Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera 10.3.9 -> 10.4.x


webaake

Rekommendera Poster

Står i begrepp att uppgradera från Panther 10.3.9 till Tiger 10.4.x (10.4.6 tror jag).

 

Har en G4:a 400 Mhz 512 MB RAM som går fin-fint med 10.3.9. Jag har också en del special installerat t ex egen brandvägg (startupscipt m m) och kör datorn som router, gateway med två nätverkskort.

 

Fråga 1: Skall jag våga uppgradera?

 

Fråga 2: Skall jag köra "uppgradering" och behålla alla inställningar och program eller "Arkivera/Installera" och bara behålla en del av dem? (jag har ca 9 GB ledigt på startpartitionen)

 

Fråga 3: Skall jag satsa på 10.4.6 som verkar stabilt eller gå direkt till 10.4.7

 

Jag har sökt här och bl a hittat Apples ganska hyggliga intruktioner men tänkte få lite extra tips från detta förnämliga forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående att göra en uppgradering så har jag bara haft positiva upplevelser av detta. Det bästa exemplet är en G4 Cube som har har ALLA versioner av Mac OS X som har släppts. Dvs från 10.0. Fungerar klockrent fortfarande. JAg skulle satsa på en uppgradering trots att 'alla andra' kommer att säga att du skulle göra en ny ren installation.

 

Ett annat alternativ är att du ligger kvar med det du är nöjd med om du inte tror att du kommer att sakna spotlight, dashboard mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara har datorn som router/gateway/server så behöver du väl inte uppgradera, eller? Särskilt inte om den går så bra som du säger.

 

OM du bestämmer dig för att uppgradera så rekommenderar jag STARKT arkivera/installera, även om det såklart finns exempel på att "uppgradera" faktiskt fungerar. Går maskinen som gateway/router har säkert driftsäkerheten hög prioritet för dig och då hade jag inte chansat.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ser heller inget skäl att uppgradera, men väljer du ändå att göra det så välj Arkiv/Install.

För att vara helt på säkra sidan, så skulle jag starkt rekommendera att innan du gör något:

 

Ta backup, på allt på din G4:a, använd t.ex SuperDuper och klona över rubbet på en Firewiredisk, kontrollera att du sedan kan starta upp från den externa, så vet du att allt är OK med den som startdisk.

Sedan hade jag uppgraderat till Tiger 10.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd t.ex SuperDuper och klona över rubbet på en Firewiredisk

370392[/snapback]

 

 

varför måste du använda superduper? funderar på köpa en firewiredisk och backaup på...men jag tänkte att det bara var att dra över filerna direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför måste du använda superduper? funderar på köpa en firewiredisk och backaup på...men jag tänkte att det bara var att dra över filerna direkt.

370397[/snapback]

Två skäl:

 

För att annars får du inte med systemfilerna och kan därmed inte starta på kopian. Du kan inte heller lägga tillbaka kopian och kunna starta Macen.

 

Med Finder-kopiering får du bara DINA dokument. Har du fler användare får du inte med de andra användarnas dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Superduper har jag använt i flera år och är i särklass bästa och billigaste sättet att ta startbara backups.

 

Du kan välja att använda det gratis, men då med begränsade funktioner, eller betala en slant och använda det fullt ut. Jag har valt det sistnämnda.

 

 

Ingen dator är till 100% säker som förvaringsplats för viktiga dokument och bilder, har man det bör man alltid se till att ha en eller flera backupdiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina svar! De är till stor hjälp!

 

Kan man med SuperDuper klona systemet till en annan partition? Det vore inte dumt.

 

 

För övrigt har jag uppgraderat från 10.1 (tror jag jag började med) till 10.3.9 och hela tiden behållt allt. Nja, det som i efterhand funkade - givetvis är det som inte funkade uppgraderat i efteråt, typ drivrutiner m m.

 

 

Men jag har ingen möjlighet att jämföra en "renare" med installatation med en uppgradering. Kanske jag kan göra en bootbar backup med SuperDuper till en annan partition. Därefter uppgradera och se vad som händer. Blir det segt eller struligt/instabilt kan jag ju , som det låter, använda backupen att starta från och restaurera det gamla 10.3.9 och därefter göra en "Arkiv/install".

 

(Det var lite enklare med OS 7 (sju) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Visst kan du klona över till en annan partition, du väljer förstås att då helt radera det som finns på den. Jag har ungefär så på min G4 MDD, fast på en andra hårddisk.

 

Men se bara till att din partition rymmer allt, och att du har lite plats över.

När kloningen är klar kan du välja att i SuperDuper välja att den automatiskt ska starta upp på din andra partition.

Men du kan också välja att Superduper bara stänger av sig efter fullgjort jobb.

När du vill väljer du i Systeminställningar > Startskiva eller håller ner alt-tangenten vid omstart, det är hugget som stucket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte ändra ett vinnande lag..... men du kan ju ha både 10.3.9 och 10.4.x på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag fattade just nu (lite trög som jag är) att man kan ju installera 10.4 på sin SuperDuper backup! Det känns ju tryggt o bra. Då har jag min gamla trygga 10.3.9 partition ograverad kvar.

 

SuperDuper kör just nu för fullt! Sedan blir det Tiiiger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...