Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spyware


PeLag

Rekommendera Poster

Jag har problem med att skicka mail till ett par av våra leveratörer. En i US och en i UK. Jag får följande felmeddelande i retur.

 

"Ämne: Undelivered Mail Returned to Sender

Datum: tisdag 4 juli 2006 14.05

Från: Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@av9-1-sn3.vrr.skanova.net>

Till: <peter@flowcess.se>

Konversation: Undelivered Mail Returned to Sender

 

This is the Postfix program at host av9-1-sn3.vrr.skanova.net.

 

I'm sorry to have to inform you that the message returned

below could not be delivered to one or more destinations.

 

For further assistance, please send mail to <postmaster>

 

If you do so, please include this problem report. You can

delete your own text from the message returned below.

 

The Postfix program

 

<mkromer@pbmvalve.com>: host mail.stargate.net[209.166.161.229] said: 554

<av9-1-sn3.vrr.skanova.net[81.228.9.185]>: Client host rejected: SPAM

Zombie (in reply to RCPT TO command)

 

Reporting-MTA: dns; av9-1-sn3.vrr.skanova.net

Arrival-Date: Tue, 4 Jul 2006 14:05:25 +0200 (CEST)

 

Final-Recipient: rfc822; mkromer@pbmvalve.com

Action: failed

Status: 5.0.0

Diagnostic-Code: X-Postfix; host mail.stargate.net[209.166.161.229] said: 554

<av9-1-sn3.vrr.skanova.net[81.228.9.185]>: Client host rejected: SPAM

Zombie (in reply to RCPT TO command)"

 

Min web-host som jag haft en del korr med svarade följande:

 

"Men i alla fall, det verkar som att ditt

ip-nummer 81.228.9.185 (alltså inte vår mailservers)

blivit blockerat för att det skickat ut spam.

Du bör kontrollera att din dator inte fått

något spionprogram som skickar spam genom

att installera ett antivirusprogram samt

Adaware (http://www.lavasoft.de/software/adaware/).

När du gjort detta och är helt säker på att

du inte har något konstigt program på din

dator kan du byta ip-nummer. Om man har bredband

görs det oftast enklast genom att dra ut

sladden till uttaget någon timme. Tills vidare

kan du använda vår webmail som ska fungera

ändå. "

 

Någon som vet hur jag ska göra? Problemet uppkommer både då jag försöker maila från jobbet och hemmifrån (skickar med samma dator) men jag har olika ISP på jobbet och hemma.

 

//Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det skulle bero på virus i din dator, som det står i mailet från din ISP, kan vi direkt utesluta. Däremot finns det folk som använder sig av förfalskade IP-adresser (IP spoofing), så det är inte helt otänkbart att någon har gjort så att det ser ut som om SPAM-mail är skickade från din IP-adress.

 

En annan tänkbar förklaring är, om du använder dynamsik IP-adress, att du nyligen har fått ny IP-adress från din leveratörs DHCP-server, och att någon annan med en Windows-dator hade den adressen tidigare, coh Windows-datorer är det lätt att ta kontroll över, och skicka SPAM via andras datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hänt mig några ggr också, men det var ett tag sedan nu. Gjorde ingenting åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tänkbar förklaring är, om du använder dynamsik IP-adress, att du nyligen har fått ny IP-adress från din leveratörs DHCP-server, och att någon annan med en Windows-dator hade den adressen tidigare, coh Windows-datorer är det lätt att ta kontroll över, och skicka SPAM via andras datorer.

370166[/snapback]

 

 

Jag har nu haft mitt modem avstängt några timmar och fått en ny ip-adress men problemet kvarstår fast nu klagar hosten på den nya ip-adressen....

Blir inte klok på det. Eftersom jag har egen firma så är det kris (minst sagt) då mina mail inte kommer fram.

 

Tacksam för fler tips.

 

//Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu haft mitt modem avstängt några timmar och fått en ny ip-adress men problemet kvarstår fast nu klagar hosten på den nya ip-adressen....

Blir inte klok på det. Eftersom jag har egen firma så är det kris (minst sagt) då mina mail  inte kommer fram.

370338[/snapback]

Har du någon Windows-dator på ditt nätverk, eller har du bara Macar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu haft mitt modem avstängt några timmar och fått en ny ip-adress men problemet kvarstår fast nu klagar hosten på den nya ip-adressen....

Blir inte klok på det. Eftersom jag har egen firma så är det kris (minst sagt) då mina mail  inte kommer fram.

 

Tacksam för fler tips.

 

//Peter

370338[/snapback]

Tala allvar med din internet-leverantör.

 

En sak du inte talat om är: Kan du skicka till NÅGON alls? Eller är det en och samma mottagare som du försöker skicka till om och om igen?

 

Kan du skicka till dig själv?

 

Du får gärna försöka skicka till mig:

lennartPUNKTthelanderSNABEL-AbergaPUNKTnu

Byt PUNKT mot .

Byt SNABEL-A mot @

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era inputs :D

Efter nästan en veckas faxningar av felloggar till min US-leverantör så var det en gubbe som idag sa till mig i förbigående att "by the way, vi gjorde iofs en uppdatering av vårt system förra helgen..." <_<

Något gick tydligen fel så det är tack o lov hos dom felet ligger.

Ett tag var jag faktiskt lite orolig över att jag hade fått något skräp i min PB.

 

Hejsningar

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett  tag var jag faktiskt lite orolig över att jag hade fått något skräp i min PB.

370774[/snapback]

Så länge du håller Windows borta från den, så är det nog ingen fara. Jovisst går det att köra Windows även på PB, men det krävs förstås en emulator för att göra det. I Windows finns det två huvudsakliga virusmagneter, och de heter Internet Explorer och Outlook Express. Om man låter bli att använda dessa, och istället hittar andra alternativ för att surfa (t.ex Firefox) och kolla mail (t.ex Thunderbird), så går det t.o.m att hålla en Windows-dator nästan virusfri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett  tag var jag faktiskt lite orolig över att jag hade fått något skräp i min PB.

370774[/snapback]

För att förtydliga så FÅR man inte skräp på sin PB utanvidare. Windows måste installeras. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"by the way, vi  gjorde iofs en uppdatering av vårt system förra helgen..."

370774[/snapback]

"...och det måste ha fungerat jättebra, för vi har inte fått en enda fråga till e-postsupporten!" :P:lol:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...