Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Safari hänger sig

NisseO

Recommended Posts

Sedan jag uppdaterade till 10.4.7 har Safari börjat krångla. När programmet har varit i kontakt med Finder fryser det öppna fönstret och det går varken att bläddra mellan flikar eller skrolla på det. Det händer t.ex. när en nedladdning blivit färdig eller då jag valt mapp för en nedladdning, dvs. efter interaktion mellan Safari och Finder. Det brukar lösa sig genom att jag bara stänger det öppna fönstret och jag behöver inte ens avsluta.

Har någon liknande problem eller vet vad det kan bero på?

Det enda jag kan tänka mig på rak arm, när jag inte läst rapporter om problemet, är att det har att göra med att min PithHelmet plug-in inte är gjord för den här versionen av Safari.

Kanske någon kan kolla det.

Hej,

Jag fick också problem med min iMac (intel) med diverse kernel panics, safari som hänger sig etc

nyligen efter att ha uppgraderat till 10.4.7 (två andra maskiner, G4, har inte uppvisat problem).

Efter att gjort följande, nedan, så har inte problemen återkommit... än.. (par dagar nu).

* Lagt på kombi-uppgraderingen 10.4.7 (Apple missade visst några filer i den automatiska delta uppgraderingen).

* Gjort filcheck/reperation av filbehörigheter (med skivverktyget).

* Zappat pram (boota med option+command+P+R, http://www.macsverige.org/macskolan/hardvara/zappapram.html)

* rensat java cache

* gjort återställ på safari (i.e rensat cache etc.)

* kastat/återskapat "com.apple.PowerManagement.plist"

* installerat Adobe Flashplayer v9 (beta och är intel native)

* kört igenom som root /etc/daily /etc/weekly /etc/monthly scripten (ifrån terminal)

Då jag gjorde detta i ett svep så vet jag inte vad som gjorde tricket.

Jag håller tummarna och Lycka till!

MVH

JC

Hej och välkommen

Combouppdateringen gör susen för många.

Rensa cache ska man göra regelbundet, med ex. vis Onyx eller Tiger Cache Cleaner.

Macaroni sköter för mig de dagliga och veckovisa scripten i bakgrunden :ThumbsUp:

Du skulle kanske slängt Safari.plist om webbläsaren bråkade, gör underverk.

De där problemen är ju inte alls som mitt lilla irritationsmoment, utan det är liksom det enda lilla som krånglar - och jag vet inte ens säkert om det är uppdateringen som orsakat det eftersom det återkommer så sällan. Jag vet inte ens hur jag skulle göra för att tvinga fram en frysning. :unsure:

Underhåll har jag ju kört sedan uppdateringen med Cocktail, men jag får väl göra det igen för säkerhets skull. Men att zappa pram är väl ändå att ta i, eller?

Att slänga plist-filen räknar jag som fusk. B):whistling:

Är Plistfilen korrupt får du aldrig ordning på den...så fusk vill jag inte kalla det ^_^

anders.kohler

Att tanka ner 3'th party app's är på egen risk t,ex Safari-enhancer etc.

Dessa är gjorda av allt från riktiga amatörer till proffs.

Så som princip använder jag bara beprövade app's.

(inte ens poca's hus-gud Ted landau(macfixit) vet alltid vad han pratar om).

Vad jag vill säga är :använd bara beprövade program där du VET att det finns en SUPPORT att

kontakta ! ! ! !

/AK :):):)

Att tanka ner 3'th party app's är på egen risk t,ex Safari-enhancer etc.

Dessa är gjorda av allt från riktiga amatörer till proffs.

Så som princip använder jag bara beprövade app's.

(inte ens poca's hus-gud Ted landau(macfixit) vet alltid vad han pratar om).

Vad jag vill säga är :använd bara beprövade program där du VET att det finns en SUPPORT att

kontakta ! ! ! !

/AK  :)  :)  :)

371934[/snapback]

Alldeles riktigt. Man ska vara noga att se till att de är just beprövade. Därför brukar jag kasta ett getöga på omdömena hos Versiontracker innan jag installerar ett tredjepartsprogram. En god första vink kan betygen ge.

Och visst har jag haft en del underligt beteende i Safari tidigare som jag misstänker beror på några plug-ins, som Safari Stand, Saft, Enhancer och PithHelmet, men det rör sig om småsaker som man kan stå ut med - som det här. T.ex. brukar också animerade avatarer alltid stanna efter någon sekund i mitt Safari. Det är värt det - alla dar i veckan. :ThumbsUp:

Jag kanske har haft tur; tycker att Safari är nu bättre än någonsin. Har senaste Safari Enhancer och Saft installerade. Det som är bra med Saft, jämfört med många andra pluggar, är att det inte går att aktivera en version som inte är den allra senaste. Brukar komma nån dag efter att Safari uppdaterats. Kör mest iMac G4, men upplever även samma sak på iMac G3/500.

Ingen förbättring när jag uppdaterade PithHelmet och Safari Enhancer till de senaste versionerna. :(

Däremot fixade det sig när jag uppdaterade Path Finder till 4.1.1 istället för den gamla 4.1. :ThumbsUp:

Problemet satt tydligen någonstans i att Finder i 10.4.7 och gamla Path Finder inte kom riktigt överens när de aktiverades av Safari i och med att en fil sparades. :ermm:

GuitarFreak
Macaroni sköter för mig de dagliga och veckovisa scripten i bakgrunden  :ThumbsUp:

371834[/snapback]

Något off-topic:

Liten mening om du kör Tiger eftersom systemet sköter dessa automatiskt. I tidigare versioner av OS X sköttes dagliga/veckovisa/månatliga scripten av crontab, som default var satta till någon gång mitt i natten. Låg datorn då och sussade så missade man helt enkelt scripten. I Tiger sköts dessa istället av launchd, som i praktiken betyder att scripten körs när datorn vaknar i stället om den sussade när scriptet skulle ha körts.

