Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket grafikkort till Powermac G4 "Sawtooth"


Gäst Herobix

Rekommendera Poster

Gäst Herobix

vad för grafikort kan man ha till en G4 400 och i en 450MHz?

 

ska man köpa nytt eller begagnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite samma fråga, fast jag har en PowerMac G4 Sawtooth på 350 MHz med en 2x AGP-port. Nuvarande kort har 16 MB vram vilket är lite klent. Jag undrar hur mycket fart man kan få i den med ett nyare grafikkort... Hur mycket kan ett nyare kort kosta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya grafikkort till sådan äldre Mac kan vara svårt att hitta och brukar ofta kosta mångfalt mer än motsvarande PC-kort..

 

En annan möjlighet är att flasha ett grafikkort för PC med mac firmware och sen modda det lite för att tvinga ner det till 2x AGP. På http://www.strangedogs.com finns det firmware till kort, och tips på vilken slags kort som kan tänkas lyckas.

 

Testade flasha ett radeon 9200 till min PM G4, utan resultat - lyckades senare med ett radeon 9600 pro.

 

Mvh,

Martin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som att folk inte kan något om detta omrdåe...

369310[/snapback]

...säger han efter bara 46 minuter.

Det vore kanske mer befogat efter 46 TIMMAR utan svar? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
...säger han efter bara 46 minuter.

Det vore kanske mer befogat efter 46 TIMMAR utan svar?  ;)

369354[/snapback]

 

klocka, vad är det? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
Nya grafikkort till sådan äldre Mac kan vara svårt att hitta och brukar ofta kosta mångfalt mer än motsvarande PC-kort..

 

En annan möjlighet är att flasha ett grafikkort för PC med mac firmware och sen modda det lite för att tvinga ner det till 2x AGP. På http://www.strangedogs.com finns det firmware till kort, och tips på vilken slags kort som kan tänkas lyckas.

 

Testade flasha ett radeon 9200 till min PM G4, utan resultat - lyckades senare med ett radeon 9600 pro.

 

Mvh,

Martin.

369337[/snapback]

 

okej, ska se vad som kan göras :)

 

tack! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
verkar som att folk inte kan något om detta omrdåe...

369310[/snapback]

 

Folk ligger snarare på stranden såhär dags.

 

Men aja...

 

Du ska ha ett AGP 2x-kompatibelt grafikkort.

Vill du bränna pengar har Macoteket ett Radeon 9800 specialgjort för datorer med AGP 2x-4x. Vanligtvis passar dock inte 9800, för det kräver 8x AGP.

 

Detta förutsätter att din G4 har AGP-slot, givetvis. Specialfallet gäller Powermac G4 "Yikes" som bara har PCI-slot. Då måste du istället använda ett PCI-grafikkort. (Och köp inget PCI extreme-kort, för det funkar inte). :whistling:

 

Öppna datorn och kolla om du har tre likadana vita expansionsslot, eller tre vita och ett brunt. Det bruna är ett AGP-slot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
http://www.strangedogs.com finns det firmware till kort, och tips på vilken slags kort som kan tänkas lyckas.

369337[/snapback]

 

Det verkar väl ändå inte vara helt rätt site? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar väl ändå inte vara helt rätt site?  :ermm:

369391[/snapback]

Klicka på Forum ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
Folk ligger snarare på stranden såhär dags.

 

Men aja...

 

Du ska ha ett AGP 2x-kompatibelt grafikkort.

Vill du bränna pengar har Macoteket ett Radeon 9800 specialgjort för datorer med AGP 2x-4x. Vanligtvis passar dock inte 9800, för det kräver 8x AGP.

 

Detta förutsätter att din G4 har AGP-slot, givetvis. Specialfallet gäller Powermac G4 "Yikes" som bara har PCI-slot. Då måste du istället använda ett PCI-grafikkort. (Och köp inget PCI extreme-kort, för det funkar inte).  :whistling:

 

Öppna datorn och kolla om du har tre likadana vita expansionsslot, eller tre vita och ett brunt. Det bruna är ett AGP-slot.

