Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X slimmar program?


jmx

Rekommendera Poster

Satt och undrade om det finns något OS X program som listar alla program, spel osv som finns i OS X som man kan bocka i för borttagning/rensning?

Till XP finns t.ex. XPLite som i efterhand kan rensa XP och NLite som man kan bygga en ny slimmad installations cd.

Inte för att det är akut nödvändigt men det vore praktiskt med ett liknande för OS X. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix

man behöver inte det ;) Windows installerar så mycket små skitprogram som man inte har någon anning om så då behöver man sådana program så man vet vad man har!

 

annars kan man organisera allt när man installerar program eller liknande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är AppZapper du är ute efter, men alltid värt ett försök :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jarting: det var inte som Appzapper jag menade, som f.ö. är ett kanonprogram :ThumbsUp:

 

Att det inte behövs.. nja det finns ju en del onödiga program och spel som man faktiskt kan klara sig utan.

Jag tänkte mig ett program som listar alla av os x installerade program, spel osv och sen att man kan bocka i vilka man vill ta bort och sen att programmet helt enkelt rensar bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att öppna Programmappen. Då får du ju en lista med dina program där du kan markera vilka de du vill ta bort och sedan bara trycka cmd-baksteg. Ok, det finns program som installerar saker på andra platser, men de är ju ganska sällsynta.

 

Eller har jag missuppfatat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacPelle: nejdå du har inte missat något :) och jag har tittat igenom program mappen men undrade mest om det fanns ett program som gjorde det jag nämt ovan.. det vore ett smidigt program att rensa sina egna/andras datorer så att säga.

Det skulle ju även kunna rensa språkfiler och onödiga drivrutiner... Monolingual rensade 1,9gb språkfiler på min burk t.ex. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du vill ha ett program som rensar bort onödiga deler av programen snarare än hela programen? Ja, det vore kanske inte så dumt. Jag tror jag ska testa det där monolingual själv faktiskt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp.. Monolingual är kanon.. 1,9gb språkfiler som aldrig kommer användas är ju inget att spara liksom :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp.. Monolingual är kanon.. 1,9gb språkfiler som aldrig kommer användas är ju inget att spara liksom  :ThumbsUp:

369255[/snapback]

 

Jag sparade 1.4 GB på språkfiler, 18 MB på tangentbord och 250 MB på ramverk. Suveränt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparade 1.4 GB på språkfiler, 18 MB på tangentbord och 250 MB på ramverk. Suveränt!

369265[/snapback]

 

Äsch då. Det slängde bort Svensk PRO tangentbordslayouten. Den andra sveska är kvar... Någon som vet vad det är för skillnad mellan dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning.. vart hittar man filen, jag kan ju skicka den du slängde :w00t:

 

Btw:.. mappen med printer drivare kan man också städa rejält.. där ligger en hel del och tar plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth
Satt och undrade om det finns något OS X program som listar alla program, spel osv som finns i OS X som man kan bocka i för borttagning/rensning? :blink:

369163[/snapback]

 

Det närmaste jag kan komma nåt sånt är Aladdins Spring Cleaning. Med SC kan du söka på bl a program och få upp en lista på allt vad där finns. Tar en hiskelig tid men man har fler program av allehanda slag än man tror... Men man får vara försiktig med SC, det är lätt att avinstallera både det ena och andra! :w00t:

 

Så här ser det ut:

 

post-1077-1152022065_thumb.jpgpost-1077-1152022090_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Äsch då. Det slängde bort Svensk PRO tangentbordslayouten. Den andra sveska är kvar... Någon som vet vad det är för skillnad mellan dom?

369294[/snapback]

Skillnaden mellan vanlig svenska och svenska Pro är att med Pro kan man skriva @. Om jag använder vanlig svenska, ser det ut så här: ™. Jag tror alltså inte att det är bra att ta bort för många språkfiler. Tänk om man får upp en grekisk, rysk eller kinesisk webbsida och bara ser skräptecken! Det är väl ingen höjdare, precis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan vanlig svenska och svenska Pro är att med Pro kan man skriva @. Om jag använder vanlig svenska, ser det ut så här: ™. Jag tror alltså inte att det är bra att ta bort för många språkfiler. Tänk om man får upp en grekisk, rysk eller kinesisk webbsida och bara ser skräptecken! Det är väl ingen höjdare, precis!

