Jump to content
Just nu i M3-nätverket

garageband online?

danelito

Recommended Posts

Har fått för mig att det skall vara möjligt att man simultant skall kunna jamma tillsammans

online med garageband?

någon som känner till om detta stämmer och om det isåfall funkar i praktiken?

/danelito

Har fått för mig att det skall vara möjligt att man simultant skall kunna jamma tillsammans

online med garageband?

någon som känner till om detta stämmer och om det  isåfall funkar i praktiken?

/danelito

371960[/snapback]

Inte över internet, men över lokalt näverk ska det gå. Det är inte GarageBand självt som hanterar detta, utan en AU-plugin. AU = Audio Units. Det finns en AU-plugin som heter AU Send, och en som heter AU Receive, och det är dessa som ska användas.

Inte över internet, men över lokalt näverk ska det gå. Det är inte GarageBand självt som hanterar detta, utan en AU-plugin. AU = Audio Units. Det finns en AU-plugin som heter AU Send, och en som heter AU Receive, och det är dessa som ska användas.

371977[/snapback]

Ok,tack för upplysningen.

Läste din undran om isighten tidigare.

Jag har fått min ichatt fungera över AOL här i Spanien.

I försök med mac konto innehavare i sverige har jag dock problem.?

Känner dock ingen annan med mac konto (då det aldrig tidigare varit aktuellt.)

så jag har inte kunnat testköra ichatten med video.

Har iofs inget behov direkt men man vill ju kunna använda burken fullt ut typ. <_<

Så min fråga lyder om du har fått videochatten att funka ok?

samt om videokonferansfunktionen fungerar lika snyggt som i reklamen.

Alltså med flera deltagare.

/danelito

Yo estoy un gringo. ¿Estas un gringo tambíen? ;)

Ok,tack för upplysningen.

371984[/snapback]

¡De nada, señor!

Läste din undran om isighten tidigare.

371984[/snapback]

Min undran? Har jag frågat om iSight? Jag har använt mit i hela tre års tid. Jag tror nog att det var någon annan som undrade, och att jag har skrivit i den tråden, eller så.

Jag har fått min ichatt fungera över AOL här i Spanien.

371984[/snapback]

Kan ju vara så att AOL inte släpper igenom trafiken på de portar som behövs. Jag vet inte hur AOL är nu, men förut har de haft ett alldeles "slutet" nät. Man kunde surfa runt på alla servrar som låg inom AOL, men det var svårare att komma åt servrar som låg utanför deras nät. De hade ett alldeles eget litet internet. Visst gick det att komma utanför, men det var mer krångel. Nu har de iofs öppnat upp en hel del, så nu är det knappast problem att komma åt vanliga web-servrar, men det är ju inte säkert att de tillåter iChat-video komma in och ut från deras nät.

I försök med mac konto innehavare i sverige har jag dock problem.?

Känner dock ingen annan med mac konto (då det aldrig tidigare varit aktuellt.)

så jag har inte kunnat testköra ichatten med video.

371984[/snapback]

:( Klicka på mitt användarnamn, så att du får upp info-sidan om mig, Där står min .Mac-adress. Lägg till mig, så kan vi testa.

Har iofs inget behov direkt men man vill ju kunna använda burken fullt ut typ. <_<

Så min fråga lyder om du har fått videochatten att funka ok?

samt om videokonferansfunktionen fungerar lika snyggt som i reklamen.

Alltså med flera deltagare.

/danelito

371984[/snapback]

Självklart vill man använda alla skojiga funktioner. Jag har videochattat flera gånger. Oftast bara med en person i taget, men jag har kört med två andra samtidigt, och visst är det snygga effekter. Om det är lika snyggt som i reklamen? Både ja och nej. Det beror mycket på vilken bandbredd alla deltagarna har. Videochatten komprimeras med H.264, som är ganska krävande också. Det gäller att man har minst G5 eller de nya Intel-Macarna för att det ska fungera. Dock finns ett tredjepartsprogram (PowerBoost), som gör att man kan få flerparts videochatt att fungera även på G4-maskiner.

Har någon av deltagarna alltför låg bandbredd på sin uppkoppling så kommer bilden att hacka, eftersom uppkopplingen då inte hinner med. Jag själv sitter med Bredbandsbolagets 24Mbit/s in, och har ca 1Mbit/s ut. För några dagar sedan så körde jag en chatt med två andra. Den ena hade 2 Mbit/s in, och vad han har ut vet jag inte. Från honom fick jag en hyfsat bra bild. Den andra har bara 0,5 Mbit/s in, och ännu lägre ut, och bilden från honom hackade rätt rejält.

Om man ska få det lika snyggt som i reklamen så gäller det alltså att alla har hyfsat bra datorer, och att alla också har någorlunda bra hastighet på sina bredband. Om du sitter på vanligt modem, så tänkt inte ens tanken på att köra videochatt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...