vid inloggning helst. men vid boot fungerar".    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men han skrev "vid inloggning helst. men vid boot fungerar".    ;)

372264[/snapback]

Ahh! Jag missade det inlägget! :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe inga problem, har fått det att fungera nu så jag tackar för eran hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...