Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lite besviken


rectum

Rekommendera Poster

Har ju precis fått hem min nya Imac Intel och tänkte testa vad den går för...testade Doom 3 och det hackade rejält...nästan lika illa som min gamla PC som är 5 år gammal.

Ändå har jag 1Gb minne och det stora 256 Mb grafikkortet. Trodde verkligen att det skulle flyta fint.

 

Ni andra som sitter med likadan burk, är ni nöjda med hastigheten i den?

 

/Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du Doom3 under OSX eller under Windows? Har för mig att spelen är mycket långsammare i OSX än i Windows. Rätta mig om jag har fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kör du Doom under Mac OS så är det väl _inte_ optimerat för intelprocessorn, vilket gör att det får köras genom Rosetta. Vilket kan ge riktigt dåliga prestanda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag körde det under Mac OS...bara demot.

Känner mig lite kritisk bara...har investerat i en dator för 19.000:- och den småkrånglar lite hela tiden...mus som slutar fungera när skärmsläckaren går igång, tangentbord som tappar volymkontrollerna, icke fungerande nätverksanslutning till och från.

Dessa problem hade jag ju aldrig på min gamla PC...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har verkligen den helt omvända erfarenheten. Men det är ju lite struligt med processorbytet: dom nya maccarna har ju intelprocessorer men många mac-program är fortfarande gjorda för G4/G5-processorerna vilket gör att man får en rejäl prestandaförlust. Med tiden kommer programmen dock göras för intel-processorer snarare än dom gamla.

 

Jag vet ju inte, men det kan ju vara så att du är van vid annan respons, men jag har verkligen inte haft några problem som du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

mus och tangentbordsproblem är inte acceptabla.. slå en signal till apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste också erkänna att jag är lite besviken på min nya iMac Intel (20", dual core, 1Gb ram, 256Mb graf.)

 

Under uppstart hängde den sig en 4-5 gånger när man just ska ställa in allt, ange namn osv..

Redan då började mitt tålamod och oro hopa sig..

Löste, eller de sig när jag bytte musen till en annan usb-port, då funkade de..

Sen tycker jag den faktiskt är allmänt seg, de känns som den ligger 1 sekund efter mina utförande, mus känns seg, även andra kommando..

Och jo, jag vet att jag inte kan jämnföra den med min G5:a Quad på jobb, men ändå..

 

Försöker att köra enbart Universal men detta går inte alltid, segt bla att Adobe inte kan rappa på lite med Universal..

 

Men jag vet inte om jag fått med mig ngt skräp jag lagt in, ngn drivrutin som snor kraft, men detta har jag inte funnit i aktivitetskontroll, nada..

Undrar om en ny ren installation kan fixa mina problem, iaf segheten..

 

Sen att DVD:n inte tar eller stödjer fler fabrikat av skivorna tycker jag är lustigt, de borde ju sitta en ny firmware i den, har inte funnit ngt fabrikat som klarar att bränna snabbare än 4x, plus att de som sedan är bränt ej funkar klockrent, bla filmer laggar m.m..

 

Ngn som känner igen sig eller funnit ngn lösning får gärna höra av sig, lösning, reklamation eller vad?

 

Och dem som tycker sig känna att maskinen funkar klockrent, har ngt att jämnföra med sedan tidigare?

Jag kan säga, och gillar inte att säga de, att min PC, dual 3ghz(visst mer kraft, men skillnaden är enorm) spöar skiten ur iMacen just nu, kanske inte i stabilitet(eller jo, nästan där med), men i hastighet..

 

Vet ej vilken revision det är, men den är inköpt nu i Juni..

 

:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

REV A

369137[/snapback]

hur vet man vilken rev version man har?

jag har imac intel 20" med 256mb grafikkort och har inte haft ett enda problem med någonting överhuvudtaget...och wow funkar otroligt bra med alla reglage i topp :)

airport, bluetooth, aperture rubbet går hur bra som helst och jag är supernöjd :D

min bästa mac nånsin. knäpptyst är den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur vet man vilken rev version man har?

jag har imac intel 20" med 256mb grafikkort och har inte haft ett enda problem med någonting överhuvudtaget...och wow funkar otroligt bra med alla reglage i topp :)

airport, bluetooth, aperture rubbet går hur bra som helst och jag är supernöjd :D

min bästa mac nånsin. knäpptyst är den också.

369143[/snapback]

 

Jovisst allt mitt funkar också, men vad har du att jämnföra med, G3:a, G4:a eller G5:a? För skulle jag jämnföra den nu så är den snabb jämnfört med en G3:a..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer vara en period då alla program inte är patchade till, eller dåligt patchade till, Intel-processorn.

MEN! - Man ska inte uppleva musproblem eller dylikt. Att Phreakiis iMac hängde sig för dig under installationen är inget gott tecken, jag skulle gissa på hårdvaruproblem (kanske minnet t ex)!

