Jump to content
Just nu i M3-nätverket

formatera om hårddisken, iBook G3 -03

Inbloom

Recommended Posts

Hej! är ny här..

behöver lite hjälp.

Har en iBook G3a från -03. Har gått IT-gymnasium och har nu äntligen köpt ut G3an..

det följde inte med några skivor.. och nu sitter jag här med samma OS ( X panther?), med alla program som skolan installerade (OCH avinstallerade <_< ). och kan inte göra så mycket..

hur löser man denna situation bäst?

marcushedenstrom

Välkommen! :cake:

Du måste ha en systemskiva. Antingen måste den vara specifik för din iBook, eller så kan det vara en universell. Det jag menar är att du kan inte t.ex. ta en skiva från en Powermac eller nåt.

jag har ju ingen systemskiva alls....?

371878[/snapback]

Kolla först med skolan, det borde väl följt med en skiva till datorn från början och eftersom du fått köpa ut datorn kan man ju tycka att de borde skickat med installationsskivan... Annars är det nog bara att köpa en universell löst som gäller. <_<

Nu är ju inte panther original-OS på din dator.... Förmodligen har den it-ansvarige en grupplicens vilket innebär att han installerade Panther på alla datorer med en skiva. Ta ett snack med den killen och kolla om inte han kan fixa en skiva. Panther är ju inte aktuellt nu så de kanske har någon skiva som ligger och "skräpar". Annars kan du slänga in en annons i "Köpes" på forumet och fråga efter en universal Pantherskiva (eller Tiger.) Den borde du kunna köpa till bra pris. Utan systemskiva är du lite hjälplös.

marcushedenstrom
jag har ju ingen systemskiva alls....?

371878[/snapback]

Nej, men du behöver en.

• 3 weeks later...
artopaakkonen

Skolan ska nog allt ge dig en skiva om det ska gå rätt till :) (skrev du under några dokument?).

Annars kan det bli dyrt om du måste köpa nytt :( Man vill ju gärna ha ett rent och eget system med...

Kanske finns nån snällis på forumet som kan hjälpa dig?

det fanns ett avtal en gång.. men inte nu längre.. då jag köpte ut datorn.. eller vad man ska säga.. så var det inte skolans egendom längre.. & det finns då inget avtal längre..

det som var dumt.. var att de egentligen skulle avinstallerat de program som skolan hade licens för.. & sedan gjort datorn "ren".. innan jag köpte den.. men detta skedde inte.. så där sitter jag nu.. men en dator, program ägda av skolan.. samt inte tillgång till alla program som egentligen ska finnas där.. :ermm:

Får man fråga hur mycket du köpte loss den för!? Och av vem?

artopaakkonen
det fanns ett avtal en gång.. men inte nu längre.. då jag köpte ut datorn.. eller vad man ska säga.. så var det inte skolans egendom längre.. & det finns då inget avtal längre..

det som var dumt.. var att de egentligen skulle avinstallerat de program som skolan hade licens för.. & sedan gjort datorn "ren".. innan jag köpte den.. men detta skedde inte.. så där sitter jag nu.. men en dator, program ägda av skolan.. samt inte tillgång till alla program som egentligen ska finnas där..  :ermm:

379760[/snapback]

Om dom verkligen skulle göra allt det där, men struntade i det, så har dom gjort fel. Och fel måste åtgärdas.

Med avtal menar jag någon sorts kvitto som visar vad & när du har köpt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...