Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Livslängd iMac


daam

Rekommendera Poster

Jag ska beställa en iMac 20" om några veckor (min första Mac någonsin, jag är en riktig novis) men funderar lite på hur lång livslängd den har. Idag har jag en PC laptop som jag haft i 3 år snart, den har varit kass, alltså långsam och inte levt upp till dagens standard, i mellan 1 och 1,5 år. Det jag menar är att det ju ständigt kommer nya och snabbare modeller, och våra applikationer kräver mer och mer. Eftersom jag nu ska beställa en Mac för nästan 19 000kr, undrar jag om den kanske står sig lite längre än en PC. Är det någon som har några åsikter om detta? Det kostar ju lite mer att köpa en Mac än en PC, och då vill man givetvis helst att den ska stå sig ett tag. Hur länge brukar man kunna ha en Mac innan man vill byta upp sig? Jag kommer använda den till vanligt surfande och kontorsarbete samt iTunes och även bild- och videoredigering i Photoshop och iMovie/Final Cut eller liknande.

 

PS. Jag hoppas och tror att jag kan få mycket hjälp av detta forum när jag väl kommer igång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej och välkommen.

 

Jag har haft Mac sedan 1992, och ingen har någonsin gått i sönder.

Det är att man bytt upp sig efter 3-4 år, för att det kommit nyare och häftigare maskiner.

 

Min iBook jag sitter vid nu är 5 år och har fått jobba i princip dagligen, inga tyngre applikationer, men ändå, varit helnöjd med den, trots en del garantireparationer.

Haft funderingar på att byta upp mig på denna också, men den räcker till för mitt behov, så jag väntar med byte.

Har flera andra macar igång, den senaste är en Mac Mini som jag hittills är supernöjd med.

 

Det är lite barnsjukdomar med de nya MacBook och Mac book Pro, men Apple fixar säkert till dessa fel.

Har du råd rekommenderar jag dig att välja till AppleCare så har du 3 års full Garanti och bästa service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en likadan för ca 3 månader sen, aldrig ångrat mej. Men vi vet alla att denna bransch rör på sig fort, och nya saker kommer fort, oavsett PC eller Mac, så inget är modernt nån längre stund. Men å andra sidan tycker jag den spöar PC på alla punkter, utom tyvärr Photoshop, som jag är rätt beroende av, det kör jag fortfarande på PC tills CS3 kommer för Intel propparna...

 

Se det såhär, oavsett vad som än kommer så kommer den vara lika bra som den dag du köpte den:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din iMac kommer att vara lika snabb om tio år som den är nu, med de programversioner du tänker att använda idag. Om du däremot börjar att uppdatera dina program måste du förr eller senare uppdatera din dator också. Så svaret på frågan beror på hur länge du kommer att vara nöjd med den mjukvara du har idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag var också ny då jag beställde min iMac (20") och undrade lite om jag skulle bli nöjd eller ej. Hittills är jag supernöjd! Den har varit över förväntningar på alla punkter. Den är snabb, och efter att ha fixat nya musdrivers är musen också ok :D som pc-användare blev jag vansinning på accelerationen, haha :lol: Det var inte svårt att fixa dock, men krävde 3:e parts programvara :P Den är också förbaskat tyst! Förrutom ett lite knarrande ljud från nån fläkt, men det är så lågt, fast just att det skiljer sig från normala fläktljud gör att man lägger märke till det. Sen är jag jäkligt petig när det gäller sånt också :D

 

Jag lirar lite wow och sånt också vilket gjorde mig lite orolig över grafikprestandan, men den var riktigt bra! :w00t:

 

KÖP KÖP KÖP!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag en G4 MDD från 2002, och jag känner inget större behov av att köpa nytt än. Åtminstone inte pga prestanda...Den går som tåget! Jag kör inte den senaste, men typ näst senaste versionen, av program.

 

Ett tips är dock att trycka in MYCKET minne! Och bli inte sur över att Photoshop kommer kännas segt, eftersom Adobe inte har skakat fram en inteloptimerad version än... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på en drygt ett år gammal Powerbook och en just nyss inköpt iMac 20" och jag kan bara säga at jag är MER än nöjd, fortfarande, med Powerbooken, det är en SUPERMASKIN som jag kommer att ha glädje av i många år. Den bara bubblar av kvalitet.

iMacen är ett större under med att den är så TYST och har hitintills gått som ett urverk genom uppgraderingar och de möjliga problem som skulle kunnat uppstå.

 

Jag har installerat Windows på den, utan problem, samt diverse pc-program som hela office sviten samt en massa Adobe program, och dom e kvicka och fina.... Sedan är jag inte vän av Windows utan har mer gjort det för att konstatera att det går och för möjligheten att köra några spel däri...

