Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

diskutrymme macbook pro


FinsnickarOla

Rekommendera Poster

FinsnickarOla

Hej!

 

Jag har precis köpt en macbook pro, har aldrig använt mac förut så jag har tittat runt lite och sett vissa grejer jag är lite fundersam över.

 

När jag kollar diskutrymmet så står det att jag har totalsize 92gb, ska ha 100gb (vet att lite utrymme krävs för formatering osv så det bör inte vara precis 100gb men 92gb känns lite för lite)

 

Sedan när jag kollar på ledigt utrymme så finns det bara 72 ledigt efter att jag enbart installerat OS X och ett spel på 3gb, tar OS X 17gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Välkommen! :cake:

 

Tyvärr stämmer det nog bra med 92 GB. Det hela bygger på en vag definition av gigabyte.

Vi är vana vid att "giga" betyder miljard, alltså tiopotensen 10^9. Men datorn räknar binärt, i 2-potenser, och en kilobyte är 2^10 (=1024 bytes), en megabyte är 2^20 (=1 048 576 bytes), och en gigabyte är 2^30 bytes som är lika med 1 073 741 824 bytes och därmed unefär en miljard.

 

Delar vi 100.000.000.000 faktiska bytes på hårddisken, med 1 073 741 824, får vi 93 Gigabyte.

 

Sorry, men så är det. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!!

 

Jag vet inte hur stort OS X är, men det finns gott om tips här på forumet hur man tar bort onödiga filer (t ex språkfiler samt skrivardrivrutiner). Kommer tyvärr inte ihåg på rak arm vad programmet heter som rensar språk, tror det heter Monolingual...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Välkommen!!

 

Jag vet inte hur stort OS X är, men det finns gott om tips här på forumet hur man tar bort onödiga filer (t ex språkfiler samt skrivardrivrutiner). Kommer tyvärr inte ihåg på rak arm vad programmet heter som rensar språk, tror det heter Monolingual...

371864[/snapback]

 

OS X kommer att ta 5 GB ungefär. Monolingual tar bort språkfiler, men har du 100 GB är det väl lite overkill. Du vinner kanske 500 MB på det.

Däremot har du 1,5 GB skrivardrivrutiner. Kasta dem! :lol:

 

De finns i /Library/Printers. 1,55 GB tar mina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FinsnickarOla

Tack för tipsen!

 

Får kika runt lite och se om jag hittar lite för stora filer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativet tar väl inte så stor plats. Däremot tar iLife sviten upp väldigt stor plats om man installerar alla programmen. Har för mig att Garageband är den största boven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativet tar väl inte så stor plats. Däremot tar iLife sviten upp väldigt stor plats om man installerar alla programmen. Har för mig att Garageband är den största boven.

372206[/snapback]

Ja, det är sant. själva applikationen GarageBand tar inte så mycket, utan det är alla ljudlopparna till GB som tar plats. Likaså tar alla teman för iDVD rätt mycket plats också. Det är några GB. ILife installationsdisk ligger på drygt 6GB, om jag inte minns fel, och det är installationsfilerna som dessutom är ihoppackade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...