Något off-topic:

Liten mening om du kör Tiger eftersom systemet sköter dessa automatiskt. I tidigare versioner av OS X sköttes dagliga/veckovisa/månatliga scripten av crontab, som default var satta till någon gång mitt i natten. Låg datorn då och sussade så missade man helt enkelt scripten. I Tiger sköts dessa istället av launchd, som i praktiken betyder att scripten körs när datorn vaknar i stället om den sussade när scriptet skulle ha körts.

373482[/snapback]

Är det så? Är det därför som datorn verkar lite "sömnig" ett tag efter uppstarten, när den inte varit igång på några dagar eller veckor?

I min LaunchDaemons-mapp finns inga script, ingenting alls öht. Har du någon förklaring till detta?

Jag kör Macaroni mest för att rensa ut överflödiga språkfiler; till underhåll använder jag oftast MainMenu.

Kör dem manuellt, när jag "känner" att det (kanske) kan behövas.

GuitarFreak
witch,01:01, 2006-07-14]Är det så? Är det därför som datorn verkar lite "sömnig" ett tag efter uppstarten, när den inte varit igång på några dagar eller veckor?

I min LaunchDaemons-mapp finns inga script, ingenting alls öht. Har du någon förklaring till detta?

Jag kör Macaroni mest för att rensa ut överflödiga språkfiler; till underhåll använder jag oftast MainMenu.

Kör dem manuellt, när jag "känner" att det (kanske) kan behövas.

373516[/snapback]

Launchd åberopar scripten specifierade i ett gäng .plist-filer i LaunchDaemons-mappen (com.apple.daily.plist).

Och nej, det var väl inte riktigt så bra som jag föreställt mig ;-) Saxar här ifrån The X-Lab:

While it may appear that launchd executes the maintenance scripts "on the fly" if the computer is asleep or shutdown at the appointed time, this is a side effect of how the timer treats time the computer has spent in sleep mode. The timer used by launchd does not count sleep time. If your Mac is asleep at the scheduled time at which a given script is supposed to run, the script may run later that day, at a time shifted by the amount of time the Mac was asleep. However, if you restart your Mac before the time-shifted execution time, pending events are lost and the script will not run off-schedule: the next chance for the script to run will be at its regularly scheduled time.

If you regularly restart your Mac and the computer regularly sleeps or is shutdown at the scheduled times, it's possible that the scripts will never run, hence one should still run them manually, say on a weekly basis.

The sleep time shift is also cumulative. For example, if you don't restart your Mac for weeks or months at a time, but let it sleep when not in use, this can result in:

* The daily script running once every few days or never.

* The weekly script once every few weeks or never.

* The monthly script once every few months or never.

The time shift in each case is the total amount of time the Mac has spent in sleep since its last restart. If you have a process that writes heavily to the logs, you can wind up devoting good hard disk space to the log files.

Ett tips är att använda anacron, som kör dessa scripts om satorn nannade när de skulle ha körts.

Tackar för infot; bra att veta hur det ligger till.

Då kör jag som vanligt i fortsättningen också.

Men, borde jag inte ha något i LaunchD-mappen? Där är helt tomt och jag kan inte påminna mej att jag skulle ha varit där och städat, åtminstone inte under min vakna (medvetna) tid. Tror knappt att jag varit inne i den tidigare. Jag kör 10.4.7 (PPC)

Ett tips är att använda anacron, som kör dessa scripts om satorn nannade när de skulle ha körts.

373541[/snapback]

Använder anacron men det verkar inte som det fungerar under alla omständigheter enligt thexlab.

Men, borde jag inte ha något i LaunchD-mappen? Där är helt tomt och jag kan inte påminna mej att jag skulle ha varit där och städat, åtminstone inte under min vakna (medvetna) tid. Tror knappt att jag varit inne i den tidigare. Jag kör 10.4.7 (PPC)

373542[/snapback]

Min e oxå helt tom! Skarevaså? :unsure:

Min e oxå helt tom! Skarevaså?  :unsure:

373653[/snapback]

Kolla i System --> Bibliotek --> LaunchDaemons. Där ligger det grejer.

373679[/snapback]

Nope, det är precis just där jag menar är helt tomt.

Så frågan kvarstår... :ermm:

Nope, det är precis just där jag menar är helt tomt.

Så frågan kvarstår...  :ermm:

373705[/snapback]

Sorry, fel av mej. Hade bara kollat i Bibliotek-> , inte i System-> Bibliotek->

Spotlighten hittade bara den senare mappen. Får kolla upp varför den andra inte hittades.

Min ursprungliga fråga är besvarad, tack för hjälpen :)

Spotlight indexerar inte upp Systemfilerna. Det är medvetet konstruerat på det viset, eftersom man annars skulle få en hel del sökträffar som är totalt ointressanta för vanliga användare.

373679[/snapback]

Det har du alldeles rätt i! Tack! :)

Det finns ett alldeles utmärkt litet program som utökar funktionaliteten av Spotlight.

Ladda hem SpotlightIndexer så kan du även söka långt ner i systemmappar eller på dolda filer som normalt inte visas i Spotlight .

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...