 

Intresssant e de att många talade om rädsla att Macanvändare nu skulle svärma över och spela spel på Windows-sidan av sin Mac och hämma spelutvecklingen för mac som plattform, men hitintills har jag inte hört om några som skryter med sina Windowsbravader....

 

Min far har också uppgraderat till en iMac och han e så nöjd att han spricker. Vi kan sitta och video-chatta, han kan göra egna cd-skivor coh mecka med sin egen hemsida... hur mycke saker att göra som helst. Love love :wub::wub::wub::wub:

 

Jag är supernöjd. Dessutom är jag väldigt nöjd med att Apple tagit denna väg för nu kommer vi konsumenter att ha ett företag som komme att ligga närmare den tekniska utvecklige vad gäller cpu och nyheter på den sidan kombinerat med Appples osvikliga förmåga att hitta användarvänliga och designmässigt bra produkter. B)

 

Lycka till och Köp köp köp med förtroende, den kommer att hålla i många år :wub::wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallo! Jag sitter och surfar på min iMac G3 från år 2000, och den tuffar på fortfarande. Med nyaste versionen av OS X och allt :)

Nu har denna iochförsig fått en power/logikkorts-transplantation (eftersom den gamla delen pajade efter ca 4 år) och "krävande" moderna operationer (koda dvd, t.ex) är inget man ska ge sig på med den, men normalt användande duger den bra till (surfning, ordbehandling, musiklyssning, filmtittande, div. (inte alltför krävande) spel).

Jag ser ingen anledning till att en ny imac inte skulle ha förutsättning att vara en fullt användbar hemdator 2012.

 

Nu börjar det visserligen för mitt vidkommande vara dags för en ny dator, det finns ju som sagt applikationer som den nuvarande inte klarar av, men den har inte tjänat ut för det.

Dagens iMac är ju dessutom en modernare maskin (jämfört med det övriga utbudet av nya mac:ar) än min var på den tiden jag köpte den.

 

/ JwS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihop, och tack för era åsikter. Det verkar onekligen som att alla är sjukt nöjda med sina maskiner. Snacka om att höja upp förväntningarna i skyarna! Men jag blir säkert också nöjd.

 

Jag förstår givetvis relationen som några nämner om att så snabb datorn är idag med dagens applikationer, så snabb är den om fem år också. Men det är ju det med att man uppgraderar programmen. Jag har hört av vissa mac-användare att med nya OS-versioner optimeras prestandan i datorn. Alltså att en gammal dator kan bli snabbare med nyare OS. Det är ju inte direkt fallet med PC, där windows versionerna kräver mer och mer prestanda. Är det någon som har erfarenheter av detta?

 

Tilläggas kan väl att jag planerar följande konfiguration: 20", 250GB HDD, en st 1GB minne och 256MB grafikkort. ytterligare en st 1GB lär väl bli aktuellt framöver. AppleCare tror jag att jag skippar, kostar en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta bara med ditt köp ett par månader! Intel ger ut nya processorer juli-aug.

370021[/snapback]

 

Jag tänkte också väntat.. men.. med lite logiskt resonemang kom jag fram till att det inte var någon större idé ändå. Apple kommer lansera sina towermodeller nu.. Meromprocessorn låter ju klart lovande för iMac men jag tvivlar på att apple kommer att uppgradera iMacen förräns om ett par månader efter intels lansering. Det är kanske 4-5mån ytterliggare väntan och det står man inte ut med! :cry:

 

Är man lite fiffig kan man ju själv byta processor i sin iMac.. om nu firmwaren har stöd för den nya CPU:n :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört av vissa mac-användare att med nya OS-versioner optimeras prestandan i datorn. Alltså att en gammal dator kan bli snabbare med nyare OS.

369984[/snapback]

Hittills har det varit så med OSX, ja. Alltså datorn blir ju inte snabbare :blink: , däremot så blir operativet bättre på att utnyttja processor och minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah shit! Pratar ni om en uppgradering framöver.. då vågar jag ju inte köpa än... Är det ngn som har en realistsik gissning på när uppgraderingen kan ske? Jag tänkte beställa om en månad ungefär, när plugget drar igång. Hoppas då på att kampanjen med en iPod på köpet dyker upp igen. Tycker ni att man ska vänta ut en uppgradering också? Nej det orkar jag nog inte....

 

Troligast är väl att de lanserar PowerMac (eller vad den nu heter den stationära...) först. Kan det komma nya varianter av Mac mini och iMac framemot jul eller?

