Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn har lagt av


Cloaken

Rekommendera Poster

I kväll la min iBook G4 av, den gick till sömn och jag skulle "väcka" den då funkar det inte, datorn är på (jag hör hur den "brummar") men skärmen är svart.

Har tryckt på en galning på knappar, on/off knappen, stängt igen den och öppnat men inget händer..den är död..

 

Nån som har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kväll la min iBook G4 av, den gick till sömn och jag skulle "väcka" den då funkar det inte, datorn är på (jag hör hur den "brummar") men skärmen är svart.

Har tryckt på en galning på knappar, on/off knappen, stängt igen den och öppnat men inget händer..den är död..

 

Nån som har några tips?

372109[/snapback]

Dra ur strömsladden, och ta bort batteriet, så att den stannar helt. Gör sedan ett nytt försök att starta upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på logikkortsfelet, där skärmen lagt av, Apple har en världsomfattande garanti för detta.

Kontakta Apple

 

http://www.apple.com/se/support/ibook/faq/

372136[/snapback]

Ja, det kan bli nästa steg om inte mitt förslag fungerar. Dock vet jag av erfarenhet att vissa datorer kan "hänga sig" i viloläget. Då är det bara att se till att datorn blir ordentligt avstäng, och inte bara i viloläget. Det enda man kan göra med en bärbar, är att dra ur sladden OCH ta bort batteriet, efterom de annars bara går över till batteridrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft det problemet med mina bärbara en par gånger och det är precist som Mizhou säger att få datorn att stänga av ordentligt som e knepet.

Sedan brukar man få köra igenom datorn med reparationsprogram... åtmistone reparera behörigheter och att starta om med installationsskiva och kontrollera att HDn e ok med "reparera skiva"

 

Sedan måste jag säga att detta forumet är underbart hjälpsamt :P

 

Tack för att ni proffs engagerar er... ni borde ha betalt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Mizhous knep, vilket är bra, skulle fungera, så testa om någon förändring sker om du sakta lyfter skärmen/locket, och vickar den fram och tillbaka.

 

På min iBook gick kabeln av som går genom gångjärnet, på den modellen var kanalen i gångjärnet för trång, och kablar slets av med tiden. Förhoppningsvis har Apple åtgärdat det i senare modeller. :(

Det är alltid viktigt, på alla lap tops att man lyfter i mitten när man fäller upp locket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips men (som vanligt när jag har problem med macen) så löste sig problemet lite av sig självt, jag höll inne on/off knappen längre (mycket längre än innnan) och då startade den till slut.

 

 

Är ju alltid kul och veta vad som var felet och det verkar som macen helt enkelt hängde sig i sömnläge? En teori jag har är att jag slog på den precis när den skulle "sova" (pratar vi millisekunder här?) och då hängde den sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

I ditt fall var det nog bara en "vanlig" hängning. Händer då och då med bärbara och det tenderar att bli oftare med åren. Om det börjar ske oftare och oftare kan det vara läge för en del felsökningar och trix som att zappa pram och nollställa pmu:n.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips men (som vanligt när jag har problem med macen) så löste sig problemet lite av sig självt, jag höll inne on/off knappen längre (mycket längre än innnan) och då startade den till slut.

372198[/snapback]

 

Det var ju för väl det. Jag kan riktigt känna ångesten när datorn konstrar så där.

Jag har haft konstiga problem med mina datorer under värmen nu men med några grader svalare så verkar det släppa lite. :whistling: "Peppar peppar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen Johnsson
Dra ur strömsladden, och ta bort batteriet, så att den stannar helt. Gör sedan ett nytt försök att starta upp den.

372133[/snapback]

 

Har även hänt mig ett par gånger. Även jag har en iBook G4. Brukar också ta batteriet ett par sekunder, sedan rullar den som vanligt igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Batteriet behövs inte tas ut. Det ska räcka med att hålla in strömbrytaren/Powerknappen (jag saknar ett bra svenskt ord för denna knapp!) i fem sekunder för att stänga av en hängd Mac.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag var lite för snabb och säga att allt blivit bra, datorn har i dag blivit slö (allmänt seg), skärmsläckaren hackar/segar...samtidigt känns datorn varmare än vanligt (uptime på knappa 4 timmar)..

 

 

Min amatör uppfattning är att det är nåt vajsing med grafik kortet?

 

 

 

Edit, skärmsläckaren som fram till i dag funkar perfekt (lotsawater) hackar just nu rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Starta aktivitetskontroll och se om du har någon process som suger i sig alla kraft!

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...