Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Massförminskning" av bilder i PS?


xterrybozziox

Rekommendera Poster

xterrybozziox

Hallå. Undrar lite över hur man förminskar flera bilder på en gång i Photoshop. Finns det nåt sätt man kan göra det smidigare än att sitta och manuellt dra ner varje bild i stl för sig? Om jag har 30 bilder på ett minneskort är det jobbigt att sitta och knappa in "pixels/inch" osv manuellt 30ggr. Kan man snabba upp det lite? Kan man utsätta 30 bilder för samma "action" i ett svep, utan att behöva trycka "play" på varje ny bild? Dvs, typ markera ALLA bilderna och sen bara trycka "play" och så är det klart? Nån som hajjar vad jag menar?

 

Mvh/Per.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Automator kan du göra det... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sedan jag använde photoshop (engelsk version), så vissa detaljer kan ha ändrats...

 

Du kan skapa en Action som förminskar dina bilder. När du gjort den så kör du Batch Program - väljer din Action och mappen med dina bilder. Ställ in vad PS skall döpa dina nya förminskade bilder till och kör igång. Skitsmidigt! Det som kan ta lite tid är att lära sig göra en Action, men det är inte så svårt det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra detta lätt i GraphicConverter. Tyvärr är detta en funktion som är avstängd innan du registrerat (betalat).

http://www.lemkesoft.de/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sedan jag använde photoshop (engelsk version), så vissa detaljer kan ha ändrats...

 

Du kan skapa en Action som förminskar dina bilder. När du gjort den så kör du Batch Program - väljer din Action och mappen med dina bilder. Ställ in vad PS skall döpa dina nya förminskade bilder till och kör igång. Skitsmidigt! Det som kan ta lite tid är att lära sig göra en Action, men det är inte så svårt det heller.

 

 

 

du kan ju även spara ut actions som dropletts. du får en liten ikon du kan ha på skrivbordet tex. bara att dra filerna dit så aktiveras skriptet. du kan tom. välja om bilderna ska eller inte ska öppnas i ps medan den kör skriptet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju även spara ut actions som dropletts. du får en liten ikon du kan ha på skrivbordet tex. bara att dra filerna dit så aktiveras skriptet. du kan tom. välja om bilderna ska eller inte ska öppnas i ps medan den kör skriptet.

370398[/snapback]

 

 

Skulle man kunna få en övergriplig guide till hur man går tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snabbversionen är:

 

file -> automate -> create droplet

 

fyll i de val du behöver.

 

spara ut dropleten.

 

 

 

bäst är att läsa i photoshop-hjälpen där får du en grundlig genomgång.

sök bara på droplet så ska du få fram alla gobitar.

 

det kan kräva några testomgångar innan man fattar tänket.

 

 

(du behöver ha gjort en färdig action med funktionen du vill ha, som du kan kalla på när du skapar dropleten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ett superenkelt program som heter ThumbsUp. Bara att ställa in önskad storlek och kvalitét och sedan dra och släppa filerna. Går att aldda hem gratis på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar å bugar! Typiskt bra grej å kunna.

370450[/snapback]

Detta är en typisk grej till varför det finns något som heter Apple Script. Lär dig använda det. Jag är ingen hejare på Applescript men jag har haft nytta av det flera gånger. Här på Jobbet har jag minskat storleken på okänt antal video klipp till valfri storlek helt attematiskt. Behöver bara göra det engång manuellt för att få inställningarn omställda och sen så gör skriptet så många man vill ha gjorda efter det.

 

En annan är att automatiskt skapa Gif bilder av Adobe Illustrator EPS filer. Mycket händigt.

 

Och dessa script som är i använding på Jobbet så var kanske 2 av 3 nyttiga script jag gjort så det är väldigt enkelt att lära sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xterrybozziox

Ok, många tips. Tackar så mycket för hjälpen!

 

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...