Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Program körs i bakgrunden...

bash

Recommended Posts

Jag har nyligen gått över till Mac från PC. En grej som förbryllar mig är att när jag stänger ned ett program med den röda knappen så körs ändå programmet, det har inte stängts av helt utan man måste göra det med Appletanget+Q. Vad är det som är bra med detta? Finns det något alt. som gör det möjligt att den röda knappen stänger av programmet helt?

marcushedenstrom

Grejen är att i OS X är ett fönster inte lika med ett program, som i windows. Ett enda program kan ha flera fönster, eller inga alls.

Vissa program fungerar dock på det här sättet; när du stänger fönstret avslutas programmet. T.ex. iSync ingår här.

För att avsluta programmet måste du ge kommandot kringla Q eller gå via menyraden, precis som du har upptäckt.

du ser alltid vilka program som är igång genom att de har en liten svart triangel under ikonen i docken.

alltså vill du vara säker på att ditt program är avstängt är det quit ( äpple-Q ) som gäller.

du kan givetvis avsluta program direkt i docken om du vill...genom att control-clicka på ikonen och välja avsluta från control-menyn

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...