369388[/snapback]

 

jag har en brun "slot" där grafikkortet sitter... ska se vad för roligt man kan hitta på :)

 

tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina efterforskningar ser ut att visa att till en AGP G4 passar många grafikkort som annars hör till PC. Se bara till att det anges att de går till AGP 8x/4x/2x*. PC-kort är relativt till funktionerna billigare, men sådant som hör till PC kan man antagligen inte utnyttja (kanske via Virtual PC?).

 

Att det finns mycket dyrare Mac-editioner av korten är inte så konstigt. Apple har ju sin speciella ADC-port, där inte bara grafiken pytsas ut, utan även USB och annat, som finns monterade på Apple-skärmarna. Att det blir dyrare är naturligt: konstruktionen är krångligare, tillverkningen dyrare, och serierna mindre. Men har man en vanlig PC-skärm så kvittar ju ADC...

 

Jag kollade upp ett kort som jag tänkte ha till min G4. Det kostar cirka 350 kronor (Netonnet, Dialect, Inwarehouse) och heter Asus V9520-X/TD/128M. Ett baskort som ger mig möjlighet att se Google Earth, hade jag tänkt. Bland annat. Nåväl, chipet där är NVIDIA GeForce FX 5200, och enligt NVIDIA:s hemsida används det till både Mac och PC. Portarna är d-sub (vga) och dvi-i, samt tv-out. Och det stöder två bildskärmar.**

 

Det täcker mina behov. Jag tänker i alla fall pröva, och lovar försöka att komma ihåg att höra av mig om det fungerar. I värsta fall pratar jag i nattmössan, men jag har i alla fall installerat ett vanligt PCI-kort med NEC-chip för USB2.0. Och det funkar okej. Det lär hänga på chipet, se annat forum...

 

*Yikes har PCI-kort. AGP Graphics och Gigabit Ethernet har 2x, Digital Audio till MDD har 4x, G5:orna (till sena 2005) har 8x.

**Ha menyer och paletter på en skärm, arbetsytan på den andra, redigera hemsidor på en sida, och se resultatet på den andra, o s v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina efterforskningar ser ut att visa att till en AGP G4 passar många grafikkort som annars hör till PC. Se bara till att det anges att de går till AGP 8x/4x/2x*. PC-kort är relativt till funktionerna billigare, men sådant som hör till PC kan man antagligen inte utnyttja (kanske via Virtual PC?).

 

Yep, Om det inte är 'endast 2x'-kort så måste det vara universal AGP bus på kortet för att de överhuvudtaget ska gå in i datorn. Risken finns också att man måste 'tvinga ner' kortet till 2x AGP och tvinga upp spänningen till 3V (4x och 8x kör på 1.5 och 0.8V).

Apple har något fuffens med sin AGP-bus som gör att kortet inte förstår att åka i 2x läge, detta kan man fixa genom att bryta kontakten med två pins på kortet genom att tejpa över dom eller skrapa av kopparn.

 

Jämför:

http://www.ati.com/support/images/agpslotu...aluniversal.jpg

http://www.ati.com/support/images/agpslot4x2x.jpg

 

--Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jag säger sök på Ebay. Jag köpte mitt FX5200 till min Quicksilver (ett kort som många verkar gnälla på, men är mycket bättre än orginalet 0ch fungerar klockrent för mig) för 700:- +frakt. Är fantastiskt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger sök på Ebay. Jag köpte mitt FX5200 till min Quicksilver (ett kort som många verkar gnälla på, men är mycket bättre än orginalet 0ch fungerar klockrent för mig) för 700:- +frakt. Är fantastiskt nöjd.

372143[/snapback]

 

Många har ju särskilda behov med sina grafikkort. De ska spela snabba 3D-spel och sådant. Men för oss som "jobbar" via datorerna räcker ofta det blygsamma grafikkortet till och blir över. Det värmer att du har hittat ett bra och relativt billigt kort. Fast jag chansar i alla fall, jag är lite vågad av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
marcushedenstrom

Fixade rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...