Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

.VOB


KimH

Rekommendera Poster

Hey!

 

Har nyligen fått hem en ny Sony DCR-DVD105 videokamera.

Mitt problem är att .VOB-filerna man får när man sätter i DVDn i Macen är ganska otympliga, går inte att redigera i varken iMovie HD eller Final Cut osv. Vet någon hur jag kan konvertera dessa videofiler till t.ex MPEG eller .avi? Vill kunna spela upp i QuickTime och kunna redigera i iMovie HD och Final Cut. Vilket format är att föredra om man vill att filen ska vara så liten som möjligt?

 

Får vara ett program som kostar, kan QuickTime Pro fixa detta osv?

Någon som har en sånhär kamera?

 

 

Tackar massor på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

hmm.. men du om du strunar i att stoppa i skivan utan importer direkt från kameran till datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt, men har ingen USB/Firewire-kabel till den, det gör de lite trixigare. -_-

Sen så tror jag ändå att det blir samma format, grejen är bara vilket program som man kan konvertera videofilen med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

njaa jag tror att om du köper en firewire kabel till den (du kan få en för under hundringen på siba) så är det ju programmet "imovie" som avvkodar till mpeg..

 

Följde det inte med någon programvara till kameran för avkodning?a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Börjar bli en hel del frågor om de här DVD-inspelande kamerorna och jag får väl ge de svar som jag brukar ge, så tyvärr: :(

 

Om du vill redigera filmerna i iMovie med mera, ta kameran och placera den i kartongen snyggt och prydligt. Ta med den och inköpskvitto till butiken och säg vänligt "Hej, den här kameran var inte alls vad jag hade förväntat mig. Jag behöver en kamera med DV/i.link/Firewire så att jag enkelt kan redigera allt i min dator som jag vill". Lägg emellan de tusenlappar detta kan kosta och se till att kameran har både DV in och ut. Nu kan du köra med iMovie, Final Cut med mera som du förväntar dig.

 

Kort och gott: dvd-kameror är till för dem som INTE vill redigera utan vill kunna ta skivan direkt i dvd-spelaren helt utan datorinblandning. På så sätt är de enkla, billiga och populära. Men vill man redigera i datorn är det en ordentlig omväg.

 

Men det ska gå att lösa. VOB-filer är de färdiga muxade filerna och de kan med program demuxas till separat strömmar av MPEG2 och ljud. MPEG2-strömmen kan du konvertera till DV som du sedan kan ta in i iMovie. Det är också möjligt att MPEG2-strömmarna kan tas in direkt i Final Cut Pro men det vet jag inte svaret på.

 

Men det tar väldigt lång tid, är inte alls tillförlitligt och är en väldig omväg som få orkar pyssla med. Dessutom är MPEG2-inspelning i kameran redan hårt komprimerad, DV-konverteringen samt ytterligare komprimering tar bort än mer av kvalitén.

 

Med en DV-kamera kör du in filmen direkt in iMovie. Konverteringen/demuxningen från MPEG2 till DV kan ta flera timmar i anspråk, kan kräver extra mycket hårddisk beroende på hur många konverteringssteg det är och det kanske säger sig självt att om det för en timmes film från dvd-kameran krävs tre timmar av filkonvertering och datortuggande innan det en ens går att öppna iMovie, så lär det inte bli så mycket redigering gjord överhuvudtaget.

 

Men om du vill pröva torde ett program som DVDxDV kunna göra jobbet:

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du menar så. Det låter som en ganska bra idé, får kolla upp. :)

 

Nope, Sony's program funkar bara på PC och när jag testade det på vår bärbara PC så krånglade det bara och det verkade mest vara för att bränna ut på vanlig 12cm DVD-skivor vilket inte hjälper mig så mycket. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

ffmpegX ska kunna konvertera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för ett väldigt utförligt svar! :ThumbsUp::)

 

Det låter extremt krångligt och förmodligen inget jag kommer orka hålla på med, äger för tillfället inte ens en separat DVD-spelare så det verkar som jag valde helt fel när jag köpte kameran. :(

 

Funderar nu på om jag inte ska sälja kameran och lägga till någon 1000-lapp och köpa en DV-kamera lite senare, tänkte fråga dock, på den DVD-kameran finns det plats för ett minneskort, köper jag ett sådant och spelar in på och en USB/Firewire-kabel kommer det då funka bättre? Annars ska jag nog byta videokamera somsagt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
tänkte fråga dock, på den DVD-kameran finns det plats för ett minneskort, köper jag ett sådant och spelar in på och en USB/Firewire-kabel kommer det då funka bättre? Annars ska jag nog byta videokamera somsagt.  :P

369683[/snapback]

 

Minneskorten och usb-kabeln är i stort sett bara till för att föra över stillbilder tagna med kameran. Sen kanske de medföljande Windows-programmen ger någon ytterligare finess, men så mycket mer än så är det inte. Firewire/i.link finns inte på den här typen av kameror.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki! Bra att jag vet hur det ligger till nu. B)

 

Tack för hjälpen alla som svarat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå någon gång ska konvertera VOB till DV, eller kanske från mpeg2 till något annat format, så rekommenderar jag starkt MPEG Streamclip. Sök på versiontracker.com.

För att kunna konvertera VOB eller mpeg2 måste du ha QuickTimes mpeg2-plugin installerat, och trots den kostnaden tycker jag att MPEG Streamclip gör ett så pass bra arbete att det är värt det.

 

Sen vill jag ge ett videokameratips. Köp någon av Panasonics NV-GS-kameror med modellnummer från NV-GS180 och uppåt. De har nämligen 3CCD (alltså en videosensor per färg - rött, grönt och blått) vilket ger klara och skarpa bilder, och ingång för extern mikrofon. Jag har den billigaste (som saknar DV-in), och är helnöjd med resultatet.

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicktime Pro med mpeg2 codec fungerar direkt för ditt behov.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...