Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobilvirus


matber

Rekommendera Poster

När jag satt på tunnelbanan idag så fick jag några meddelanden till min mobiltelefon (SE z530i), de såg lite underliga ut men jag godkände ändå glatt två stycken innan jag anade oråd och stängde av blåtanden - hjärnan var inte riktigt med från början och jag trodde det var MMS eller nåt.

 

De två filerna jag tog emot har filändelsen .sis och vad jag förstår rör det sig om virus från nåt som heter C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

.sis filer är det format som installeras på SEP800/900/910 och M600i.

Troligtvis är det någon som lekt med programmet SMan's bluejack funktion, något som jag själv gör då och då när det är mycket folk och jag har riktigt tråkigt.

Troligtvis inget att oroa dig för eftersom .sis filer inte kan öppnas på din telefon.

 

Men du ska aldrig ha blåtand på när du inte använder det, med rätt utrustning kan man komma åt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, det lugnar ju lite grand ialla fall. Jag har ju tyckt att det är smidigt att alltid ha bluetooth påslaget eftersom jag synkar min mobil med iCal och flera datorer ett par gånger dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man kan ha på bluetooth hela tiden bara man inte har den på "auto accept" eller tar emot filer från okända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Klart man kan ha på bluetooth hela tiden bara man inte har den på "auto accept" eller tar emot filer från okända.

370048[/snapback]

 

 

 

Vissa mobiler har säkerhetshål som gör att man med rätt utrustning kan komma in i mobilen utan att mobilen känner av det. Så har man känsliga uppgifter i mobilen så ska man helst ha blåtand avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oftast mitt Bluetooth igång, men däremot har jag ställt in det så att mobilen inte är upptäckbar. Den behöver ju bara vara upptäckbar när man ska parkoppla den med datorn, sedan kan man slå av den funktionen.

 

Jag kan tillägga att jag heller aldrig haft några problem med att folk har skickat filer till mig ute på stan. Eftersom min mobil inte är upptäckbar, så ser ju inte andra den, när de söker efter mobil med blåtand påslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...