Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sommarjobba med imacG3


jobe

Rekommendera Poster

Har semester och vad passar bättre än att skruva i min gamla imac G3 rev B 266 Mhz...

 

Finnes - Problem

Datorn vill inte leva. Om man dragit ur strömmen någon timma kan man sätta i sladden igen för att få datorn att starta upp men efter tio sekunder växlar startlampan färg från orange till grönt och stänger av sig. Sedan går den ej att starta.

 

Sökes - Lösning

Har följt trådar om brända logikkort utan att bli riktigt klok. Har zappat PR-minnen, tagit isär datorn och nollställt Cuda-knappen m.m. utan resultat. Funderar på att byta batteriet men är tveksam till om det skulle göra någon nytta. Återstår bara att byta logikkort eller ska man söka annat fel med tanke på att datorn startar upp en kort stund? Kan det vara strömförsörjning som spökar eller hårddiskcrash?

 

Tacksam för svar men gärna nån som vet för det verkar finnas lite för många bud om felsökning när man söker likande frågor i olika forum...

 

Om det är logikkortet... Nån som vill sälja en gammal imac rev B? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en iMac 266MHz så är det REV C och inte REV B... B)

 

REV B är på 233MHz... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Datorn behöver väl ett nytt PRAM-batteri.

96:-eller nåt kostar det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på Pocas linje där, vad gäller batteriet, och du har ju själv haft den funderingen också.

Det är många Macar som har problem just vid starten om batteriet är slut.

 

Eftersom du tydligen får igång datorn en liten stund (många startar inte alls), så kan du kolla detta. Se till att du inte har någon nätverkskabel i, och starta datorn. Kolla nu klockan i menyraden, och klicka på den så att du ser datumet. Om det visar 1 jan 1904, så är det bara att byta batteri.

På en del senare datorer så kan det visa ett senare datum (runt 1970 har jag för mig), när batteriet är slut. Anledningen till att du inte ska ha nätverkskabeln i är för att datorn kan vara inställd på att ställa klockan automatiskt, efter en NTP-server (som i sin tur ställs efter en annan NTP-server eller i slutänden atomur).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ska testa byta batteriet men missförstå mig inte - datorn startar i så måtto att den ger ifrån sig startsignalen, börjar veva igång fläkt etc men sedan stannar igen efter några sekunder och den orangastartlampan växlar till grönt. Sedan går det inte att starta datorn alls förrän jag dragit ur sladden och låtit datorn får stå en stund utan ström.

 

Imac rev C... fan... vad man bedrar sig och lever i en illusion men man lär så länge man lever ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om batteriet är slut i en iMac G3 kan det bli lattjo i lådan!! :w00t: Det håller i ca tre år och måste bytas för att garantera en fungerande dator. Kolla minnena om de sitter som de ska eller om nåt kan vara defekt. På min iMac G3 gav nätdelen upp. Din kanske är på väg att dö och kanske inte kan leverera exakt rätt spänning. Hårddisken tänker man sen. Startar den med systemskivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdisken? Nej den startar inte med systemskivan pga att den stänger av sig efter några sekunder och lämnar mig enbart med en fast grönt lysande powerknapp. Sedan, som sagt, drar man ur sladden, låter den stå en stund och så kan man starta upp den igen i en drös sekunder.

 

Börjar jag blli lite tjatig?

 

Det där med nätdelen som blivit trasig - vågar man byta det själv med tanke på kvarvarande spänning i den delen av datorn? Kostnad för ditt byte av nätdel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Satsa du först på batteriet, det bör man ALLTID byta om datorn är mer än 3 år gammal och inte varit öppnad. Hade en PowerMac 4400/200 som betedde sig lika knasigt för många år sedan, ett batteribyte, om än lite pilligt, gjorde susen.

Sedan kan du komma igen.

 

När det gäller nätdelen och kvarvarande ström, dra ur nätsladen, gör ett startförsök, så försvinner övervägande delen.

Låt den sedan stå ett par dar om du vill, sedan finns det ingen kräm kvar i den.

 

Jag hade förstås gjort på annat sätt...men lite yrkeshemlisar får man ha :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade förstås gjort på annat sätt...men lite yrkeshemlisar får man ha  :lol:

370506[/snapback]

Du menar att du hade laddat ur alla kondensatorerna med tungan, som när man testar batterier? ;)

(VARNING LIVSFARLIGT)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdisken? Nej den startar inte med systemskivan pga att den stänger av sig efter några sekunder och lämnar mig enbart med en fast grönt lysande powerknapp. Sedan, som sagt, drar man ur sladden, låter den stå en stund och så kan man starta upp den igen i en drös sekunder.

 

Börjar jag blli lite tjatig?

 

Det där med nätdelen som blivit trasig - vågar man byta det själv med tanke på kvarvarande spänning i den delen av datorn? Kostnad för ditt byte av nätdel?

370503[/snapback]

 

Uttryckte mig luddigt... jag menade att hårddisken kan vara paj och jag undrade om du kunde starta upp datorn på CD-skivan som följer med datorn. Tryck ned "C" under uppstart så växlar datorn till CD-spelaren. Fungerar det då kan det vara HD som har hälsat hem.

 

Men BYT BATTERIET FÖRST!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var jag tbx igen.

 

Batteriet är bytt (kjell och Co var 200:- billigare än apple mfl) men det har ej gett resultat.

 

Starta upp från skiva funkar inte.

 

Återstår: en Imac G3 som startar och visar orangelampa i 5 sekunder men sedan stänger av sig och lämnar mig med en orange lysande startknapp.

 

Vad gör jag nu? Elfel eller logikkort eller videokort eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara minnesfel. Har du två minnekretsar (DIMM)? Tag ur den ena, starta. Sätt i den första, tag ur den andra, starta.

Startade den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...