Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Svart vitt med S-video?

Tjoho0

Recommended Posts

Hej hej! Försöker plugga in min Sony Mini DV i TV:n.

Allt funkar fint, ljuden hänger med, bilden är där.

Men allt är svart vitt!? Är detta någon inställning som jag kan ändra på i kameran eller varför blir bilden svart vitt?

Jag kör alltså med S-video kabel.

Hej hej! Försöker plugga in min Sony Mini DV i TV:n.

Allt funkar fint, ljuden hänger med, bilden är där.

Men allt är svart vitt!? Är detta någon inställning som jag kan ändra på i kameran eller varför blir bilden svart vitt?

Jag kör alltså med S-video kabel.

369937[/snapback]

Hade samma problem med laptopen i sommarstugan. Det visade sig att TVn inte stödde S-video. En adapter från Kjell & Co fixade problemet.

Thomas Ytterberg

Detta är ett standardproblem när man kör s-video. Ifall du kört s-videokabeln direkt in i TV:ns egna s-videoingång är det bara en fråga om att ställa TV:n till ett s-videoläge.

Ifall TV:n saknar egen s-videoingång och du använder en scart-adapter måste den scartkontakten i TV:n (1) hantera s-video till att börja med (2) TV:n/kontakten måste antagligen också ställas i ett s-videoläge. Här blir det mest problem och kan kräva att man känner sin TV noggrant.

Fungerar inget av detta använder du kompositvideo via den gula kontakten. Det fungerar i alla scartkontakter.

Det kan också bli svartvit bild ifall kameran är inställd på NTSC istället för PAL.

//Thomas

Okej, om jag för tillfället vill använda komposit. För att sedan skaffa mig en adapter.

Så fattar inte min receiver att det finns någon bild. Det jag har gjort igentligen är.

Final Cut Pro - Dv Kamera - TV:n

Om jag stoppar i den gula så blir bilden bara svart. Något i Final Cut som jag ska ställa in? Något på kameran, eller något på receivern?

Okej, om jag för tillfället vill använda komposit. För att sedan skaffa mig en adapter.

Så fattar inte min receiver att det finns någon bild. Det jag har gjort igentligen är.

Final Cut Pro - Dv Kamera - TV:n

Om jag stoppar i den gula så blir bilden bara svart. Något i Final Cut som jag ska ställa in? Något på kameran, eller något på receivern?

369953[/snapback]

Har du receivern mellan kameran och TVn? Pröva att koppla kameran direkt till TVn, helst med en S-videokabel UTAN adaptrar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...