Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extra minne. Hur mkt?


Scai

Rekommendera Poster

Hej.

 

Är ny ägare av MacBook 13"

2Ghz Intel Core Duo

512 MB DDRS SDRAM

60 G

 

 

Jag ska köpa till en extern hårddisk och extra minne.

Nu undrar jag bara hur mycket minne det är värt att köpa.

 

Jag kommer jobba mycket med bilder eftersom jag är fotograf, men även spela en del (Sims 2 tex), se lite film o sånt där vanligt musikshit.

 

Jag vill såklart även utnyttja denna möjlighet att köra VPC.. för spel tex. Och som det verkar här på forumet är det BootCamp som gäller då (parallels verkar inte vara att rekommendera när man vill spela i windows.. rätt?), i hopp om att man lyckas med installationen så man slipper det där boota-från-ox-problemen som folk verkar få...

 

Nu till frågan:

Räcker det om jag installerar 512 MB extra minne eller ska jag köpa 1 G extra direkt? Det är ju dubbla priset lixom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp så mycket du har råd om vi säger så!

Minnerna är parmonterade i din dator!

Men om det funkar så köp en 1gb modul och kläm in så att du har 1,25gb ram minne så kan du köpa 1gb till längre fram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köper min Pro ska jag ha 2 gig. Detta för att jag håller på med bilder + att jag vill vara säker att allt flyter fint med ny Leopard. Dessutom ska den hålla ett par tre år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp så mycket du har råd om vi säger så!

Minnerna är parmonterade i din dator!

Men om det funkar så köp en 1gb modul och kläm in så att du har 1,25gb ram minne så kan du köpa 1gb till längre fram!

369435[/snapback]

 

 

jo.. så mkt man har råd me verkar ju vettigt såklart.

tror jag förstår hur du menar..

att det är som två fack i datorn för minne som nu har 250 mb var?

och att jag borde proppa ett av dem så fullt det går?

alltså köpa ett 1 G minne och stoppa i ett fack så det blir 1,25 G där då?

 

vad menas med modul?

(rätt ny på det här :rolleyes: )

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Modul=Minneskrets

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer jobba mycket med bilder eftersom jag är fotograf, men även spela en del (Sims 2 tex), se lite film o sånt där vanligt musikshit.

369433[/snapback]

Vad innebär jobba med bilder? Är det 200 MegaBytes bilder i RAW-format du ska jobba med i Photoshop, eller är det 4 MBs jpegbilder i något mindre krävande program?

 

Om det är det första, så lär du behöva så mycket minne som det går att stoppa i maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ca 2-5 MB bilder i Photoshop mestadels...

Kommer inte att köpa 1 g med det pris apple har nu i alla fall.. i så fall blir det 512 mb extra tills vidare..

eller har någon bra tips på alternativa ställen att köpa minne på än apple..

vill ju att det ska blir rätt också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ca 2-5 MB bilder i Photoshop mestadels...

Kommer inte att köpa 1 g med det pris apple har nu i alla fall.. i så fall blir det 512 mb extra tills vidare..

369871[/snapback]

Det är alltså ganska små bilder, vilket du bör klara på det inbyggda minnet.

Det är värre när det börjar bli 20 MB-bilder, och man sitter och jobbar i Photoshop. Speciellt om man har alltför många ångra-nivåer. Då vill PS ha mycket minne, såväl i RAM som på hårddisk.

 

Minne ska man aldrig köpa direkt från Apple. Att de är dyra på minne är inte för att de är gnidna, utan för att de inte vill konkurrera ut alla sina återförsäljare.

Webhallen har hyfsade priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köpte 2st 1gb Twinmos på komplett.se för 1800kr.

Efter att jag lyckats få minnet på plats (vilket krävde våld, kofot och slägga) så blev det rätt bra fart i macbooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...