 

Denna är också bra att ha i bakhuvet: http://mac.feber.se/2006/03/mac_os_x_satisf.html

;)

 

Lycka till, men acceptera inga såna där konstiga fel (uttalar mig dock inte om bränna DVD-hastighet då jag har väldigt lite erfarenhet av det)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan min Wacom mus (med ritplatta) sluta fungera. Då är det bara att dra ur USBn och koppla in den igen så fungerar den. Men jag tror att det inte hänt sedan senaste uppdateringen. Se till att du har den. Kan ju förstås vara olikheter i o m jag har PPC.

 

Du kan inte räkna med en 100% felfri dator – även jag har insett detta. Det tror jag inte någon upplevt vare sig man har Mac eller PC. Det var nog bättre förr vad gäller Mac. Så upplever jag det i varje fall. Nu går utvecklingen så fort och det påverkar kvalitén ibland, med fler måndagsex som följd och fler buggar i operativet (som i övrigt är otroligt komplext). Å andra sidan är vi alla säkert glada för vad som hänt med Mac OS och Mac i den takt det gjort. Om du upplever felaktigheter kan det vara att du fått ett dåligt ex. Kontakta Apple.

 

I övrigt kan jag bara nämna att det tagit tid att optimera Mac OS. Nu börjar det likna gamla Mac OS 9 i snabbhet i Findern. Tror det är mer korrekt att jämföra XP med 9an i detta fall. Tiger är så mkt mer avancerat vad gäller grafik.

 

Jag har haft mina duster med Mac, problem och så, men i det stora hela så snurrar allt ting på så otroligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 20" har aldrig haft nåt problem, ingen aning om vilken rev den är, men funkar klockrent. Jag kan inte ens jämföra med min PC som dottern fick när jag vart maccare, och för det jag använder den till, vilket i huvudsak är bildbehandling och det vanliga mailande och slösurfandet är den helt klockren.

 

Enda abret är då just Photoshop, vilket fan rent ut sagt inte ens går att köra ok, Rosetta med PS är bara glömma om man jobbar aktivt med stora bilder. Nu är det ju tack o lov så att Lightroom räcker väldigt långt för det jag gör, och jag har tankar på Aperture också.

 

Överlag skulle jag nog säga att denna burk spöar skiten ut vilken PC som helst, för det jag har den till, och jag skulle heller aldrig komma på tanken att lägga dessa pengar på en spelburk, för där tror jag aldrig Mac kan mäta sig med en PC, kanske mest beroende på att spelen är optimerade för just PC.

 

Jag tror också många gnäller över Mac nu just för att inte allt är Intel anpassat ännu.

 

Vore dessutom kul att se nån form av optimeringsguide, tweaka ut det sista tror jag alla vill göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte spelat Doom, men tidigare rapporter har indikerat dålig portning till Mac. Hur som helst så måste man komma ihåg att det tog ända till OS X 10.3 innan det blev riktigt bra för PPC. Tro inte att den första varianten för Intel är helt klar! Vi får säkert vänta till 10.5 innan det blir en hyfsat bra OS X-version för Intel. Själv skulle jag läsa allt jag kom över och kolla riktigt noga innan jag investerar i en dator som kostar uppåt 20 lakan för att inte bli överraskad. Alla som följer Forumet någorlunda kan inte ha missat att allt inte är 100% i övergången från IBM till Intel och man får räkna med barnsjukdomar. Att kräva att allt ska funka perfekt i en sådan stor övergång som det ändå är, är lite orealistiskt. Samtidigt VILL man ju att grejorna ska fungera och att någon annan får ta problemen.... All min erfarenhet av Apple är att alla mina Macar har gått super och de svåraste problem jag haft har man kunnat lösa med en omstart typ.... Ett tips till andra är att stå över första versionen ( Rev A ) för att slippa vara försökskanin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl vänta och se vad som händer under tiden de kommer fler universal, för ja, på jobbet sitter jag med en g5:a quad, sitter på repro, så de e ps indesign och dem här tunga programen, och ja, de kan man fetglömma på intel imacen.. och ta flash, de funkar ju inte heller som de ska, så i vissa aspekter finns de mycket att putsa på, hoppas detta sker snabbt, och att segheten i min maskin antingen är mjukvarubaserat eller är de jag som är van vid annan hastighet på burken, för snabb är den inte..

 

Jag gnäller inte heller över hur macen funkar nu, jag är bara besviken när man ja just räknat med mer prestanda för dem här 20k:na man betalt, och jag kör bara universal, inteloptimerade program, men maskinen är som sagt seg i helhet, menyer m.m reagerar segt, det är frustrerande.. jag får göra en ominstallation och se om de blir bättre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tester som gjorts bla ArsTechnica visar att det bor en slumrande raket under huven.... I visa tester har tom G5 Quad fått pisk av Core Duo. Det verkar vara mjukvarurelaterade problem rätt över till största delen. Finns säkert någon hårdvaruförbättring att göra ochså.

 

http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars/1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men maskinen är som sagt seg i helhet, menyer m.m reagerar segt, det är frustrerande.. jag får göra en ominstallation och se om de blir bättre..