369340[/snapback]

Man kan skriva @ också utan Pro; det sitter bara på olika ställen.

I vanligt svenskt på alt+' (bredvid ä) och i Pro på alt+2. Sedan finns det väl några fler skillnader också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan vanlig svenska och svenska Pro är att med Pro kan man skriva @. Om jag använder vanlig svenska, ser det ut så här: ™. Jag tror alltså inte att det är bra att ta bort för många språkfiler. Tänk om man får upp en grekisk, rysk eller kinesisk webbsida och bara ser skräptecken! Det är väl ingen höjdare, precis!

369340[/snapback]

Men om man nu inte kan varken ryska, grekiska eller kinesiska, då är det ju sak samma om det visas skräptecken eller inte. Man kan ju inte läsa dem i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skriva @ också utan Pro; det sitter bara på olika ställen.

I vanligt svenskt på alt+' (bredvid ä) och i Pro på alt+2. Sedan finns det väl några fler skillnader också.

369390[/snapback]

Ja, det finns fler skillnader, som t.ex €, som inte hamnar på skift-4, i gamla layoten (den som inte är Pro).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns fler skillnader, som t.ex €, som inte hamnar på skift-4, i gamla layoten (den som inte är Pro).

369474[/snapback]

Nja, faktiskt inte. Jag kör (av någon j-a anledning och ohejdad vana) med icke-Pro och har då € just på skift+4. Den enda skillnaden jag lyckas hitta är just med @/™.

 

Så här ser det ut i sifferraden med omvandlare (Pro först):

 

Skift:

°!"#€%&/()=?

°!"#€%&/()=?

Alt:

¶©™£$?§|[]?±

¶©@£$?§|[]?±

Alt+skift:

•¡”¥¢‰¶\{}?¿

•¡”¥¢‰¶\{}?¿

 

Skumt! :huh:

Peze-burkarna på biblioteket har Pro, så jag tycker det är skönt att bli påmind om skillnaden när jag ska putta in @. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bugmenot

Språkfilerna borde väl inte innehålla mer än översättningar av datorprogram och bör således inte påverka visningen av något program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mackeneth: jag ska kolla in spring clenaning.. tack

 

Jag tog bort en massa språkfiler förra sommaren och har inte märkt att jag saknat något.. sjukt mycket plats för bara språkfiler.

 

Skönt att programmet kan Svengelska i alla fall :ThumbsUp:

 

Monolingual001.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Att mitt system har alla språkfilerna kvar är nog bäst. När jag skriver, vill jag använda originaltecken i tyska, norska, danska och svenska, så därför har jag Svenska Pro, Norska och Tyska installerade som tangentbordsspråk. När jag skriver utländska namn, vill jag använda alla tecknen i originalspråken. Jag har ingen lust att försöka rensa bort några språk. De här filerna stör inte mitt system i onödan heller, och på hårddisken finns det gott om plats ändå. Möjligen kan man behöva rensa om man har en gammal Mac med liten hårddisk och ont om RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och undrade om det finns något OS X program som listar alla program, spel osv som finns i OS X som man kan bocka i för borttagning/rensning?

369163[/snapback]

 

Tipsade om Spring Cleaning förut men av en händelse upptäckte jag att AppZapper gör precis det du vill fast mycket fortare än SC. Dessutom listar AZ alla program efter hur lång tid det var sedan du använde dem sist. Visserligen plockar inte AZ varenda fil, än så länge i alla fall, men kan man stå ut med det så...

 

Öppna AppZapper och klicka på den lilla Aladdins lampa nere i vänstra hörnet och simsalabim, upp kommer alla dina program – snabbt! Bocka för de du vill bli av med and zap away! Hoppas att det här är vad du letar efter.

 

post-1077-1152533875_thumb.jpegpost-1077-1152533875_thumb.jpeg

post-1077-1152533917.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med Aladdins lampa hade jag missat, kul detalj.

 

Frågan är om det inte är dags att hiva ut detta programmet :lol:

 

post-113-1152534292.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det inte är dags att hiva ut detta programmet  :lol:

 

371811[/snapback]

 

Kan kanske vara läge för det! Men du har haft det där i 7! år...? Har du inte totalblåst burken en enda gång på alla dessa år???

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

The cure for boredom is curiosity. For curiosity there is no cure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag flyttar med, senast så var det från MDD som min Mac Mini hämtade rubbet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...