Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Typsnitt .ttf


thegrange

Rekommendera Poster

Hej,

 

är det någon som vet hur jag fåt .ttf typsnitt (windows-typsnitt) att fungera med Photoshop på macen?

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg in dom i Typsnittsboken... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt, när man lägger till står det fortfarande 0 , t.ex. om man lägger dom i en ny mapp.

 

Dubbelkllickar på dem, då öppnas typsnittsboken - för övrigt.

 

Är jag ute och cyklar?

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-typsnitt funkar inte på en Mac och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mattias4000

Jag är ganska säker på att jag flyttade över några TTF-typsnitt från min PC till en Mac och att det fungerade. Det märkliga var att jag aldrig lyckades göra samma sak på Macen som stod bredvid.

 

Minns inte hur jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-typsnitt funkar inte på en Mac och tvärtom.

369964[/snapback]

 

Visst kan man det. Det är bara att dubbel klicka på typsnittet och sedan klicka på installera typsnitt sedan finns det i Typsnittsbok. Det fungerar i OS X... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en hel det ttf typer på min Mac....visa kan ju strula, men det beror ju på att det är ett skadat typsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man det. Det är bara att dubbel klicka på typsnittet och sedan klicka på installera typsnitt sedan finns det i Typsnittsbok. Det fungerar i OS X... B)

369986[/snapback]

 

Det ser liksom ut att funka, men kommer inte upp!

 

*snyft*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att logga in/logga ut (eller starta om). Det finns dessutom olika ställen att lägga dom, antingen om du vill ha typsnitten för just en användare eller för hela systemet. Titta efter var det redan sedan tidigare ligger .ttf-filer (är ganska säker på att det finns med ett par från början, om inte annat installeras en hög med t ex Word). Kontrollera att de är "på" och inte avstängda i Typsnittsboken (eller vad programmet nu heter där man mixtrar med fonterna).

 

I värsta fall kan det ju vara så att du fått en trasig .ttf-fil som råkar fungera på pc, låter dock mest som dom inte dyker upp av någon anledning (kanske finns det någon skum .plist-fil som sätter käppar i hjulet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-typsnitt funkar inte på en Mac och tvärtom.

369964[/snapback]

Om man kör MacOS X 10.4, och uppåt så ska det fungera med ttf-typsnitt från Windows.

Det var från början Apple som tog fram ttf, som ett alternativ till det då mycket dyra PostScript.

Windows tog till sig ttf, men de kunde inte använda Apples ttf-filer rakt av, eftersom Apples ttf-filer bestod av både en datadel, och en resursdel. Windows såg då bara datadelen av filen, så de konstruerade ett nytt format, där allt låg inbäddat i datadelen av filen, och dessa filer har alltså inte fungerat på Mac förut. Med Tiger så ska dock även dessa fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag kollar ser allt bra ut. Funkar även i Photoshop som jag ville ha det.

Kanske pga att jag som nämnts precis; loggade in & ut...

 

Tack alla!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...