Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trådlöst nätverk


n21

Rekommendera Poster

Hej!

 

Med tanke på hur många otroligt kunniga och rutinerade Mac-användare som befolkar detta Forum så kanske ngn kan ge mig tips i detta ärende:

 

Så fort jag ställer in routern (Netgear WGR614v6) på ngn form av kryptering så går det inte att koppla upp de tre datorer som surfar trådlöst. Bara den iMac som är uppkopplad via kabel når nätet.

 

Två av datorerna har D-link's DWL-122-sticka och en Powerbook G4:a kör via Airport.

 

Vad gör jag för fel?

 

N :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej

Svårt att svara på din fråga, då jag inte vet hur du krypterat.

Det är väldigt viktigt att sedan skriva in rätt lösenord i de andra macarna, så bäst är att kunna klippa och klistra in sitt lösenord om det är långt och krångligt.

Jag har lagt mitt på en Appleworksfil, som jag har på en USB-sticka.

 

Ser att du lagt din fråga i fel forumavdelning, det finns en avd som heter Nätverk om du kollar igenom alla gamla trådar där så finner du säkert hur du skall gå tillväga hur du skall ställa in din router.

 

Fungerar nätverket om du inte krypterat, de hade jag provat först.

I så fall får du nollställa routern och ta bort din kryptering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag insåg för sent att jag hamnade i fel forumavdelning....

 

Nätverket funkar utmärkt utan kryptering. Nästan. Får inte skrivardelningen att funka på alla maskiner, men det kan jag stå ut med ett tag till.

 

Det jag funderar över är hur jag ska gå tillväga med lösenorden, det är nog där jag missar.

 

Om jag ställer routern på lägsta kryptering, WEP, om jag fattat rätt, vad behöver jag då göra i datorernas inställningar?

 

Routern genererar 4 nycklar utifrån de lösenord som jag skrivit in, vad gör jag med dem?

 

Jag kan också välja WPA-PSK som verkar vara den tyngsta krypteringen, hur går jag vidare med den efter att jag skrivit in ett lösenord?

 

Mvh

 

N :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en DWL-122 tidigare, och så vitt jag vet stöder den inte annat än WEP - WPA-PSK är alltså inget alternativ om du vill koppla upp via den.

 

Olika tillverkare tycks också kunna ha olika algoritmer för att generera nycklar utgående från lösenord - för att vara säker på att få det rätt, skriv in nyckeln istället för lösenordet när du kopplar dig mot nätverket. (DWL-122 har väl något eget verktyg för att koppla upp sig mot nät, i airport finns en rullgardin där man får välja HEX istället för ASCII-lösenord)

 

--

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Inte min starka sida, men du behöver bara aktivera ett krypteringsfält gissar jag, och få en krypteringsnyckel. Det klistrar du in i det namn du givit ditt trådlösa nät...

 

Det finns som jag nämnde fina förklaringar och bilder på hur du ställer in din router i tidigare inlägg.

 

Fanns även en bra artikel i MacWorld tidningen för inte så länge sedan, det är möjligt att den sidan finns att ladda ner för en mindre penning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...