Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kalibrera


Ardrí

Rekommendera Poster

I vissa program så tyckte jag att fonter såg lite suddiga och oklara ut och jag gav mig på att "kalibrera" och pilla och ha mig...ingenting ser ut som det ska nu...sjukt störigt. Extern skärm 20" Samsung 205bw....kopplad till min pb12. Fy...varför skulle jag pilla. Finns det färdiga inställningar för sånt här? :wacko:

 

Edit:

 

Just ja...jag körde Adobe RGB (1998) från inställningspanelen förrut. Kan man få tillbaka den som den var efter att ha varit där och pillat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min Färg i Bildskärmar får jag klicka ur "Visa endast profiler för denna skärm" för att få se andra profiler än de jag gjort själv. Däribland Adobe RGB.

Men kalibrera skärmen efter anvisningarna där istället.

Välj Adobe RGB el eg Europress default el liknande i photoshop så bör det bli bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min Färg i Bildskärmar får jag klicka ur "Visa endast profiler för denna skärm" för att få se andra profiler än de jag gjort själv. Däribland Adobe RGB.

Men kalibrera skärmen efter anvisningarna där istället.

Välj Adobe RGB el eg Europress default el liknande i photoshop så bör det bli bra.

371924[/snapback]

 

Fast jag valde att kalibrera Adobe RGB....kan man återställa den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser fortfarande lite "blaskigt" ut men jag kanske inbillar mig. Borde aldrig ha pillat med inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa program så tyckte jag att fonter såg lite suddiga och oklara ut och jag gav mig på att "kalibrera" och pilla och ha mig...ingenting ser ut som det ska nu...sjukt störigt. Extern skärm 20" Samsung 205bw....

371908[/snapback]

 

Ett "problem" med Samsung 205 bw är att den har en uppsättning förinställda lägen för olika användningar. Och det funkar inte så bra med kalibreringar...

Om man ska jobba med seriös bildhantering är det bästa att utgå från standardläget, dvs inte med några inställda bildförbättringar. Och sedan kalibrera med Apples kalibreringsprogram, eller helst med en kalibrator. När det är klart kan man höja ljusstyrkan en aning.

 

205 bw har val för "internet", "text", "film", "sport"(!) mm. Även om bilden ser bättre ut för film etc med dessa så är det inte riktigt bra i ett flöde där man behöver kalibrerade färger...

 

För övrigt:

1) Du kör väl slkärmens upplösning, 1680 x 1050

2) Du har väl testat olika intsällningar i typsnittsutjämningen i Inställningar - utseende...)

3) testa bifogad fil (läggs i bibliotek - ColorSync - Profiles - Displays)

SyncMaster_kal_B40B5B0.icc.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett "problem" med Samsung 205 bw är att den har en uppsättning förinställda lägen för olika användningar. Och det funkar inte så bra med kalibreringar...

Om man ska jobba med seriös bildhantering är det bästa att utgå från standardläget, dvs inte med några inställda bildförbättringar. Och sedan kalibrera med Apples kalibreringsprogram, eller helst med en kalibrator. När det är klart kan man höja ljusstyrkan en aning.

 

205 bw har val för "internet", "text", "film", "sport"(!) mm. Även om bilden ser bättre ut för film etc med dessa så är det inte riktigt bra i ett flöde där man behöver kalibrerade färger...

 

För övrigt:

1) Du kör väl slkärmens upplösning, 1680 x 1050

2) Du har väl testat olika intsällningar i typsnittsutjämningen i Inställningar - utseende...)

3) testa bifogad fil (läggs i bibliotek - ColorSync - Profiles - Displays)

372235[/snapback]

 

Tack så mycket! :ThumbsUp:

 

1) Ja, jag kör 1680x1050

2) Nej har inte provat typsnittsutjämnaren, ska testa

3) Slänger in bifogad fil så fort jag kommer hem.

 

Har du samma skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...