 

Hur bra fungerar förresten exempelvis Call of duty 2 på en iMac med 1GB och 256MB video? Någon som testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah shit! Pratar ni om en uppgradering framöver.. då vågar jag ju inte köpa än... Är det ngn som har en realistsik gissning på när uppgraderingen kan ske? Jag tänkte beställa om en månad ungefär, när plugget drar igång. Hoppas då på att kampanjen med en iPod på köpet dyker upp igen. Tycker ni att man ska vänta ut en uppgradering också? Nej det orkar jag nog inte....

 

Troligast är väl att de lanserar PowerMac (eller vad den nu heter den stationära...) först. Kan det komma nya varianter av Mac mini och iMac framemot jul eller?

 

Hur bra fungerar förresten exempelvis Call of duty 2 på en iMac med 1GB och 256MB video? Någon som testat?

370102[/snapback]

 

Ingen aning om hur CoD funkar, men wow flyter på bra, hehe :D

 

Jag planerade också att köpa en när plugget skulle börja, men jag orkade inte vänta. Har ingen ångest för att jag inte väntade. Det lilla en uppgradering kommer att göra är möjligtvis en prishöjning (intel lär inte sälja merom billigare till apple än yonah) Om en uppgradering sker inom en månad blir jag väldigt förvånad. Apple har säkert fokus på sina towermodeller som kommer nu i slutet av augusti eller nåt. Jag skulle tro, att om det blir en uppgradering för iMac så blir det om tre månader kanske.. Ingen speciellt kvalificerad gissning kanske men det känns så iaf :P Uppgraderingsintervallerna för iMac, om man ser historiskt, har varit väldigt olika och det är lite svårt att hitta något mönster.

 

Hade jag varit du hade jag köpt min dator nu och kört in mig lite på Mac och hur allt ligger till :) så det inte kommer som en chock när plugget börjar :lol: Kanske inte behövs någon inkörning direkt iof ^_^ Meeen.. tja.. :) Glöm inte handla genom mecenat. Då får du mer rabatt än med enbart studentrabatten hos Apple :lol:

 

PS. fy #€"!% vad skärmen är bra förresten! :lol: Helt klart det jag är mest nöjd med på iMacen DS.

 

 

*källa: macrumors*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska beställa en iMac 20" om några veckor (min första Mac någonsin, jag är en riktig novis) men funderar lite på hur lång livslängd den har. Idag har jag en PC laptop som jag haft i 3 år snart, den har varit kass, alltså långsam och inte levt upp till dagens standard, i mellan 1 och 1,5 år. Det jag menar är att det ju ständigt kommer nya och snabbare modeller, och våra applikationer kräver mer och mer. Eftersom jag nu ska beställa en Mac för nästan 19 000kr, undrar jag om den kanske står sig lite längre än en PC. Är det någon som har några åsikter om detta? Det kostar ju lite mer att köpa en Mac än en PC, och då vill man givetvis helst att den ska stå sig ett tag. Hur länge brukar man kunna ha en Mac innan man vill byta upp sig? Jag kommer använda den till vanligt surfande och kontorsarbete samt iTunes och även bild- och videoredigering i Photoshop och iMovie/Final Cut eller liknande.

 

PS. Jag hoppas och tror att jag kan få mycket hjälp av detta forum när jag väl kommer igång!

369861[/snapback]

 

Mitt intryck av Macar är att de går och går. De fungerar länge och är användbara längre än PC-burkar. Min iMac G3 gick i 6 år innan nätagget pajjade, men den var fullt frisk annars! Så vi bytte upp oss till en iMac G5 strax innan Intel kom... <_< Allt är inte 100% i och med det stora teknikskiftet. Räkna inte med att Intelmaccarna går för fullt förrän 10.5 kommer. Det är lite barnsjukdomar, inte speciellt allvarligt men nog så irriterande för dem som drabbas. Apple brukar uppdatera efter sommaren så vänta tills dess och se vad som händer.

 

AppleCare ( AC ) ger dig TecTool verktygsprogram som du behöver värt 1000:- . Tre års "helförsäkring" och tre års telesupport. Klart du ska satsa på AC men du kan vänta ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderingsintervallerna för iMac, om man ser historiskt, har varit väldigt olika och det är lite svårt att hitta något mönster.