369225[/snapback]

Det låter onekligen som om något inte är riktigt som det ska. Om segheten upplevs i Finder och i inteloptimerade program så ska du definitivt ta kontakt med Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I köpet ingår 3 månaders fri support på telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen som om något inte är riktigt som det ska. Om segheten upplevs i Finder och i inteloptimerade program så ska du definitivt ta kontakt med Apple!

369238[/snapback]

 

ja segheten upplevs helt klart i finder osså, ta tex menyn uppe till höger där airporten ligger, klickar jag på den för att få fram menyn är de fördröjning på säkert mer än en sekund, inget "smack" framme alltså.. jag vet inte uppdateringsfrekvensen på skärmen, jag vet ju att den inte kan vara lika hög som en crt(?) men allt känns som de laggar.. men som sagt, får göra en ominstallation och se om de kan bli bättre, annars får de bli att höra av sig till apple.. för de ska säkerligen inte vara så här, för jag kan inte missta mig så mycket, för finder ska iaf glida på till tusen.. ett annat exempel, dashbord, klickar fram, hackar till sen kommer den, ibland lagg ibland inte.. nåja, skönt med hjälp grabbar och tjejer, den som uppfattar mig som tjatig får sluta läsa tråden, de e bara jag som själv vill få problemen uträttade ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja segheten upplevs helt klart i finder osså, ta tex menyn uppe till höger där airporten ligger, klickar jag på den för att få fram menyn är de fördröjning på säkert mer än en sekund, inget "smack"

369254[/snapback]

 

Låter inte helt normalt. Jag har visserligen inte airport men alla mina menyer uppe till höger är smack-aktiga, dock med reservation för att jag sitter på en G5 1,6. En ny intel borde verkligen vara kvick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi får väl se, har en del att bränna ut och det tar tid i 4x hastigheten ;-) men sen är de ominstallation som gäller.. jag bara hoppas på att det INTE är ngt hårdvarufel, orka lämna iväg den i veckor när den är mindre än 1 månad gammal..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi får väl se, har en del att bränna ut och det tar tid i 4x hastigheten ;-) men sen är de ominstallation som gäller.. jag bara hoppas på att det INTE är ngt hårdvarufel, orka lämna iväg den i veckor när den är mindre än 1 månad gammal..

369274[/snapback]

 

I och med att maskinen hängde sig vid installationen (dvs när datorn precis packats upp, right?), är jag tämligen säker på att det är hårdvaran. Har varit med om det en handfull gånger och det har alltid varit spökande minne.

Har du installerat extraminne själv?

 

iMacens brännarspecar (som du säkert redan har, men ändå, det kanske är en RW du skriver):

8x SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) installerad: skriver DVD+R DL-skivor i upp till 2,4 x hastigheten, skriver DVD-R- och DVD+R-skivor i upp till 8 x hastigheten, skriver DVD-RW- och DVD+RW-skivor i upp till 4 x hastigheten, läser DVD-skivor i upp till 8 x hastigheten, skriver CD-R-skivor i upp till 24 x hastigheten, skriver CD-RW-skivor i upp till 8 x hastigheten, läser CD-skivor i upp till 24 x hastigheten

 

fwiw,

/carlsson :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att maskinen hängde sig vid installationen (dvs när datorn precis packats upp, right?), är jag tämligen säker på att det är hårdvaran. Har varit med om det en handfull gånger och det har alltid varit spökande minne.

Har du installerat extraminne själv?

 

iMacens brännarspecar (som du säkert redan har, men ändå, det kanske är en RW du skriver):

8x SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) installerad: skriver DVD+R DL-skivor i upp till 2,4 x hastigheten, skriver DVD-R- och DVD+R-skivor i upp till 8 x hastigheten, skriver DVD-RW- och DVD+RW-skivor i upp till 4 x hastigheten, läser DVD-skivor i upp till 8 x hastigheten, skriver CD-R-skivor i upp till 24 x hastigheten, skriver CD-RW-skivor i upp till 8 x hastigheten, läser CD-skivor i upp till 24 x hastigheten

 

fwiw,

/carlsson  :)

369303[/snapback]

 

 

Ja precis, rätt ur lådan var de, när den hängde sig, så de var kanske en slump att den funkade just efter jag bytt var musen satt i datorn.. Nej jag har inte satt i minnet själv, de beställde jag med paketet.. Jo men om de nu är hårdvaran, hur går de till, först vänta 3 veckor på maskinen, sen nu skicka iväg den och vara utan den i flera veckor, gaah så j-vla jobbigt..

 

Specarna på SuperDriven kan jag, så tämligen störigt att bränna i 4x.. Bud på att dra över grejorna man ska bränna till PC:n, den bränner iaf i 16x med bra resultat med dem skivorna jag använder nu.. Macen har tendens att f*ck it up.. Men jag får väl ringa Apple och se vad dem tycker, men först tänkte jag chansa på en ominstallation, men ju mer jag funderar på och ju fler svar jag får här hur "överhypersnabbapiskarpclättsåinihelvete" imacar dem har så, ja..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...