Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela extern disk med XP


erkalanger

Rekommendera Poster

erkalanger

Jag har intsallerat Windows XP på min MacBook. Pc-partitionen är bara 7 GB och jag skulle vilja dryga ut lagringsutrymmet genm att använda min externa hårddisk. Den hårddisken vill jag även kunna använda från min mac. Det bästa skulle vara ifall man kunde partitionera hårddisken så att halva är Mac OS Extended och resten är MS-DOS. Vet bara inte hur jag ska göra det.

 

Ett förslag är att installera bootcamp igen, den kunde ju lägga in en partition i en redan befintlig partition, problemet är bara ifall man startar Bootcamp assistenten så säger den att jag redan har installerat en gång..

 

Ett annat förslag är att Formatera hela hårddisken som Mac OS Extended och sedan låta PC'n läsa disken med hjälp av MacDrive eller liknande. Men frågan är då, kan jag använda en mac-formaterad hårddisk från en PC med macDrive som vilken pc-hårddisk som helst? installera program mm?

 

Tacksam för svar / Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, mac osx kan hantera en windowsformaterad hårddisk felfritt, jag delar samma disk med xp och osx iaf, i diskhanteraren i osx kan man formatera till dos format oxå... där kan man ju ha olika partitioner oxå... lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, mac osx kan hantera en windowsformaterad hårddisk felfritt, jag delar samma disk med xp och osx iaf, i diskhanteraren i osx kan man formatera till dos format oxå... där kan man ju ha olika partitioner oxå... lycka till

369932[/snapback]

 

Nej det kan den inte, Inte om den är NTFS-Formaterad/Konverterad, OSX kan läsa NTFS men inte skriva. Så FAT32 ska du formatera i om du vill både kunna läsa o. skriva med OSX o. Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...