Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är "kernel_task"?


sebbelito

Rekommendera Poster

Fläkten maler på som f*n ibland... aktivitetskontrollen visar att "kernel_task" tar 98% av CPU:n.. Någon som har haft liknande problem eller vet vad detta beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kernel_task är operativsystemkärnan som sköter alla grundläggande operationer i OS X som minnes- och filhantering etc. Därav process-ID: 0 eftersom det är första processen som måste startas för att resten ska komma igång.

 

När den knycker 98% är det något knas, som du säkert gissat. Det kan vara något som inte är helt okey i OS X själv men mer troligt är det någon drivrutin som kraschat. Det besvärliga är att det finns mig veterligen inget omedelbart sätt att spåra vilken av kernelns trådar som drar kraft och vilken drivrutin/del av OS X som initierat tråden, vilket förstås gör det hela problematiskt att spåra felet.

 

Ibland är det enkelt som till exempel hos min PowerBook G4. Ansluter jag en CF-kortläsare via pc-card går kernel_task i över 90 procent. Tar jag ut den lugnar den sig direkt. Har inte orkat pröva en arkivera/installera ännu för att se om det hjälper.

 

Drivrutiner som påverkar kerneln existerar i form kernel extensions (.kext-fil) vilka finns i System/Bibliotek/Extensions. Det är mycket möjligt att en korrrupt .plist-inställning kan få någon av dessa att få kokos i tomaten och det kan lika gärna vara buggar i OS X och inte minst tredje parts drivrutiner som slår till.

 

Det tar väldig tid att leta upp sådana problemorsaker och det är ofta fruktlöst så då kan en arkivera/installera under någon timme lösa många problem med en gång.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det tar väldig tid att leta upp sådana problemorsaker och det är ofta fruktlöst så då kan en arkivera/installera under någon timme lösa många problem med en gång.

 

//Thomas

369659[/snapback]

 

Hur fungerar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar detta?

369663[/snapback]

 

Du stoppar i installationsskivan och väljer under installation arkivera/installera så får du ett nytt system men det gamla finns kvar i en separat mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...