Att vänta eller inte vänta...det är frågan. Det handlar om hur länge man orkar vänta. Är längtan för stor slår man till. Klarar man sig några veckor till väntar man. iMac är 6 mån gammal och inom loppet av ca en månad kommer Intel att släppa två nya processorer. Det är klart jag skulle väntat, om jag tänkt att ha datorn i några år. Så bråttom har inte jag. Det finns faktiskt ett mönster man kan se i lanseringsdatumen för PM och iMac här. iMac uppdateras nästan alltid samtidigt som PM eller med någon månads mellanrum. Så jag gissar att nya iMacs kommer samtidigt som "Mac Pro" i aug eller en månad senare i sep om Apple inte gör en tyst uppdatering redan i slutet av juli. Då har iMac hunnit att bli 7-8 mån gammal. Man ska kanske påpeka att AppleCare är ingen "heltäckande" försäkring som t.ex. drulleförsäkring. Om man råkar t.ex. hälla lite vätska över tgnbordet eller nåt annat får man förstås själv betala för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på mätarna på http://buyersguide.macrumors.com/ så verkar det ju väldigt random ^_^ Jag tror på en lång pelare denna gången faktiskt :lol:

370293[/snapback]

..men om man jämför lanseringsdatumen för PM och iMac så:

 

PM................iMac

10/2005.....10/2005

4/2005.........5/2005

6/2004.........8/2004

11/2003.....11/2003

6/2003.........9/2003

1/2003.........2/2003

8/2002.........7/2002

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag planerade också att köpa en när plugget skulle börja, men jag orkade inte vänta. Har ingen ångest för att jag inte väntade.

370143[/snapback]

I en perfekt värld :P så köper man en ny dator när man behöver en (och man har råd). Men sen kommer ju köplusten in... jag var och klämde på en MacBook igår, och jävlar i mig vilken trevlig dator det verkar vara... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en perfekt värld  :P  så köper man en ny dator när man behöver en (och man har råd). Men sen kommer ju köplusten in... jag var och klämde på en MacBook igår, och jävlar i mig vilken trevlig dator det verkar vara... :cry:

370376[/snapback]

 

Tja... jag behövde ju den nu, eftersom mina föräldrar behövde min gamla ^_^ Sitter på jobbet nu och vill bara HEM HEM HEM till min iMac :lol:

 

Förresten.. lite off topic bara. Mighty mouse.. Ska den vara sådär trög på att fatta att man trycker ner höger musknapp? :D Vänster musknapp tolkar den ens högerklick som allt för ofta tycker jag :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting är relativt i förhållande till ens egna krav.

 

En intel imac är en ny och modern datorn med sina plus men även med sina minus.

iMac är en ”allt i ett maskin” vilket gör om något går sönder åker hela maskin iväg till reparationen, med andra ord du är utan dator till de fixar felet.

Den andra nackdelen är uppgradering möjligheterna är mycket små ( bara minnet och HD ) går att uppgradera för tillfället. Imac lär inte vara någon super maskin på grafik efter t.ex. 2-3 år.

Spela spel är bara att glömma det är ingen spelmaskin. Har några som har haft en intel Imac och lämnat tillbaks maskinen pg att grafiken inte allt håller måttet.

 

Intel iMacen är en bra kontor dator alternativt Hobby maskin, inget för riktiga pro människan.

Att dagens mjukvara fungerar bra idag betyder inte att morgondagens program gör det.

Så om du vill vara med och köra det senaste inom mjukvara ett tag framåt så är intel imacen en bara instegs modell men den växer man snabbt ur.

Då hade jag väntat till Expot har varit i Augusti och kanske köpt en ny

(intel baserad PowerMac) för den kan du uppgradera t.ex. Grafik, minne, hårddisk m.m. och den har mer lagringsmöjligheter än iMac. Detta betyder att den håller längre än imac.

 

Expot är väl den 7 Augusti i år så det är minde en 1 månad, så jag hade väntat med köpet!

 

En dator håller i teorin väldigt länge men i verkligheten ca 2 – 4 år beroende på vad man gör. I tanken har jag att man kan köra moderna mjukvara och syssla med photo, musik och media i någon form, alltså inget allt för krävande.

Om inte och man bara håller sig till kontors applikationer t.ex. Word, mail, Internet och lyssnar till mp3 så kan man sitta på en 8 – 10 årig datorn om man inte har några större krav på att programmen ska vara nya och hastigheter i mjukvaran ska var på topp.

 

Jag känner flera som sitter på PII 300-350 Mhz / PIII 400-450 mhz med Win XP / Win 2000 och bara har till surf, mail och word och det fungerar utmärkt, detta är datorer som är 9 – 10 år gamla och funkar än idag utan några större problem. Samma sak gäller mac, har en polare som sitter på den första imac G3 (1997/98 ), utan några som helst problem.

 

Så räkna att din intel iMacen bör hålla ca 2-3 år om du vill kunna syssla med media biten och ha den senaste mjukvaran ( ej pro app ) annars håller den längre.

 

Mitt råd är vänta tills efter Expot nu i Augusti och tänk genom ordentligt vad du ska ha datorn till. Då tänker jag mig att det inte gäller vad du ska använda datorn till idag utan vad du tror kommer att använda datorn om 6, 12, 18, 24 Månader framöver. Kommer en imac att kunna göra jobbet tror du? Om jag köp imac annars vänta till efter expo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...