Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bränna DVD

retroPete

Recommended Posts

Hej!

Vad behövs för att bränna dvd i en Mac med MacOS X ??

Går vilken IDE DVD-brännare som helst? Eller måste de vara någon speciell?

mvh Peter!

Hej!

mvh Peter!

369821[/snapback]

Nästan alla brännare har stöd i Tiger.

Annars får du ladda ner http://www.patchburn.de/.

B.D :wub:

Hej!

mvh Peter!

369821[/snapback]

Ska du bränna en DVD med filer, eller en DVD-film?

Om du har filmat med en DV-kamera, så tankar du in filmen via FireWire till iMovie, och redigerar, sedan tar du över alltsammans i iDVD, där du kan skapa DVD-menyer med mera. Bränner skivan gör du sedan direkt inifrån iDVD.

Om du ska bränna datafiler, så beror det lite på vilken version av OS X du kör. Om du har en tidigare version än 10.4, så öppnar du Skivverktyg i Verktygsmappen. Välj skapa ny skivavbild, och leta fram den mapp med filer som du vill bränna.

Om du har 10.4 (Tiger) så kan du direkt i Finder skapa en mapp, som du kan bränna ifrån.

Hur är det med att göra backup av filmer i OS X då? alltså DVD till DVD?

Pocahontas

Du menar att du vill "rippa" göra en kopia av en köpt film?

Då använder du dig av Mac the Ripper men det är bara för eget bruk...tänk på det

thulesius9

Sedan är det värt att poängtera att om du vill bränna dvder med iLife programmen krävs det den nyaste versionen. för de gamla stöder väl bara riktigta superdrives aiigt?? lr är det bara interna den stöder?

• 1 month later...

Vad konstigt det är att det bara finns "ett" program för Mac som klarar att rippa DVD-filmer. För XP finns ju massor... Jag får tyvärr inte MacTheRipper att funka riktigt bra. Får en massa ERROR stup i kvarten. Har man som jag två småbarn som inte fattat att man måste ta det lite lugnt med skivorna då vill jag gärna göra en kopia på köpfilmerna så att jag har ett oförstört orginal att ta fram då kopian repats. MacTheRipper har ju inte uppdaterats sedan 2005 o kanske är det därför det är så instabilt...

//Peter

Nog finns det uppdatering på den för den finns för intel maskinerna nu oxå!

Men du har väl ej letat på rätt ställe?

Nog finns det uppdatering på den för den finns för intel maskinerna nu oxå!

Men du har väl ej letat på rätt ställe?

384471[/snapback]

Intel-versionen är i beta-stadiet, och delas bara ut till registrerade användare..

--

Martin

Vad konstigt det är att det bara finns "ett" program för Mac som klarar att rippa DVD-filmer. För XP finns ju massor... Jag får tyvärr inte MacTheRipper att funka riktigt bra. Får en massa ERROR stup i kvarten. Har man som jag två småbarn som inte fattat att man måste ta det lite lugnt med skivorna då vill jag gärna göra en kopia på köpfilmerna så att jag har ett oförstört orginal att ta fram då kopian repats. MacTheRipper har ju inte uppdaterats sedan 2005 o kanske är det därför det är så instabilt...

//Peter

384468[/snapback]

Räcker det inte med ett ? :) mcr fungerar ju kalasbra både på min gamla MDD o på min G5 isight.

Om du testar att kasta plist filen för Mcr kanske det rättar till sig, ev att filmerna har ARccOS skydd.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...