Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook repsektive MacBook Pro - skitkvalité?


Earlen

Rekommendera Poster

Hej alla glada, och förlåt mig för den bryska rubriken.

 

Vad jag egentligen undrar är hur det nu sammanfattningsvis är med kvalitén hos MacBook och MacBook Pro.

Jag har läst att många har problem med att datorn plötsligt stänger av sig och så vidare.

Kan någon sammanfatta nuläget? Jag är grymt köpsugen, men försöker lägga band på mig själv pågrund av att jag vill ha en stabil burk som jag inte behöver skicka iväg.

 

BTW Hur kommer sig det att Apple drabbas av detta problem? Känner inte att så många andra tillverkare har lika stora problem. No offense! Jag gillar Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min VITA macbook funkar utmärkt, aldrig problem.

Min fujitsu siemes stänger av sig då och då, den låter riktigt mycket och skärmen har krånglat ett antal gånger, så visst kan andra tillverkare ha problem.

Dom jag känner som har likadan fujitsu har samma problem som mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl alltid så att nya modeller har problem, det är inget unikt för Apple. Däremot så tycker jag att Apple får oförtjänt mycket uppmärksamhet för detta. För PC-tillverkare så verkar det krävas att burken börjar brinna för att det ska bli rubriker....

 

Men det är ju ett välkänt tips att undvika rev A om man vill klara sig från barnsjukdomar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macfreddan

Jag har haft en del strul med min MBP, men den har (peppar, peppar) aldrig stängt av sig och härjat fritt på det sättet. Däremot har jag fortfarande problem med Airport. Ironiskt nog så funkar Airport alldeles utmärkt i WinXP som jag kör ibland, när jag måste. I OSX ansluter den inte till mitt "hemmanät" automatiskt, det gör den däremot i WinXP.

 

Sedan är det ju det här med värmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur varmt det är i rummet spelar väldigt stor roll. Sitter du på balkongen en kväll kan datorn vara nere på 22 grader! Inne i ett varmt arbetsrum med dålig ventliation så ligger den på max 70 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Däremot så tycker jag att Apple får oförtjänt mycket uppmärksamhet för detta. För PC-tillverkare så verkar det krävas att burken börjar brinna för att det ska bli rubriker....

369620[/snapback]

 

MacBook brukar ju börja brinna...

 

Apples datorer får självklart mycket uppmärksamhet på forum som behandlar Macar, något annat skulle vara så sjukt att det nästan gått hela varvet tillbaks mot att bli friskt, men bara nästan. Om du klättrar ut ur förnekelsebubblan och besöker något forum som behandlar datorer av andra märken kommer du att kunna läsa även om problemen som drabbar dessa datorer.

 

Men visst, Apple kanske i vissa sammanhang behandlas lite hårdare men det är i stor grad förtjänat. Se bara på deras nya reklamkampanj, man ska tydligen slippa alla problem om man köper Mac. Dessutom finns det massa uppkäftiga idioter i världen som spyr ur sig kommentater i likhet med "köp en Mac så löser det sig" när folk får problem med sina datorer, de finns även här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom finns det massa uppkäftiga idioter i världen som spyr ur sig kommentater i likhet med "köp en Mac så löser det sig" när folk får problem med sina datorer, de finns även här på forumet.

370815[/snapback]

 

Naturligtvis kan det vara en viss överdrift men till saken hör ju att de senaste åren har Winows halkat rejält på efterkälken och är hårt drabbade av virus, spyware och annat skit. Dessutom har OSX den fördelen att hårdvaran är optimerad för OSX och därmed fungerar det ofta mycket bättre.

 

Mac och OSX fungerar just nu väldigt stabilt och bra. Barnsjukdomarna med helt ny processorkultur skapar problem so är tillfälliga. Nyligen rapporterades det att en Dell börjat brinna... länk

 

Nåväl... det finns skäl som gör att man rrekommenderar att folk ska lösa diverse problem med att byta till Mac och då inte minst virusproblem! men också att jag som rekommendatör väl känner till Mac som plattform och gärna hjälper mina vänner. :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
MacBook brukar ju börja brinna...

370815[/snapback]

 

Det är väl ändå lite väl generaliserat? Hur många har brunnit? Jag har hört talas om noll sådana fall.

 

Kategorin "brinnande macar" innehåller Powerbook 5300. :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook Pro 17" fungerar utmärkt. (Även i Windows-delen.)

Blir lagom varm om det är lagom i rummet. Undviker att solen skiner på den när den är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart blir det omställningsproblem vid ett så stort teknikskifte som Apple har gjort. Ärligt talat så har det blivit mindre strul än jag förväntade mig. Men jag skulle inte köpa första upplagan just med tanke på barnsjukdomar. Det kan man ju räkna ut i sömnen att man tar en större risk. Jag tycker det är lite märkligt att folk är liksom överraskade av att det kan krångla i en rejäl teknikövergång................................. antingen är jag überkänslig eller så är någon godtrogen.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är du förvånad för att macarna inte fungerar sämre? Jag tycker att ett företag (trots ett stort teknikskifte) inte kan släppa en defekt produkt!

 

När kommer revision 2 av MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
När kommer revision 2 av MBP?

371027[/snapback]

 

Förmodligen till appleexpo i början av januari. Apple uppdaterar sina modeller lite hela tiden, och man kan tala om olika veckors revisioner. Macbook pros som säljs idag krånglar t.ex. inte lika mycket som de som såldes tidigt i våras.

Macbooken krånglar väl inte särskilt mycket? Jag tror inte att det är ett osäkert kort att köpa den. Om man trots allt skulle ha otur och få en defekt produkt, vilket du förmodligen inte får, kommer det inte att ta många dagar innan du får en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är du förvånad för att macarna inte fungerar sämre? Jag tycker att ett företag (trots ett stort teknikskifte) inte kan släppa en defekt produkt!

 

När kommer revision 2 av MBP?

371027[/snapback]

 

I min värld släpper man inte en ofärdig produkt. Men i datorvärlden är det länge accepterat beteende att knöla ut nästan färdiga produkter och hämta in felraporter och fixa skavankerna med en buggfix/programuppdatering. Det verkar som om felen handlar mest om OS X och inte om hårdvaran och det är väl det minst onda...... trots allt så verkar det vara relativt lite strul ändå så man får vara glad......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MBP fungerar perfekt och jag kan lugnt säga att det är den bästa dator jag någonsin ägt, och då har jag haft 4 andra Apple laptops dom senaste 6 åren plus 2 st stationära...

 

sure den piper liiiiiite när man kör med batteri med låg belastning på processorn men jag hör det knappt, kan bero på att jag gillar att ha en massa ljud omkring mig hehehe.... är inte vän av tystnad, förutom när ja sover :)

 

att datorn skulle börja brinna tror jag är lika vanligt som att flygplan kraschar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...